Hur ska det gå med Svenska Kyrkan?

Inlägg #1: Postat: 2005-07-28 00:01:00
Janne B
Mysan. Vad jag funderar på är ju om en kyrka kan leva vidare bara på skatter, som minskar, samt besökare som minskar i antal.Går det att hålla igång en kyrka som ger oss service ca fem ggr i livet vardera. Vilka vill vara präster och diakoner mm i en sådan kyrka?En kyrka utan en stor grupp verkligt aktivt troende och verkande människor.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-28 00:05:00
Janne B
Sv.Kyrkan har nu församlingar där man bara sysslar med nödvändiga ritualer så rationellt som möjligt. Men det finns också församlingar med en intensiv varksamhet med gudstjänster flera ggr i veckan, bibelstudier. andakter mitt på dagen med mera.Intensivt arbete för gamla och handikappade.//Kommer vi att få två sorters församlingar framöver?Vad tror du Mysan? Vad skulle passa dig och de du känner?
Inlägg #3: Postat: 2005-07-28 15:20:00
Mysan
Ingen aning!
Inlägg #4: Postat: 2005-07-28 20:46:00
Janne B
Mysan. Jag tror att ditt svar är en god sammanfattning av vad stor del av svenska folket menar i frågan.// Vanligtvis så tar ju medlemmarna ansvar för sin förening. Det gäller i frikyrkorna också. Men tydligen inte i Sv.Kyrkan. Detta kan jag ej förstå..
Inlägg #5: Postat: 2005-07-28 20:49:00
ord att minnas
Jag tror att kyrkan blir olika aktiv på olika platser. På ställen där medlemmarna är aktiva breder intresset ut sig, medan där kyrkan endast är en servicekyrka falnar intresset för gemenskapen, dock inte intresset för tron. Forts.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-28 20:59:00
ord att minnas
De troende i sådana församlingar går ju på det som ordnas, men eftersom medelåldern är hög och verksamheten låg är det inte så lätt att tala om att "Här är vi". En väg är att kyrkan tar initiativ till verksamhet i skolorna. Att man ordnar fritidsgårdar. Att man syns ute ibland folk, på köpcentra, mässor och på andra ställen där mycket folk samlas. Mvh. / oam.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-29 00:00:00
Mysan
Nej tack det räcker som det är!
Laddar...