|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-12 18:11:00
|
|
Janne B |
Liv och husorganet Dagen har nu en artikel om att Jesus allt för länge presenterats som snäll och menlös mm.Man menar att han kunde säga nog så hårda saker. Jag har inte artikeln tillgänglig nu, så jag kan inte göra direktcitat.Bara minnas på ett ungefär. Men nog är det underbart att Dagen tagit upp Lenas tråd och att Peter S inte bara hukar sig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-12 20:50:00
|
|
soilander |
Nähädu, på vilket sätt? Byt ut Jesus mot andra namn, som Don Juan, Joakim von Anka, så har jag smulat ner samtlig logik som du stöder dig på. Inte hennes vrede är äkta. Så simpelt, så simpelt. Men, jag respekterar ditt val att inte tro. Du får fara till helvetet så bäst du vill med din polare djävulen. ;- P.S. För överkänsliga: Medvetet övertramp.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-12 21:53:00
|
|
Janne B |
Peter S Jag uppskattar att du klart och tydligt uttrycker med starka ord när du är arg, ledsen osv. Det finns ett uddlöst frikyrkospråk som jag påtalat i många sammanhang.Om folk vid ett kaffebord säger att något är riktigt jävligt så kan inte herr From säga "ja det var ju skada". Ibland måste vi ta till "Ni huggormars avföda" och liknande.// Lena A använder sig av samma yttrandefrihet och religionsfrihet som pastorer i Radio och TV. De får också snacka oemotsagda...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-13 01:43:00
|
|
soilander |
Janne, ja, precis, det finns många dunkla fördomar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-14 14:44:00
|
|
Nähädu |
Hade Lena A bytt ut Jesus mot vem som helst annan så hade ingen människa höjt på ögonbrynen. Men jesusbilden får inte störas, tydligen. Du talar om simpelt. Vad är dina rabiata utfall om inte simpla? Skriv en matig, välformulerad artikel där du smular sönder hennes argument istället för att simpelt påstå att hennes vrede inte är äkta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-14 14:45:00
|
|
Nähädu |
Vad gäller förhållandet till helvetet och djävulen så är det enda jag kan säga att är paradiset befolkat av präster och hycklande religiösa så är det inget ställe för mig ty jag skulle ställa till ett Gehenna där.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-17 22:45:00
|
|
soilander |
Där ser man. En ateist på kroken! Jo, för att vara saklig så går det tekniskt stryka över namnet Jesus och sätta in andra namn. T.ex: "Lärjungarna har hört sägas att XXX bryr sig särskilt mycket om de fattiga och Judas vill nu visa att han införlivat budskapet - och:
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-17 22:47:00
|
|
soilander |
"Käre YYY, du har genom århundradena haft en kolossal propagandamaskin till ditt förfogande." Pick a bad name! XXX Joakim von Anka, YYY Joseph Goebbels. Poängen är ju att Lena vill manipulera och sedan skratta åt det efteråt. Precis som Hedenius.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-17 22:54:00
|
|
soilander |
En sådan religionskritik kan knappast anses vara värt att analysera. Kanske att le åt, eftersom den är brister både i saklighet och mänsklighet. ;-
|
| |