Aftonbladet hotar rättsäkerheten

Inlägg #1: Postat: 2005-07-30 11:05:00
Lars Nilsson
Mediaforskare har påpekat att när uppseendeväckande brott inträffar kräver media hårdare straff och de som anser det får mycket utrymme. I mellantiden diskuteras gärna lägre straff och mer humanitet. Men när det gäller flyktingar säger man sig ha konstaterat att media alltid anser vi har en för hård och brutal politik som bör bli mer human. Så där är man konsekvent.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-30 11:12:00
Lars Nilsson
En intressant fråga som aldrig diskuteras är varför det bara är i Norden löpsedlar fått en sådan betydelse för försäljningen. I de flesta länder har tidningarna inga löpsedlar och har man något som liknar det, är dessa extremt enkla. Trot eller ej, men tidningarna säljs ändå! Kanske kunderna har ett större förtroende än vad vi har? Och kanske tidningarna är bättre?
Inlägg #3: Postat: 2005-07-30 11:20:00
Michael Lundahl
Jo, jag såg det. Och JK tycker jag svarade på ett föredömligt sätt om det direkt olämpliga i att politiker blandar sig i domstolens arbete. Även där argumenterades det för faran i att domare skall behöva bekymra sig över "popular opinion" hellre än att rätta sig efter lagen.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-30 20:54:00
KH
Tycker JK du svarade på ett föredömligt sätt, eller tycker du att Jk svarade på ett föredömligt sätt?
Inlägg #5: Postat: 2005-07-30 22:23:00
Michael Lundahl
Ok att jag yttryckte mig dubbeltydigt... men seriöst:, hur stor är sannolikheten att JK har tyckt till om det jag skriver, hm? För att förtydliga för den som inte medelst sunt förnuft kan lösa dubbeltydigheten: Jag tycker att JK svarade på ett föredömligt sätt.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-31 12:28:00
KH
Ja, seriöst: sannolikheten för att JK svarar på en skrivelse är ganska hög, även om det isf skedde förvånansvärt snabbt. Det är beklagligt att du ifrågasätter från och närvaro av andra människor sunda förnuft i förhållande till förmåga att tolka din tvetydighet på det sätt du avsett, istället för att lösa det rationellt med en länk el. källhänvinsing till JK:s svar ifråga, på samma sätt som flertalet länkar till AB.
Inlägg #7: Postat: 2005-08-01 21:18:00
Michael Lundahl
Svar 6: Suck... ge dig nu. Jag har redan - i svar 5 - förklarat vad jag menade. Visserligen tycker jag att jag själv brukar lägga abstraktionivån högt men du driver den banne mig till sin spets. En rimlighetskontroll vore inte helt fel. Ett gissa att sannolikheten att JK personligen mailat mig och sagt att han tycker att min artikel är bra är inte rimligt att antaga i jämförelse med att anta att det var jag som refererade till något JK skrivit.
Inlägg #8: Postat: 2005-08-01 21:18:00
Michael Lundahl
Occams rakkniv är tämligen vass i just det här fallet... och du har just skurit dig på den.
Inlägg #9: Postat: 2005-08-01 22:26:00
KH
Jag spekulerar inte i hur JK kunnat kontakta dig eller varför och på vems initiativ. Jag ville helt enkelt få veta vilket svar från JK du talar om som föredömligt - är det utopisk att tro att du lkan ämna ett rakt svar på det?
Lägg ner omkringsvamlet för att undvika svara på frågan, den leken intresserar mig inte.
Laddar...