|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-11 16:09:00
|
|
Lars Nilsson |
Visst, det är alltid intressant att diskutera samhällets straff. Huruvida det skall ses som en ren hämnd och andra till varnagel eller om det är en sorts vård för att återanpassa personen till ett normalt liv. Eller om det är ett mellanting. I Sverige fegar vi och pladdrar om "vård" fast alla vet att sådan inte finns.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-11 18:33:00
|
|
MdaG |
Till våldtäktsmän som dömts vid så många tillfällen som han som beskrivs i artikel säger jag bara *snip snip*.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-11 22:48:00
|
|
Michael Lundahl |
Om vi skallha livstid för våldtäkt, vad ska vi då ha för mord?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-12 00:24:00
|
|
Daniel Wijk |
"Kommer hon någonsin kunna njuta av sex igen? Förmodligen inte. Lita på en man? Nej." Det beror väl på vilket människosyn hon har? Om jag blir svårt misshandlad av en invandrare så börjar jag väl inte automatiskt hata alla invandrare för det? Inte heller skulle jag har problem med att krama om någon bara för att personen som misshandlade mig höll fast mig medan jag fick en danska skalle.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-12 00:44:00
|
|
Lena Katharina |
Ja, våldsmän/kvinnor med repetetiva handlingar som gång efter annan skadar/dödar oskyldiga måste tas omhand. Jag säger som dig, det handlar inte om hämnd, det handlar om en ren försiktighetsåtgärd som ibland är nödvändig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-12 04:23:00
|
|
stålis |
Kvinnoförtryck om för milda våldtäktsdomar var huvudet på spiken. Bra Tommie! Din bästa artikel hittills. Skrev en om brott och straff på Sourze 2003 raderat den efter att läst i en lokaltidning i Nacka om en 29-årig man som dömts för sin 4:e våldtäkt! Hur länge satt han inne i så fall efter varje våldtäkt? Två år? Nej, allmänpreventionen måste åter bli ledstjärna. Sen individualaspekten kommit att dominera, så har brottsligheten ökat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-12 08:10:00
|
|
Mathias |
Jag gillade din tanke om att den som släpper ut en våldverkare i samhället också är ansvarig för sitt beslut. Kanske kan man fråga offret om tid nog passerat?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-12 20:28:00
|
|
Lars Nilsson |
En enkel fråga. Hur kommer det sig att så många kommenterar just våldtäktsartiklar? Den som skriver om mord, gaturvåld, vardagliga inbrott, skadegörelse mm möts oftast med gäspning. Inte undra på att Bodström bara uppträder i tv-soffor när det gäller sexrelaterade brott. Har han lärt sig det från Sourze?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-13 21:47:00
|
|
Björn_T |
Får man vara lite fräck här och inleda en annan diskussion? Om inte kan ni ju bara lämna denna kommentar obesvarad. Det funderar kring är frihetsberövande generellt. Av vilka orsaker ska vi utdöma frihetsberövande? Om det är för att skydda allmänheten borde det ju inte vara som ett straff, utan helt enkelt en skyddsåtgärd för oss andra i samhället. Därför borde alltså inte tidsbestämda frihetsberövande påföljder finnas, utan endast vara behäftade med utskrivningsprövning.
|
| |