|
Inlägg #21: Postat: 2005-08-04 18:19:00
|
|
El Guatusi |
Visst, Islam foreskrev manga hundra ar fore den vasterlandska kulturen en omfordelning av rikedomarna; "zakat" ar en av den rattrognes plikter. Det ar nog inte Islam som ar den framre orientens stora problem, utan den socio/ekonomiska situationen kombinerat med ett patriarkaliskt samhalle som fanns dar redan fore Islam det arabiska spraket, som ju gor sadan skillnad pa kvinna/man, fanns ju tusentals ar fore profetens fodelse.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-08-04 18:22:00
|
|
El Guatusi |
Hursomhelst ar det ett faktum, att dagens Islam kommit att domineras av hogljudda fanatiker som INTE ar i majoritet, men som med sitt aggressiva upptradande o enorma ekonomiska tillgangar haller ovriga muslimer i ett hjarngrepp. Och Islam saknar ju en hierarkisk organisation som - likt Vatikanen - kan halla extremisterna under kontroll.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-08-04 18:53:00
|
|
CMO |
12 & 18/ Sofia, det är inte demokratierna som behöver en fiende. De nitton flygkaparna flög inte in i World Trade Center för att väst behövde en fiende. Samma sak med Madrid, Sharm El Sheik, London, Bali, USS Cole, osv osv. Demokratier behöver inte fiender. Fanatiker och diktaturer däremot behöver fiender för att hålla sina undersåtar i schack.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-08-04 18:59:00
|
|
Janne B |
Jag har umgåtts med muslimer till och från i 20 år.Jag frågar varför de inte gör revolt mot alla feodala diktatorer i Arabvärlden.Utan i stället flyr till Europa. Svaret jag får är: En muslim får inte göra uppror mot en muslimsk härskare.//Men om han inte är vald av folket frågar jag? /Har ingen betydelse blir svaret från flera muslimer jag talat med. forts.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-08-04 19:03:00
|
|
Janne B |
forts. Här är skillnaden. Uppror mot kristna kungar har skett genom hela historien i Europa. Både före och efter vår Gustav Wasa "mullrade" folket. Ibland lyckades man avsätta/mörda en kung. Ibland inte. Men upprorsrätten fanns. Ur detta föddes mer fina metoder att tillsätta och avsätta makthavare demokrati. Så länge muslimerna inte anser sig ha demokratiska rättigheter i sina hemländer så är det problem. Hur ska de då förstå demokratin här?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-08-04 19:06:00
|
|
Janne B |
Ja, Länge leve Jesus, som alltid var i samtal med sina lärjungar om allt möjligt. De ifrågasatte vem han var, utan att bli hotade.De fick på Pingstdagen lära sig att argumentera för sin tro. Det var en liten början till demokrati det.Tyvärr har Kat Kyrkan illa förvaltat det arvet.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-08-04 19:17:00
|
|
CMO |
26/Lite jobbigt att du måste gripa varje tillfälle att kritisera Katolska Kyrkan Jan. Är det den gamla svenska papistskräcken eller bara mindervärdeskomplexsom lyser igenom?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-08-04 21:01:00
|
|
Janne B |
CMO 27/ Jag tycker att jag har goda skäl att rätt ofta kritisera olka kyrkosamfund från Livets Ord till Katolska kyrkan. Det är alltid organisationen och dess maktutövning jag kritiserar i olika media. Jag tror aldrig att jag gett mig på en privat kristen eller muslim. Men man kan inte komma runt Påven då man kritiserar KK.Att bara hoppa på småkyrkor känns fegt, när de stor bristerna finns hos KK.
