Har du lånat idag, lilla vän?

Inlägg #1: Postat: 2005-08-02 23:55:00
Lennart Ekman
Hej Sunny. Längesedan. Semester? En liten historia om kredit.
Gick runt på NK. i Götet. Om ni skaffar kreditkort idag bjuder vi på middag i Valvet. Åkte upp till kontoret - lämnade uppgifter, fick ett bevis på att jag var beviljad kredit på 2.000.
Mycket pengar -69. Åkte med hustrun till rest. Salladsbord - gratinerad fisk - dryck - dessert -kaffe var belöning för att vi ansökt om kreditkort.
Vi var inte och blev inte kunder hos NK.
Inlägg #2: Postat: 2005-08-02 23:56:00
Lennart Ekman
Efter några månader kom ett brev.
” Vi ser att ni skött krediten utan anmärkning. Därför höjs gränsen till 4.000. ” Därefter blev den höjd till 8.000 och ett åtföljande kort med ytterligare 10.000 att köpa möbler - mattor
eller vitvaror anlände.
Ett brev till kontoret och sönderklippta kort, blev svaret.
NK borde skämmas - anser jag.
Inlägg #3: Postat: 2005-08-03 20:00:00
steno
spara först och köpa sen upplevs som "Lyckoslanten". Visst ska man kunna låna till en vettig investering t.ex en bostad, nu erbjuds låga räntor om du har vettig säkerhet
Inlägg #4: Postat: 2005-08-03 20:02:00
steno
Vad jag vänder mig emot är den våldsamma reklamen om lån till ockerräntor.Lättheten att med ett tryck förlora stora summor på spel
Inlägg #5: Postat: 2005-08-03 21:58:00
Lennart Ekman
det är precis vad jag försöker tala om med mina exempel.
Låna till hus? Finns det någon i Sverige som köper hus kontant?
Spel har jag också beskrivit. Förr var spel om penningar och penningars värde i lag förbjudet. Det kallades att hålla " hus " om spel förekom och straffades. Varför tycker Du inte om kontantköp?
Inlägg #6: Postat: 2005-08-03 22:03:00
Lennart Ekman
Vad var det för fel att i skolan, låta sparbankerna dela ut tidningen i skolan, med upplysning?
Om alla lärt efter den, hade inte alla dessa skuldsaneringar behövts.
Fler lyckliga mamma - pappa - barn hade funnits. Eller????
Inlägg #7: Postat: 2005-08-03 22:07:00
Lennart Ekman
Förlåt stavning - upprepningar , men håller på att packa för en minisemester.
Skall se " Den lille havfrue ".
Utomhus med 650 medverkande artister. Ha det.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-04 07:10:00
steno
Visst ska man helst köpa kontant.Minns mina ändlösa avbetalningar på dragspelsom 13-åring bilar. Man kunde knappt glädjas åt innehavet Hela lönen gick åt till amorteringarna.En gång tog jag avbetalning på reparatione
Inlägg #9: Postat: 2005-08-04 10:53:00
Janne B
Steno. Så här efteråt är det för mig ofattbart att jag kunde köpa en rätt bra bil redan 1964, i början av studietiden i Umeå.Jag hade ett litet extraknäck, men jag hade familj som kostade också. Min bokylla var gjord av "stulna" bräder och tegelstenar.Vi hade inga sängar, måste hyra dem av studentkåren etc. Men en Austin det hade jag på avbetalning.Ofattbart.
Laddar...