|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-12 20:14:00
|
|
Janne B |
forts. Men sedan en bra grund är lagd kan jag givetvis hjälpa folk långt bort. Visst kan vi ta hit både invandrare och flyktingar om det är bra för alla parter på sikt.Om vi har något att bjuda på, främst då arbete. Ta hit flyktingar för permanent uppehållstillstånd utan att kunna erbjuda arbete ett bra liv är tveksamt.Men så har vi då alla undantagen som pol förföljelse mm.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-12 20:25:00
|
|
stålis |
Inga invändningar. Det är ju bara tendensen att förlägga u-hjälpen till hemmaplan för att visa sig fin, som är problematisk. Behovsinvandring är inget problem däremot. Men hur många äkta flyktingar tror du det rör sig om när 92 procent gjort sig av med dokument som anger ursprungsland etc? Men å andra sidan: riktig u-hjälp permanentar också problemen och delar av den hamnar i schweiziska banker tillhörande psykopater som Robert Mugabe.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-12 20:25:00
|
|
stålis |
Både Anna Ekelund och den kenyanske ekonomen James Shikwati menar att u-hjälpen stjälper mer än den hjälper.
Länk: service.spiegel.de
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-12 20:26:00
|
|
stålis |
Alltså bankerna tillhör inte grobianen Mugabe, utan jag menar diverse konton i dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-12 22:15:00
|
|
Janne B |
Stålis om dina 92 .Det vet ju synnerligen väl att det finns en stort antal stater där det är omöjligt att få ut några papper, för staten har nästan brakat ihop. I andra fall kräver mutkolvar massor av pengar. Så de där procenten som du har har jag aldrig trott på.
Om jag bor i en usel kåk vid gränsen så sticker jag utan att be om pass hos guvenören...spring spring spring för livet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-12 22:19:00
|
|
Janne B |
3 Då tar vi nyansen. Det finns hjälp som stjälper och sådan som verkligen också hjälper. Bygga byaskolor och byakliniker är rätt hjälp. Många kvinnoprojekt går bra.
Motordrivna pumpar i en by är tveksamt, handdriven pump bättre.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-14 09:49:00
|
|
tomster |
Om ens föräldrar är idioter då? Måste man fortfarande vara lojal? Mohahaha!
|
| |