Turister - inte som andra blattar

Inlägg #1: Postat: 2005-07-27 16:51:00
Sofia Hadjipetri
hola redliner! visst, status var namnet. fast jag blev ändå förvånad. för turisterna i fråga såg ut som vilka svartskallar som helst i sverige, som jag och min syrra, som våra arab- och perservänner, etc. snubben var "till och med" mörkhyad. ändå mottogs vi enbart av stora leenden och glada fejjor. inte klokt. det AMERIKANSKA går liksom före allt. jag kanske inte borde ha förvånats överhuvutaget.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-28 00:43:00
Redliner
du får vara glad att du hade en lyckad vecka. kul för dina turistande vänner. men jag har själv sett hur krogdiskrimineringen funkar och är tämligen säker på att den är utbredd, på sina håll satt i system. men mycket har hänt det senaste halvåret och jag tror att en del krogägare kan ha tagit intryck av detta. nyligen pungade ju en krog ut 300000kr till ett gäng killar som filmat diskrimineringen.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-28 08:42:00
Sofia Hadjipetri
aha? var det juristkillarna eller? krogdiskrimineringen SUGER. och ändå har jag själv aldrig riktigt lidit av den. men det är för jävligt. man fråntar mörkhåriga och svartmuskiga människor rätten att "ha kul", om man nu skulle ha det på dessa ställen...
Inlägg #4: Postat: 2005-07-28 13:42:00
Redliner
jag har inte heller haft jätteproblem med krogdiskriminering, men det beror kanske mer på att jag inte är ute så ofta. och när jag väl är ute går jag helst till "det vanliga stället". men jag undviker också att gå ut för att jag inte trivs med den hårda atmosfären. jag gillar inte den biffiga attityden, att man måste slicka arsle för att släppas in, och alla mörka blickar man får av personalen. och när man väl blir diskriminerad är ju hela kvällen förstörd.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-28 13:43:00
Redliner
ja, jag tror att det var juristkillarna.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-28 20:57:00
Marcus
Svar 3 Jag vill alltså understryka att man inte bara undantar svartmuskiga och mörkhåriga rätten att ha kul... Det är ju sorts rasim i sig att "glömma" att även vita killar med flera diskimineras av olika orsaker. Jag tror att många är trötta på att höra att det alltid är synd om svartskallarna, och sen slår detta återigen mot just svartskallarna
Inlägg #7: Postat: 2005-07-28 21:01:00
Marcus
Vanliga hyggllga svenska killar har ju i årtionden kategoriskt och med skyltar blivvit diskriminerade på grund av högre inträdes ålder, nu är detta tack och lov borta. Men säkert har även fula tjejer diskriminerats framför snygga tjejer med flera.... glömmer man bort dessa får man dessa emot sig.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-29 09:35:00
Sofia Hadjipetri
Redliner - "det vanliga stället"? Där de känner dig och du slipper mörka blickar? :
Inlägg #9: Postat: 2005-07-29 09:41:00
Sofia Hadjipetri
Svar 6- Marcus, ja, även svenska hygglosnubbar råkar ut för kroghelvetet. men det är att byta fokus. ungefär som att snacka kvinnomisshandel och en drös killar börjar skrika: men vi misshandlas OCKSÅ. ja, det förekommer ofta och mycket. att strålkastarljuset är som att säga att det första problemet inte är gravt nog.
Inlägg #10: Postat: 2005-07-29 14:55:00
Marcus
Och vad är problemet med att byta fokus? Det kanske till och med är nödvändigt för att patiensen skall gå ut. Jag är emot att snacka kvinnomisshandel också, jag tycker att det är fel och det är som vi märker väldigt oeffektivt. Du löser inga problem genom att varken tjata om att det just är synd om svartskallar, och du löser inga problem genom att prata kvinnomisshandel.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-29 15:13:00
Marcus
Man har ju pratat kvinnnomisshandel i årtionden och inget har ju hänt. Det kanske först är när man inkluderar allla som blir disskriminerade och alla som blir misshandlade man kan börja lösa problemet.
Inlägg #12: Postat: 2005-07-29 15:47:00
Sofia Hadjipetri
"det är synd om"-mentaliteten finns när det gäller alla. den går dock lite i vågor. det är synd om de utbrända. det är synd om feministerna. det är synd om svartskallarna. det är synd om de "psyksjuka", etc. det är bra att byta fokus. men det ett vanligt sätt att agera på sourze är följande: när ngn tar upp ett ämne, ska man genast börja jämföra med dess motsvrighet.
Inlägg #13: Postat: 2005-07-29 15:47:00
Sofia Hadjipetri
"det är inte minsann mindre synd om svenskarna/männen"m etc. softa. det är ingen som har sagt det heller. synd bara att det hela tiden måste sättas i kontrast mot något annat. fokus blir inte dubbelt. det tappas.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-29 19:08:00
Marcus
Jag sätter inte i kontrast, jag sätter ihop, jag skapar inte motsättningar jag skapar samsättningar samhörighet över dessa gränser. Det är när man som du, bryter ut kvinnor ur den misshandlade gruppen som motsättningar skapas, eller när du bryter ut just svartskallar ur den diskriminereade gruppen Du skapar kontraster.
Inlägg #15: Postat: 2005-07-29 19:10:00
Marcus
Ser du orsak och verkan här? Det är när du bryter ut en mindre grupp ur en större, bara för att dom har mörk hårfärg, som du skapar motsättningar.
Inlägg #16: Postat: 2005-07-29 19:12:00
Marcus
jag är glad att fokus tappas för det är detta fokus som är grund för motsättningar.
Laddar...