|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-04 16:08:00
|
|
Inger Olsson |
Man ska ju inte ta ut något i förskott men när man läser sådant här så är det, för min del, svårt att undvika frågan: Vad gör Sofia när det v e r k l i g e n händer något? När det blir en mardröm...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-04 16:27:00
|
|
Janne B |
Ja Inger O. Jag satt och tittade på denna formulering också och häpnade...Det Sofia mötte var sannolikt drogfria, skötsamma ungdomar som inte skadade någon. De var opsykologiska. Det var allt./ Jag har snokat lite. Denna Kyrka tar hand om folk som har det förfärligt socialt sett. Försöker få fram jobb och boende, vård mm.
Så arbetar tusentals kristna ungdomar i hela landet.Vad gör du Sofia för de utslagna?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-04 16:52:00
|
|
Inger Olsson |
Denna artikel säger mer om artikelförf. än om de personer hon vill ge sken av att framställa i ett s k "reportage".
Dessutom - för lite fri kaffe är hon beredd att "lyssna" för att sen håna de vederbörande bakom ryggen?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-04 16:59:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Inger Olsson! Tack för ditt intresse. Jag ska svara på dina frågor. Jag är snart 28 år. Att höra jesuspredikanterna är ju inte det värsta jag har varit med om, långt ifrån. Jag blev mkt tagen av deras övertygelse faktiskt, det kändes att det var äkta. Lika äkta känns min muslimska kompis övertygelse. Och lika mycket god utstrpåning hade buddisten jag bodde med i Spanien.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-04 17:02:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. Skillnaden mellan de kristna ungdomarna och muslimen samt buddisten, var att de sistnämnda inte försökte få mig att följa med på möten eller att börja intressera mig för deras tro för egen konverterings del. Jag var genuint intresserad av att prata med de kristna ungdomarna men samtidigt frös jag. Startskottet blev alltså gratis kaffe.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-04 17:07:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. Och det var intressant att höra dem berätta. Men det var också mkt skrämmande. För gång på gång nämndes ordet "synd". Enligt dessa var alkohol och kristen tro ej förenligt. Allt var en synd, för vi människor föds onda, vi är alla kättare från början. Jag respekterar människors tro och åsikter. Genom att den ena tjejen beskrev sin väöckelse som att "bli ren inifrån", att hon äntligen fann rätt, det får stå för henne. Det är fint när individer hittar rätt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-04 17:09:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts När min syster snällt påpekade at det ibland känns som om många kristna gärna vill få folk att gå med och att de på så sätt inte litar på individens egna val, så drog tjejerna nutida paralleller. Typ: "Ja, ni vet, när man är kär i en kille och vill prata om honom hela tiden. Så känns kärleken till Jesus, till Gud. Man vill berätta jämt och ständigt". Så känner ju antagligen muslimer, judar och buddister också. Dock väntar de på att individen själv ska söka upp dem.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-04 17:11:00
|
|
Janne B |
Jasså Sofia. Det hemska var att de muntligen försökte övertyga dig. Läser du inte i media om på vilket sätt muslimer försöker erövra världen.//Din förklaring är väldigt tunn. Bättre brukar du kunna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-04 17:13:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. De kristna ungdomarna jag pratade med var mkt medvetna om vad de höll på med. Hela deras agerande var äkta övertygelse för egen del, men manipulativt skådespeleri för att få syrran och mig att vilja gå på möten. De gjorde "reklam", berättade om kyrkans öppettider, ungdomsmöten, sångtillfällen, gemenskap, etc. Utan att vi frågade om just sådana saker. Som sagt, de var helt enkelt för "på".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-04 17:18:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Janne B - 1 Vem är utslagen enligt dig? Om du menar hemlösa, drogmissbrukare på gatan, andra som har det mycket svårt socialt sett, så har jag nog inte gjort mycket. gett några kronor då och då. Gör det mig till en sämre människa? Gör det de kristna till bättre människor? Är vi inte alla lika mycket värda?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-04 17:19:00
|
|
CMO |
7/ Kristna sprider Jesus budskap för att Jesus sade till sina efterföljare att de skulle göra just det. Desutom är det inte sant att muslimer inte "missionerar". Det finns en utbredd muslimsk "rekryteringsverksamhet" där de tror att det kan vara "lönsamt".
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-04 17:22:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. 2 Angående muslimernas framfart i världen. Jag är verkligen ledsen att du har lyckats låta dig övertalas av vissa mediers retoriska språk. Just nu råder krig mellan Muslimer/Väst, mellan en religion och en världsdel. Bara det är ju aningen mysko, tycker du inte? Vi och Dem. Men det är så uttjatat allt detta. och ändå lyckas jag dagligen stöta på notiser och artiklar som bekräftar mina misstankar: även i Sverige används det med sådana uttryckssätt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-04 17:24:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. Enligt bortgångne Edward W. Saids tes behöver ju vi i vår västvärld en motpol i Öst, i den farlige Muslimen. Hur ska vi annars känna oss Goda, Fina och Jämlika? Moderna! Bättre än Dem? Ja, detta krig kommer att pågå under lång tis, speciellt när den där klicken med idioter förstör för miljontals laglydiga muslimer.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-04 17:25:00
|
|
Janne B |
Detta handlar alltså om en grupp kristna ungdomar som varnar för alkohol och andra droger för at det är synd SKADA. De utslagna är ju i stor utsträckning folk som fått dessa skador via alla slags droger.De förlorar så arbete,bostad familj och mycket av det som ger mänsklighet. Kyrkan har alltid förklarat att alla är lika inför Gud, alla kan upprättas osv.Kyrkan har i alla tider med sina brister hållit på med hjälparbete.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-04 17:28:00
|
|
CMO |
12/ Kriget står inte mellan en "värdsdel och en religion" utan mellan två ideologier. En liberal, demokratisk ideologi och en fascistisk, kvinnoförtryckande, dödsförhärligande ideologi. Den senare är inte identisk med religionen Islam men har sin grund i extrema former av Islam.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-04 17:29:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
forts. Visst är det dessutom rätt lustigt att de som uttrycker sig mest om saker och ting är de som vet minst? Jag har umgåtts med muslimer sedan barnsben och vet vad det innebär att vara muslim. Det har inget med terror och bomber att göra, lika lite som Knutbypastorn är representativ för Sveriges kristna.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-08-04 17:32:00
|
|
Janne B |
Var bedriver muslimer hjälparbete?
Nej de får gå till kristna kyrkor i Sverige där de möter ungdomar som försöker ge dem det som behövs utan trosförklaring.I en rad muslimska länder är det straff, t o m dödsstraff att lämna Islam.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-08-04 17:35:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
CMO - EXAKT! Det du skriver i svar 15 var exakt det Said menade. Vi människor tänker ju gärna i motpoler. Du vet: svart/vitt, varmt/kallt, kvinnoförtryckande som gärna muslimer är och jämställda som myssvenskar är - dock inte enligt svenska feminister, men de kanske inte heller vet vad de snackar om?.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-08-04 17:39:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Janne B - muslimer ger ju en del av sina medel till mindre bemedlade individer. Det är en del av religionen, det står nämligen inskrivet att det är så de bör göra för att hjälpa sina medmänniskor. Ja du, Janne B, de svenska ungdomarna i kyrkan är enbart goda och muslimerna enbart onda. Suck! Om du är intresserad av Islam kan du ju faktiskt besöka moskén på Medis. De tar också emot icke-muslimer, precis som de fina kristna kidsen tar emot icke-kristna.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-08-04 17:45:00
|
|
Inger Olsson |
Sofia: Du är inte övertygande.
|
| |