Inlägg #1: Postat: 2005-08-04 10:46:00
|
peter_ |
Totalitär var kanske lite starkt ord när det gäller mångas religiositet. Dogmatisk menar jag snarare. Om man bara skenbart är intresserad av att kritiskt analysera sin tros grundpelare, så är man intellektuellt sluten på ett farligt sätt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-04 10:46:00
|
peter_ |
Totalitär var kanske lite starkt ord när det gäller mångas religiositet. Dogmatisk menar jag snarare. Om man bara skenbart är intresserad av att kritiskt analysera sin tros grundpelare, så är man intellektuellt sluten på ett farligt sätt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-04 10:58:00
|
peter_ |
Se inte minst den feministiska debatten, som dock visar tecken på att nyktra till. Det är svårt att hålla ett öppet sinne i t.ex politiska debatter med många deltagare. Då vissa dessutom medvetet försöker åstadkomma en polarisering genom aggressiv propaganda så blir det ännu svårare. Då religionen används för att piska upp hatstämningar bland osjälvständigt tänkande för att uppnå politiska mål så är vi illa ute. Demokratin är vårt bästa skydd.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-04 13:10:00
|
Janne B |
Peter. Att tro är inte att kapitulera intellektuellt enligt min mening. Dag Hammarskjöld och mängder av andra troende begåvade människor har sannerligen inte kapitulerat. De har arbetat både med sin tro och sitt vetande hela livet. Kan du respektera det Peter? Troende är inte mindre vetande idioter. En studentkompis till mig från Uppsala höll andakt i SVT i veckan. Han var expert på Universum redan i 20 årsåldern.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-04 13:14:00
|
Janne B |
Om kartan. Menar du att Bibeln och folks tro ska skrivas om efterhand som vetenskapen fortskrider? Då blir det väl flera nya Quraner och Biblar om året! Den viktiga frågan för mig är hur religionen används.Använder jag den för att styra andra människor etc. eller för att helga mig själv försöka bli en mer hel människa.? Hänger du med...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-04 14:16:00
|
peter_ |
Jag menar att Bibeln och Koranen är förlegade som verklighetsbeskrivningar. Det finns dock mycket livsvisdom i dessa böcker. Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag respekterar en tro på dessa religioner som är parad med en avsevärd ödmjukhet inför dessas lösa verklighetsanknytning. Att man å andra sidan kan hämta daglig inspiration och andlig näring ur dessa böcker utan att tro på gud, himmel och helvete är en annan sak.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-04 14:25:00
|
peter_ |
Att tro på en auktoritet utan att kräva bevis är för en vuxen människa att kapitulera intellektuellt. Om du läser en gång till så ser du att jag inte drar alla över en kam. Jag ogillar dock när människor är blint troende. Fenomenet är en samhällsfara.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-04 14:38:00
|
peter_ |
Expert på Universum..., det var kanske bara vad ni trodde? Den vetenskapligt skolade har fått upp ögonen för att det han/hon tror på förmodligen är fel i något avseende och att man aldrig kan vara 100 säker. Det är bra för förmågan till fredlig samexistens.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-04 14:56:00
|
peter_ |
Jag erinrar mig en definition på att veta.
Man vet något om:
1 Man tror att det är sant
2 Man har goda skäl att tro att det är sant.
3 Det är sant.
Jag tror att en del mest odlar sin känsla av övertygelse villkor 1 och ägnar sig mindre åt att villkor 2 ska vara uppfyllt och saknar öppenhet för att villkor 3 kanske inte är uppfyllt. När man då ändå uppträder som att man vet, så uppskattar jag det inte.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-08-04 14:59:00
|
peter_ |
Hänger du med, Janne B?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-08-04 15:05:00
|
Janne B |
Peter 6/ De har alltid varit förlegade som verklighetsbeskrivningar. Vissa delar är ju ren poesi, andra delar är upplevelser osv.
7 Du skiljer inte riktigt på tro och vetande.Tro ovh vetande kan utvecklas sida vid sida.
8 / Han blev rätt fort professor på detta..Jag menar att denna sort ytterst kunniga och ödmjukt troende är en stor tillgång för mänskligheten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-08-04 15:09:00
|
Janne B |
Den gode vetenskaparen och den gode troende har ju det gemensamt att de vet allt kunnande och all tro är under förändring.Den mänskliga förmågan att fånga dessa världar förändras i tid och rum.Det är därför underbart spännande att vara sökande vetgirig människa.Som vi två bland annat. tack för samtalet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-08-04 15:12:00
|
peter_ |
Jaha då var vi överens map verklighetsbeskrivning. Läs 9. Vad menar du med tro i detta fall? En känsla av att bibeln är sann? Tydligen dock inte i sin verklighetsbeskrivning. Menar du något annat?
Professor i vad? Jag menar att ärligt tänkande och levande m ännsikor är en stor tillgång, med eller utan aktivt intresse för religionerna. Jag TROR att vi är överens även om det.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-04 15:14:00
|
peter_ |
Hoppsan! 12 kom mellan 11 och 13. Tack då för samtalet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-04 15:14:00
|
CMO |
Om man får blanda sig i leken så är det väl så att religionen inte är något hot mot samhället så länge den främst handlar om ett personligt förhållande till "det okända" och personliga levnadsregler. Det är när religionen gör anspråk på att vara grunden för politik och lagstiftning som det blir problem. Sedan må det vara kristendom, islam eller könsmaktsteori.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-04 16:35:00
|
Janne B |
CMO Kombinationen makt och religion är farlig. Därför är jag frikyrklig. Gick ur dåtida statskyrkan samma dag jag blev myndig. Har du gjort det än?Tro ska kunna påverka lagstiftningen, men inte mer än politiken. Tro är mitt privata förhållande till Gud.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-08-04 17:10:00
|
CMO |
16/ Ja det har jag.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-08-04 17:13:00
|
Janne B |
Hurra. Det var bra, sådant känns ärligt. Man kan gå med igen om man ändrar uppfattning. Vi har nått ett nästan perfekt läge.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-08-10 18:20:00
|
Sunny |
Att gå ur den var min första medvetna handling när jag som myndig återkom till Sverige.
|
|