|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-06 11:51:00
|
|
tomster |
Vad försöker du säga? Att media bara skildrar det som är uppseendeväckande och ger smaskiga rubriker? Jag antar att detta inte är en överraskning? Själv bryr jag mig inte heller egentligen om kristna konferenser, men om det är så många där borde det ju finnas en marknad. Tyvärr tror jag att den marknaden är ganska liten. 130 000 kristna låter mycket, särskilt om man jämför med 10 000 Pridebesökare. Men jämför med antalet icke-religiösa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-06 11:53:00
|
|
tomster |
Jag får intrycket att religiösa och riktigt aktivt religiösa är små minoriteter i Sverige. Jag känner typ EN person som sagt "jag tror på något", vilket tom jag kan säga ibland. Hela min värld är sekulär och oreligiös. Jag tror dessa människor styr kvällstidningarna mer. Och tror du inte de kristna som är intresserade läser om detta i andra tidningar än kvällstidningarna?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-06 11:55:00
|
|
tomster |
Menar du för övrigt att Pride gjort något fel som försökt marknadsföra sitt evenemang? Och att media gjort fel som inte uppmärksammat en mindre intensiv reklamkampanj? Och en sista fråga: hur menar du att media är dubbelmoraliskt? Och att påstå att homosex betraktas som nåt normalt är ju ren lögn. Om det var så så skulle väl inte bögar utsättas för övergrepp och våld från NDU-anhängare? Varför misshandlades då två Pridedeltagare svårt nu?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-06 12:53:00
|
|
Janne B |
Tomster. Tack. Fint att du tog upp trådarna även om du nog missförtstått en del trots att jag verkligen ansträngde mig att vara klar. Jag avvaktar lite andra reaktioner....
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-06 23:13:00
|
|
Aleta |
Här får Janne B en reaktion till: Finns det någon politisk rörelse i Sverige som vill förbjuda kristna, och misshandlar dem vid tillfälle; t ex väntar utanför söndagsmässan för att "knacka kristna"? Finns ingen anledning för tomster att dra upp det i sin artikel.
I övrigt är pressen kommersiell och skriver om det som folk vill läsa om. Uppenbarligen vill de läsa om Pridefestivalen och inte om välartade kristna konferenser.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-07 11:48:00
|
|
tomster |
Om jag missförstått det du skrev så får du gärna återkomma och förtydliga så ska nog allt ordna sig. Och jag håller med Aleta: kristna utsätts inte för dödligt våld för att de är kristna.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-07 12:09:00
|
|
Janne B |
Tomster 1/ Jag försöker nog visa att en folkrörelse som samlar 350.000 personer till möten månad efter månad nästan inte alls syns i media. Medan den synnerligen lilla Pride/homorörelsen syns ständigt. Ett helt beundransvärt PR jobb ligger bakom. På 10-15 år har de vänt stora delar av folkopinionen och politikerna.Där har kyrkorna att lära.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-07 12:12:00
|
|
Janne B |
Tomster 2/Du väljer ditt umgäbnge ungefär som jag, då blir det så.Ja det är ytterst svårt att hitta aktiva kristna i media. Den kristna pressen är väldigt liten.Det borde nog ske en totalsatsning på Dagen så att den verkligen såg mer allkristen ut.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-07 12:18:00
|
|
Janne B |
Tomster 3/ Pride har utifrån sina målsättningar gjort allting rätt. De har sådana frontfigurer på viktiga poister som Leewengood etc. Det torde vara ytterst få svenskar som vill puckla på en homos, papradfolket såg inte rädda ut, men bjöd på många kul bilder.Många media säger oss att homoliv är fullständigt normalt varefter de sänder ut varenda fotograf o reporter de har. Detta är ju akut dubbelmoral. Bland åskådarna torde finnas alla slags åsikter.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-07 12:25:00
|
|
Janne B |
Aleta 5/ Du vet själv svaret på dessa frågor. Tomster 6/ Kristna förföljs dödligt över stora delar av världen. Utrotning pågår i södra Sudan samt på många öar i Stilla Havet./ Som en efterverkan till Knutby så skrivs mycket konstiga saker om frikyrkor om det alls skrivs något./ Nuvarande generationen på redaktionerna vet nästan inget alls om Missionskyrkan eller om baptismens historia. Svarta hål.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-07 14:24:00
|
|
Beckisbarnet |
Jörgen Kromann skrev bla i artikeln på ND:s hemsida:
” För en sund man är det naturligt att reagera med intresse och parningslusta inför det kvinnliga könet och en kvinnas kropp. På samma sätt är det för samma normala man äckligt och avskyvärt att se två bögar hångla och kyssas.”
