|
Inlägg #61: Postat: 2005-08-09 22:54:00
|
|
Sunny |
Hur i all sin dar resonerar men med sådana ungdommar?
Eller som när Livets ord vill "bota" homosexuella med förbön?
Fast jag tar inte emot kaffe av dem heller. Så törstig har jag aldrig varit *ler*
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2005-08-11 08:23:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Sunny - fortsätt vara dig själv! Kram!
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2005-08-11 10:14:00
|
|
Janne B |
Sunny. Du beskriver en verklighet som du upplevt och jag har som princip att aldrig ifrågasätta andras upplevelser. Fakta kan diskuteras men din upplevelse av kidsen, som sannolikt var tonåringar, kan jag ju inte säga emot. // Min upplevelse är ju att i alla större städer så pågick ett väldigt demonstrerande tiden 1968-1978 på ett ungefär. Rader av olika röda grupper var ute och tågade.forts.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2005-08-11 10:21:00
|
|
Janne B |
forts. Trots att de var så många så hade de absolut inte en folkmajoritet bakom sig. Men majoriteten stod tyst i åratal. Rätt lika på insändarsidor.Säkerhetspolisen inrättade ett kontor i Umeå där jag bodde, för de trodde nästan på en kupp.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2005-08-11 10:22:00
|
|
Janne B |
fortsDe äldre som höll på gamla värderingar vågade helt enkelt inte gå ut och stöta sig med de välorganiserade röda. Möjligtvis stod några kristna ungdomar vid något tillfälle och sa nej till droger och helt fri abort. Sådana var stämningar i Umeå under flera år...Nu 30-40 år senare...vilka vann?
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2005-08-11 21:44:00
|
|
Sunny |
Jan: Knappt någon enda människa är idag emot fria aborter: Livet före dem var helt enkelt för gräsliga för kvinnorna! Det som skrämmer mig med dessa mycket unga tonåringar ja de finns kvar på stan men jag gör det inteär det blinda hatete de utstrålar! Religion KAN tydligen skapa ett hat som överstiger det mesta? Självmordsbombare är den yttersta konsekvensen.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2005-08-11 21:48:00
|
|
Sunny |
När det gäller droger så är religion en av de allra farligaste att hantera tycks det? Konsekvenserna av "hatbrott" är mycket allvarligare än t.ex vanligt fylleri även om alkohol oxå i extrema fall verkligen kan döda.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2005-08-11 21:53:00
|
|
Sunny |
Sofia: Tack! Jag blir lika ledsen var gång jag möter fanatiskt religiösa personer därför att där finns så mycket hat o inte ett uns av kärlek. Värst är de mycket unga: Lite mera mogna människor lär sig förhoppningsvis att bli ödmjuka under livets resa.
Biblens Jesus utstrålar en helt annan känsla: Kärlek,omsorg o ödmjukhet även om han kunde vara militant i bland månglarna i templet
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2005-08-11 22:37:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 55 Frid vare med dig och ditt faktiska omdöme.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2005-08-13 10:17:00
|
|
Janne B |
66/ Nä men Sunny. Knappast en enda människa. Detta är den största levande samvetsfrågan för varje religiöst sinnad person i Sverige,inom alla religioner. "Endast Gud råder över liv och död" är ju grundinställningen. Att det är relativt lugnt på fronten beror ju bara på att en stor minoritet har fått acceptera dessa lagar liksom andra lagar.Aborter på speciella grunder accepterades allt mer ,men den totalt fria aborten förblir ett etiskt problem.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2005-08-13 10:22:00
|
|
Janne B |
67 Sunny. Helt obegripligt påstående. Kyrkorna har alltid varit drogmotståndare, det finns det många uttalanden om och kyrkornas sociala insatser går i samma riktning. Jag har aldrig sett att t ex Vänsterpartiet på en enda ort tagit sig an folk med drogproblem, kyrkorna gör det nästan överallt, bl a genom gott föredöme. Vuxnas föredöme är det viktigaste av allt för unga.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2005-08-13 10:31:00
|
|
Janne B |
68 Sunny/ Om du möter fanatiska personer fyllda av hat och utan kärlek, så är de knappast kristna, i Jesu efterföljd. Jag tycker faktiskt att du blandar korten helt och hållet. Varför? En Bofink kan inte se ut hur som helst eller bete sig hur som helst. Det kan inte en kristen eller muslim heller.//
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2005-08-13 10:32:00
|
|
Janne B |
forts.Om de säger att de kommer från Sv Kyrkan eller "Söderkyrkan" så är väl det inget bevis på äkta kristendom. OM en rånare eller mördare säger att han är en trogen medlem av Sv.Kyrkan, vad bevisar det? Inget.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2005-08-17 18:38:00
|
|
Sunny |
Vad är en kyrka? En byggnad eller en församling? Jag anser att den består av sina medlemmar. Tråkigt nog utmärker sig vissa kyrkors medlemmar särskilt.Skulle man inte dela deras värderingar skulle man med säkerhet inte kunna vistas där: det skulle kännas för obekvämt.Som kvinna o förälder kan man knappast delta i kvinnorföraktande förböner för aborterade foster???
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2005-08-17 18:56:00
|
|
CMO |
74/ Massor av kvinnor deltar naturligtvis i förböner för aborterade foster och de anser förstås inte att det ligger något kvinnoförakt i det. Ingen lär heller tvinga dig att delta i bönerna och varför skulle man vilja vara med i en kyrka vars värderingar man inte delar?
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2005-08-17 19:00:00
|
|
CMO |
Det är helt riktigt att en kyrka består av sina medlemmar och ska bedömmas därefter. Men då ska de bedömmas efter mer ett mer rättvist mått än vad enstaka medlemmar gör vid enstaka tillfällen.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2005-08-17 20:19:00
|
|
Janne B |
Vi har två församlingsbegrepp i Sverige som förvirrar väldigt.Den ena modellen är Sv Kyrkans på vars medlemmar inga krav ställs på alls.Vi får aldrig se en rubrik att en medlem av Sankt Johannes församling rånat och skändat.Döpta och konfirmerade i Sv.Kyran är en slags medelsvensson. //
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2005-08-17 20:23:00
|
|
Janne B |
forts.Så har vi den typ av medlemmar som i sitt medvetande om att de är syndare vänder sig till frikyrkor för att få syndernas förlåtelse, bli omvända, ja det finns olika uttryck för saken. Man går inte med i en frikyrka för att man är rättfärdig utan för att man söker nåd för sina synder.Man ber att få ta del av en högre rättfärdighet. I vårt förborgligade samhälle ser det som om de präktiga går till kyrkan.Nej det är de medvetna syndarna som går till kyrkan.forts.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2005-08-17 20:31:00
|
|
Janne B |
Jesus kritiserade farisén i Templet som slog sig för bröster och var så nöjd med sig själv.Det är ingen kristen attityd. Däremot att vara ett gott föredöme, göra så gott man kan med sig själv och andra. Förvalta Guds Skapelse efter bästa förmåga.Inte slarva i livet med sådant som kan skada.Den kristna ska söka rättfärdighet, men blir det aldrig genom egna gärningar.Nåd behövs på sluttampen.//
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2005-08-17 20:33:00
|
|
Janne B |
forts. I varje församling finns givetvis personer med stora personliga problem.Som kämpar ´mot ett gammalt drogmissbruk, sjukdom, handikapp mm. De felfrias församling finns inte. Det finns ingen guldkant för vissa. Tack du som orkade läsa detta. JB
|
| |