|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-24 10:07:00
|
|
Janne B |
Vi lever i ett så svårt samhälle att N drivs fram.Vi får slåss hårt för vår ställning i arbetslivet så vi får en överdriven självbild. Ensamboendet hindrar oss att få en realistisk bild av oss själva. De sociala systemen knakar, vi måste lita på oss själva.Ensamhetens människa sitter framför livets spegel och antingen beundrar sig själv eller föraktar sig själv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-24 10:16:00
|
|
Janne B |
Det finns egentligen bara ett bot mot detta. Vi måste söka oss till sunda gemenskaper. Där korrigeras vår självbild till vettiga propotioner. Skrattspegeln blir plan och sann. Flitigt läsande av Pippi Långstrump är rena hälsokuren. Hon förlöjligar dumheter. Utnyttjar inte folk.Har öppen dörr för hästar, apor, dig och mig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-24 11:01:00
|
|
Beth4020 |
Det låter vettigt och jag håller med dig. jag tror mycket ensamboendet är en orsak till N självbilden. tack för de orden, janne! /Birgitta S
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-24 13:14:00
|
|
microfilosofen |
Till Birgitta S! Skönt och fint att du söker sammanhang och bokomliggande orsaker. Vi lever i ett farligt FRAMGENTERAT samhälle där personliga länkar i hälsokedjan ofta brister. Mvh - Christer Kyreus
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-24 13:24:00
|
|
Janne B |
Ja Ky. Fragmenterat är lite av ett nyckelord här, om du nu inte skojar till det. I det enorma informationsflödet är det svårt att få en helhet på livet.Att på egen hand bygga upp en hel bild av sig själv, en egen livssyn är så svårt. Tyvärr allt för lätt att ta den lata vägen och köpa ett färdigt paket av en sekt. Eller bara ge upp, bli anarkist..
|
| |