Verkligen otroligt att Jörgen Kromann kan uttala sig så generellt vad varje ”sund man” tilltalas av eller inte.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-07 14:24:00
|
|
Beckisbarnet |
Kromanns totalitära andra från sin tid som kommunist tycks sitta i. Kommunister liksom andra extremister har ju alltid en tendens att vilja berätta vad andra tycker om eller inte..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-07 14:26:00
|
|
Beckisbarnet |
Konstigt att Jörgen Kromann inte nämner pm två kvinnor som kysses och hånglar. Månne kanske därför att "varje sund heterosexuell man" oftast tilltalas av två kvinnor som snuskar sig med varandra?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-07 14:27:00
|
|
Beckisbarnet |
Kromann skrev också:
"Det normala inom den mänskliga arten är att man och kvinna attraheras av varandra och i förlängningen bildar familj och skaffar barn "
Jaha- OCH!? Vi lever i 21 århundradet & inte på 1800-talet. Människor har möjlighet att välja sin levnadsform idag. Kromann kanske skulle bli Livets -ordare istället?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-07 14:30:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag tycker att man kan ifrågasätta både homosexualitet och pride-festivalen mm..i ett fritt samhälle skall debatten vara fri.
Dock tycker jag att Nationaldemokraterna börjar bli alltmer tröttsamma. Dom påminner om några extremt religiösa tråkiga bakåtsträvare som pådyvlar andra sina förlegade moralnormer. *UUUÖÖRK*
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-08 15:52:00
|
|
tomster |
beckis, tack! Janne B: I Sverige. I Sverige menade jag. Utöver detta, hur tror du det ser ut för bögar i Sudan? Kul att du jämför med ett u-land för övrigt där INGET fungerar som det ska, är min gissning. Att det inte är så många som vill knacka bög utgör liten tröst för de som knackas! Fast bögar är ju lite bortklemade, lite skit ska man tåla. Att media rapporterar skevt tycker jag har jävligt lite att göra med saken.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-08-08 15:54:00
|
|
tomster |
Alltså, kristnas PR-problem har INGET med saken att göra! Medias rapportering har inget med det jag skrev att göra heller! Att journalister inte vet nåt om kristna bryr jag mig väl inte heller om? Eftersom jag inte bryr mig om vad folk gör osv? Men om kristna började knackas, då skulle du få se nån som bryr sig - i SVERIGE då, inte Sudan.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-08-08 15:57:00
|
|
tomster |
Sist jag kollade var det nämligen i Sverige vi hade rätt att leva hur vi vill, etc. Sudan har jag svårt att tro har nån strålande rättssäkerhet för någon. Att de där förföljer alla möjliga och byter offer från dag till dag, det är en sak. Har väldigt lite med förföljelsen av bögar i Sverige att göra.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-08-08 16:09:00
|
|
tomster |
Very important point: min kunskap om Sudan sträcker sig till att jag vet att landet finns och att det synts i medierna ett tag. Jag har stora fördomar om Afrikas länder och ordningen i dem, med fördomar menar jag "svepande generaliseringar baserade på okunskap".
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-08-08 16:29:00
|
|
Janne B |
Sudan är ett mycket konkret land för mig. För 20 år sedan kunde jag namnet på varenda stat i Afrika , huvudstäderna, säkert 30 presidenter och liknande.De olika staternas enskilda olika historia. Men så började man byta namn på mycket och jag blev gammal...med gamla kunskaper.Samt nu anser du att jag missförtstått allting och att du inte bryr dig. Tjha. Tack så länge.
|
| |