|
Inlägg #1: Postat: 2005-08-02 13:41:00
|
|
peter_ |
Ja, man utgår från det som ska bevisas. Börja inte utgå från att en anklagad är skyldig. Då är vi snart där att man måste bevisa att man är oskyldig och en häxjakt är igång. Däremot verkar det finnas mycket att förbättra inom ramen för principen att man är oskyldig tills annat bevisats.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-02 13:47:00
|
|
peter_ |
Mörkertal brukar det kallas när man inte vet utan bara mer eller mindre höftar. Det är dåligt att så många inte håller ordning på vad som är fakta och vad som är spekulation. Alla bör vara öppna för att den faktiska siffran kan vara allt från noll till mycket mer än 20000. Det hindrar ju inte att man kan göra en egen bedömning utifrån vad man vet och tror.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-02 13:53:00
|
|
peter_ |
De feminster som dominerat debatten har kastat fram ett påstående, nonchalerat invändningarna och i stort sett satsat på att om en sak påstås tillräckligt många ggr, så tror den dumma massan att det är sant. Jag uppfattar det som mycket lögnaktig propaganda med syfte att vinna makt och anhängare. Det känns dock som att personer med ärliga avsikter och metoder börjar ta initiativet. Jag hoppas.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-02 14:01:00
|
|
peter_ |
Artikeln ovan är iofs ganska väl balanserad. Dock tror jag att Billy Butt och andra bara protesterar mot krav på att beviskraven ska åsidosättas utgående från att det sk "mörkertalet" är den faktiska siffran. I så fall håller jag helt med dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-02 14:31:00
|
|
peter_ |
Rubriken och sammanfattningen/underrubriken föranleder dock berättigade protester enligt ovan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-02 14:36:00
|
|
femmi |
Svar till Daniel. Ja, det stämmer. jag skriver för att väcka uppmärksamhet just i denna frågan. Jag påstår dock inte något mer om siffran 20 000 än just det som står i artikeln, att det är en uppskattning. /Caroline Persso
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-02 22:27:00
|
|
Daniel Wijk |
femmi: "Av 20,000 våldtäkter under ett år leder knappt O,8 procent till fällande domar." Var i din ingress står det att det är en uppskattning? Jobbar du åt aftonbladet vanligtvis eller brukar du vara så otydlig? Du kan ju ta upp antalet invandrare som antas finnas i den siffran om du vågar. Lättare att förtala män än invandrare...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-08-02 22:28:00
|
|
Daniel Wijk |
SKulle bara tillägga att dom som fötalar män och de som förtalar invandrare är av samma skrot och korn.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-08-03 01:08:00
|
|
Beckisbarnet |
Med 0,8 i förhållandet till "mörkertalet" 20.000, samt att man knappast kan kalla alla för "våldtäktsmän" innan detta har bevisats så är ju denna artikel rena rappakaljan egentligen.. *suck*
|
| |