Vad nytta gör allt guldet i Peterskyrkan?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-08-04 21:03:00
|
|
Janne B |
Om du vill ha en saklig debatt om Katolska Kyrkan så skriv en målande artikel om den. Jag lovar att svara så sakligt jag kan. Nyss skrev jag om Sv Kyrkans framtid, men det berörde nästan ingen.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-08-04 21:35:00
|
|
CMO |
Jan, visst kan man med rätta kritisera KK för mycket, Men ser du inget gott med att hålla samman en kyrka och inte "föröka sig genom delning" hela tiden? Du kan inte vara ovetande om all humanitär verksamhet som KK driver eller engagemanget för de fattiga som finns i t ex latinamerika.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-08-04 21:37:00
|
|
CMO |
Kritisera på du bara. Men du framstår lite ensidig i ditt prisande av din egen kyrka och de regelbundna tjuvnypen gentemot KK. Självkritik är inte heller fel eller....? Grandet och bjälken du vet.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-08-05 08:04:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Inger Olsson - vad vill du bli övertygad om?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-08-05 09:56:00
|
|
Janne B |
30 CMO/ Jag har en dotter Lisa 24 år som det senaste halvåret varit volontär hos en katolsk hjälporganisation i Lima Peru. Så jag är inte ovetande, för hon har mailat var vecka om detta. Prisad vare KK för denna insats för de fattigaste "indianerna" i Peru. Jag skulle givetvis kunna berätta mycket annat positivt om KK.//Jag vet inte om jag prisat min Missionskyrka, men däremot demokratin, öppenheten mm i de flesta svenska frikyrkoförsamlingar.Avarterna känner vi ju också.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-08-05 09:58:00
|
|
Janne B |
CMO. Hur skulle en nyanserad kritik från dig mot KK låta? har du någon insyn i pengahantering i världens rikaste kyrka.Bankerna, industrierna,KK:s medier osv.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-08-05 10:05:00
|
|
Janne B |
Sofia.Jag vill att du fortsätter att skriva för du skriver ofta så bra.Det som blev så obegripligt för mig var att när du går ut på Medborgarplatsen i Sthlm, så är några kristna undomar det mest stötande du ser. Du störs inte av droghandlare, sutenörer, hallickar,alkoholister, lögnaktig reklam,racistiska personer etc. Utan av exemplariskt skötsamma ungdomar som vill dig väl./NU när du haft betänketid, förstår du då Inger O och mig.? JB
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-08-05 10:43:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Janne B - droghandlare, sutenörer och hallickar som är samma sak?, alkoholister, lögnaktig reklam, rasism är illa även det. Men nu skrev jag om de kristna ungdomarna och deras vilja att försöka värva mig på ett högst obehagligt vis. Obehagligt, skriver jag, INTE för att de tror på Jesus, utan för att deras sätt kändes Och det skulle vara fint om du ville respektera min förmåga att sätta ord på mina känslor. Det blev för mycket helt enkelt.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-08-05 10:51:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
deras sätt kändes lismande och manipulativt. sorry, den delen försvann.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-08-05 12:42:00
|
|
Janne B |
Ju mer jag läser om din beskrivning av dessa "kids" och andra nedlåtande beskrivningar ju ledsnare blir jag.Är de så unga som du beskriver dem vet de nog inte ens vad "lismande och manipulativt" betyder. Jag tror att du har träffat på ett härligt ideellt gäng kristna ungdomar som satsar tid, ork pengar och sitt hjärta på att hjälpa andra. Det tålde inte du utan vill hänge dig åt motsatsen.Obegripligt. Slut för min del.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-08-05 13:17:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 32: Du behöver inte övertyga mig om att det är inte var dag man får fritt kaffe i världen...
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-08-05 14:02:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Janne B - kidsen var unga tonåringar. De stod mest o lallade runt, sjöng o hällde upp kaffe. De tjejer som var "ansiktet utåt" var lite äldre, kanske runt 23-25? Vad tråkigt att du verkar ta så illa vid dig. Men både jag och min syrra kände oss obehagliga till mods. Varför tror du att jag inte "tålde" dem, som du uttrycker det? Och en sak till: Menar du att cigaretter, att dricka en drink och ha samlag inte är särskilt kristet?
|
| |