|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-12 18:53:00
|
|
CMO |
Lorden förutsäger att vi måste återgå till en medeltida livsstil för att vända den dystra vandringen mot mänsklighetens undergång. En lustig detalj i sammanhanget är att under medeltiden var klimatet betydligt varmare än det vi nu har. Vin odlades på nordliga breddgrader och Grönland var tillräckligt behagligt för att vikingar frivilligt nåja skulle bosätta sig där. Orsakades medeltidsklimatet av koldioxidutsläppen från den populära sedvanan att bränna kättare och trollkonor på bål månne?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-12 19:06:00
|
|
Marjalena |
Dessutom måste man kunna läsa. Som etymolog och semantiker kan jag inget annat konstatera än att Lord inte tror på en återgång till medeltiden. Artikeln handlar om något annat.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-12 19:14:00
|
|
CMO |
2/ Jo, jag noterade att han inte tror på en återgång till medeltiden. Men han antyder att det är något något i den stilen vi borde göra. Näss pa?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-12 21:14:00
|
|
GunnarL |
Lorden tar här upp ett allvarligt problem. Hur allvarligt vet vi inte. En klimatförändring måste ju inte vara negativ för alla. Södra Skåne och Danmark kanske sätts under vatten men Småland finns ju förmodligen kvar och det är ju huvudsaken.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-12 21:18:00
|
|
GunnarL |
forts. Det tråkiga är att det nu är för sent att vända utvecklingen. Om jag ställer ifrån mig bilen och börjar cykla resten av mitt liv så har det ju inte någon nämnvärd effekt. De som har ansvaret för utvecklingen - nämligen ledarna för världens stora länder med USA i spetsen bryr sig ju inte. De har ju sin frihet som CMO hävdar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-12 21:23:00
|
|
GunnarL |
forts. Vem som har denna frihet är ännu inte definierat. Kanske är det invandrarna i södra USA som överlever på att plocka frukt till svältlöner, kanske är det de fattiga och utslagna människorna i den amerikanska södern, kanske de utfattiga småjordbrukarna. De flesta är i verkligheten fria från adekvat utbildning, ordentlig sjukvård och de flesta övriga tjänster som vi i Sverige tar för självklara. Detta är verklig frihet! De är fria från allt statligt inflytande.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-12 21:25:00
|
|
GunnarL |
forts. För övrigt anser jag att Lorden är den som skriver de bästa artiklarna på Sourze för närvarande. Intellektuell skärpa och angelägna budskap!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-12 21:40:00
|
|
Lars Nilsson |
Helt säkert att Du läst alla hans ologiska artiklar utan intellektuell skärpa och exvis hans hat inte bara mot USA:s regering utan också mot dess befolkning?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-12 21:55:00
|
|
CMO |
6/ Suck! Ännu en av dessa svenska experter på amerikanska förhållanden. 7/ LOL!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-12 22:08:00
|
|
GunnarL |
8/ o 9/. Det var ju trevligt att ni vaknade till! Tänk om ni kunde vakna till lite även när det gäller att se på världen som den är! Jag måste dock ge Dig CMO ett litet erkännande för den där formuleringen i förrgår om utsugen och avsugen. Nilsson gillade den ju också.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-12 22:09:00
|
|
Piripiri |
Vi borde skriva ner vår historia och skicka ut i en rymdsond, innan det är för sent. "Vi var här. Vi frös. Vi uppfann elden. Därmed växthuseffekten. Sen dog vi. Minnes oss!"
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-12 22:12:00
|
|
GunnarL |
forts. För övrigt var det mesta CMO skrev mest skit. Mexico som ett exempel på ett fritt land! Jag förmodar att Du syftade på kåkstadsinnevånarna i Mexico City eller kanske på de små barnen som står och säljer blommor i rusningstrafiken, etc. För övrigt var väl det jag skrev om USA:s frihet helt korrekt! Dessutom vill jag gärna se mer av Marjalena här på Sourze. Du verkar seriös och det behövs här.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-12 22:43:00
|
|
Lars Nilsson |
Du GunnarL.! Har Du i likhet med så många andra, fått Din uppfattning om Mexico och USA, via media och inte via egna erfarenheter? Hade Du vistats där en längre tid hade Du nog inte varit så patetiskt sterotyp i Dina uppfattningar. Vakna grabben och kom ut från den svenska garderoben!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-13 16:06:00
|
|
GunnarL |
13/ Jag har varit på plats några månader, men det mesta har jag inhämtat via media och annan litteratur. Det är ett ganska intressant fenomen att människor som är snara att kritisera förhållanden i sitt eget hemland blir så våldsamt irriterade om någon kritiserar den stor supermakten på andra sidan jordklotet. Vad beror detta på?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-13 16:08:00
|
|
GunnarL |
forts. Emellertid har vi avlägsnat oss alltför mycket från ämnet som ju är klimatförändringarna på jorden - ett problem som kommer att påverka oss och våra efterkommande på ett sätt som vi inte kan ana. Det behöver ju inte vara ett domedagsscenario men det kommer att innebära förändringar. Å andra sidan har ju jorden genomgått drastiska förändringar tidigare.
|
| |