|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-04 14:32:00
|
|
CMO |
Att USA som alla länder har en "smutsig byk" i det avseendet råder inget tvivel om, och den ska naturligtvis fram i ljuset.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-04 21:14:00
|
|
Janne B |
Ett exempel. När Finland angreps av Sovjet i fortsättningskriget så sökte de hjälp av alla. Fick lite kanoner och en del frivillga av Sverige.Men tyskarna ställde upp med flera divisioner under några år. Betyder det att finnarna plötsligt blev nazister. Naturligtvis inte.Men där fanns nazister som i Sverige.Hitler använde Finland som språngbräda mot Sovjet, som nyss varit vapenbroder. Så trassligt var det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-04 21:18:00
|
|
Janne B |
Var Sverige moraliskt underlägset som bugade för Hitler då tyska trupper helt omringat Sverige.Naturligtvis inte. Det är varje regerings skyldighet att hålla sitt land utanför krig så långt det går.Däörigenom fick bortåt miljonen en freistad, asyl här under kortare och längre perioder.Efteråt kunda vi hjälpa till att bygga upp Europa igen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-05 12:27:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 3 Kalkylerade Sveriges regering med att asyl, fristat kunde e f t e r andra världskriget ges till bortåt en miljon? Och vidare, att efteråt kunde vi bygga upp Europa igen?
Och sen kan vi gratulera Sveriges dåvarande regering - en "svensk Tiger" - som hade så mycket insikt som de andra tycktes sakna. Nämligen att det är varje regerings skyldighet att hålla sitt land utanför krig så långt det går...
Det var svårsmälta påståenden ;-
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-05 12:58:00
|
|
Janne B |
Inger Tack för ditt avslutande leende. Visst kan du le åt vad jag skriver.Jag kan inte veta vad varje person i regeringen tänkte men det pågick hela tiden en diskussion om vad den gamla svenska Neutrailteten krävde./Vi hade tur som inte på ett tidigt stadium träffades av överraskningsanfall som Holland,Belgen,Norge och Danmark. DÅ hade vi inte klarat ett anrepp. 1-2 år senare hade vi kunnat försvara oss för då var Hitlertrupperna utspridda...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-06 23:03:00
|
|
Emma |
Alla svenskar tittade inte när finland var under anfall av ryssen. Ca 9000 svenskar stred för finland frivilligt enligt uppgift jag fått från en som deltog.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-06 23:07:00
|
|
Emma |
Jag tycker Sverige kunde gjort bättre från sig och ställt upp för Norge och Finland mer. Vi borde inte exporterat vårt bästa stål/malm till Tyskarna. Vi skulle inte tillåtit dem att forsla trupper genom Sverige mot Norge.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-06 23:11:00
|
|
Emma |
Hur var det i Sverige då? T ex Aftonbladet var på den tiden en pro-nazistisk tidning, vilka ledande personer i landet var det också? Det finns mycket skamligt från den delen av vår lands historia.
|
| |