|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-31 23:01:00
|
|
JohannaP |
Att folket ska få insyn i rättsväsendet är viktigt och spelar en stor roll för vårt samhälle och demokratin. Att dagstidningar upplyser "problem" och enskilda fall är naturligt och nödvändigt. Svenska folket är trött på hur det fungerar och hur makthavare sviker det förtroendet dom fått.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-08-01 00:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Varför skulle det vara långdraget? Rättens ordförande har till och med fått dödshot och överväger att skaffa polisbeskydd... och detta på grund av ett beslut som *inte* är var sig fel eller upprörande. Att hela Sveriges domar- och nämndemannakår nu vet att Aftonbladet har makten att skaka fram dödshot så fort de tar beslut som Aftonbladet beslutar sig för är fel, det är *enormt* allvarligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-08-01 00:10:00
|
|
Michael Lundahl |
Vidare: Att få insyn, ja, det är bra. Men ger Aftonbladet "insyn" eller "sin syn"? Jag hävdar med det bestämdaste att aftonbladet ger ingen som helst insyn utan presenterar en förvrängd och falsk bild av hur rättsväsendet fungerar. Kan man kalla det för "upplysning" när man presenterar rena lögner om de beslut som tagits? Om folket är trötta, beror det på att rättsväsendet verkligen är fel, eller på att Aftonbladet och sensationsdebattörer hittat dessa felaktigheter?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-08-01 00:12:00
|
|
Michael Lundahl |
Skepsis och kritik är nödvändiga instrument för att övervaka och förbättra rättsväsendet och hålla makthavarna alerta. Men desinformation och lögner är inte kritik bara för att man är negativ mot det som är måltavlan. Smutskastning är inte kritik.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-08-01 14:23:00
|
|
Inger Olsson |
Michael: Bra svar, väl genomtänkta repliker till Johanna P.
Din artikel är definitivt viktig.
Som Johanna P säger stiger Aftonbladets försäljningssiffra. Varför bojkottar vi läsare inte den typ av tidningar? Ärligt talat, är det inte något "fel" på oss själva som tuggar och sväljer det vi får oss serverat? Övht slänger jag inte tia - eller vad nu den kostar - på kvällspressen. Samtliga lever på löpsedelsrubriker.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-08-05 13:50:00
|
|
JohannaP |
Michael; det fel, och rent ut sagt skammligt, när nyhetstidningar presenterar falska anklagelser. Det jag inte förstår är exakt vad som är "rena lögner" i den här debatten. Precis som att en nyhetstidning har makt så har defenetivt rättsystemet det. Att ex. en domare som dömts för sexköp ska få sitta kvar och dömma andra kriminella är en skymf mot vårt s.k "rättsystem". Det är bl.a sådana saker som gör att folket tappar förtroende.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-08-05 13:55:00
|
|
JohannaP |
Att man sedan tycker 100 000 SEK är en mindre summa pengar att bry sig om när flickan blivit utsatt för den omänskliga tortyr, är väl helt upp till var och en att tolka. Men jag tror att frågan alla ställer sig är "varför?". Det kan inte plåstra hennes sår, det tycker jag är orelevant. Tycker du att hon inte ska ha dom 100 000?
|
| |