Inlägg #1: Postat: 2005-07-29 12:27:00
|
Unto S |
Ett discobesök, svårt att få kontakt. Prova på engelska sa jag till min språkkunnige kompis Han hade en härlig kväll. Jag med min lågt uppskattade accent hade inte så kul.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-29 12:28:00
|
Unto S |
En ny lägenhet. Familjen växte, flyttning till trerummaren. Fönsterna skulle tvättas, hustrun öppnade fönstret, glaset gick sönder, vållat av spänningar i karmen. Jag gick till vicevärden med min sverigefinska accent. Du har själv slagit sönder, du får själv betala. Gick hem och berättade. Min tyskfödda hustru med Silvia-accent traskade till vicevärden, två timmar senare hade vi ett nytt fönster. Tråkigt att man värderas efter språkaccenten.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-29 12:29:00
|
Unto S |
Till nytillkomna invandrare vill jag säga. Lär svenska, läs svenska men glöm inte att allra först lära dig engelska, med engelskan kan du göra karriär i Sverige. Sverige är ett bra land, trots vissa skuggor.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-29 13:13:00
|
Sofia Hadjipetri |
Tack Unto för dina exempel! Det är ju lite nedslående... Har man accent från ett välfärdsland i Europa eller en amerikansk dito fungerar alltså allt. Fast, vad är det för fel på din finska brytning? :
|
|