|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-11 13:13:00
|
|
Anna Drangel |
Riktigt creepy faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-11 16:54:00
|
|
soilander |
Det är ingen fara, Anna, det handlar ju inte om dig! Det är Lenas sommarpredikan i p1 som jag svarar på, Länk: soilander.blogspot.com - den predikan var supercreepy
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-11 20:15:00
|
|
Inger Olsson |
Peter: Kan vara svårt att förstå en text när man inte vet vem och vad namnen, som nämns, är och representerar.
Själv tycker jag första styckena är skönlitt. intressanta med avrundningen:
"Ja, du får klappa min hund."
Får en att fundera.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-12 01:14:00
|
|
soilander |
Inger, jag förstår din kritik. Om du läser mina texter så kommer du förstå på sikt. Det är ju stora områden och kräver mycket historia. "Klappa min hund" är taget från Herbert Tingstens chefred på DN på 40-50-talet memoarer från 1964. Han går igenom sitt liv och beskriver svåra känslor som finns i "källaren". Det är personlig ondska.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-12 01:18:00
|
|
soilander |
Vid ett tillfälle träffar Tingsten Dag Hammarsköld. Där finns "hundtemat" med, men då var det Hammarskölds "hundar" som gestaltades. Så, finns ju ateisttemat också, Lena Andersson är ju relativt känd i det sammanhanget. Mållösheten och dödsångesten de känner är ju otrevliga punkter att trycka på, men...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-12 14:49:00
|
|
Inger Olsson |
En konkret fråga: skulle du ha kallat även Sören Kirkegaard för ateist?
Lena Andersson vet jag inte vem det är, hörde inte programmet, fast en sångerska vid det namnet vet jag finns men... Och ej heller "Malin martyr" säger mig något.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-12 14:51:00
|
|
Inger Olsson |
Peter: gick in på din sida och du vill visst ha feedback. Tror att denna text skulle ha varit i två delar. Kopplingen blir lite långsökt, om du förstår vad jag menar. Det hade varit bättre att kanske rent av skriva en artikel om ateister, så som du uppfattar dem. o s v??? Det skulle jag, som förnekare av dogmatiska system, tycka vore mycket intressant.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-12 14:52:00
|
|
Inger Olsson |
Tror också andra med intresse av människor skulle tycka det. Hur uppfattar t ex de som missionerar dem de möter? Människor som ser ner på den religiöses övertygelse och mer el mindre idiotförklarar dem? Hur känns det eg. att bli föraktad för sin tros skull?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-12 16:44:00
|
|
Janne B |
Ofta när jag läser i detta givande media funderar jag över hur mycket ska en skrivare förutsätta att de flesta kan.?? Vad vet dagen 20 åringar om Dag Hammarskjöld.? Nästan inget. Lena Andersson sommarprataren kändes av ingen för tre veckor sedan. Jag höll ett lite föredrag om Sören K när jag var 20 år för 45 år sedan. Mina vuxna barn skakar bara på huvudet åt typ såna gubbar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-12 16:53:00
|
|
soilander |
Inger, syftet är ju att det ska vara långsökt med författarinledning! Men, jag ska svara. Malin Martyr är Malin Michea, en känd duktig öppenhjärtig Sourzeskribent. Och, visst, jag lovar att skriva så gott jag kan vad jag tycker om ateister och de som ner på religiös övertygelse.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-12 17:04:00
|
|
soilander |
forts I någon artikel framöver så att säga. Och, visst, 20-åringar vet inte särskilt mycket om Dag Hammarsköld. Men, han figurerade i massmedia i samband med hans 100-års dag. Både han och Kirkegaard var ju troende i likhet med Torgny Segerstedt m.fl. "intellektuella" troende.
|
| |