Inlägg #1: Postat: 2005-07-18 21:49:00
|
graal |
Klassar mig själv som en pseudoanostiker. Har funderat på att gå ur svenska kyrkan, eftersom den verkar haverera totalt. En kyrka som är så förbaskat intolerant när den ska stå för tolerans. Här är ett citat från kyrkans presschef:
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-18 22:00:00
|
graal |
Ja till kvinnliga präster. Nej till Israels ockupation av Palestina. Från och med i år ska Svenska kyrkan profilera sig genom att tydligare ta ställning i en rad omdiskuterade frågor.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-18 22:02:00
|
graal |
- I de här frågorna har vår ståndpunkt varit klar länge, men vår inställning måste bli mer känd. Nu jobbar vi även med ett tydligt ställningstagande i homosexfrågor. En del kommer att gå ur Svenska kyrkan på grund av våra ställningstaganden, men hellre det. Det viktiga är att ljumheten inom Svenska kyrkan minskar, säger Ingrid Andersson Göranzon, informationschef på Svenska kyrkan.
Saxat ur SvD 050116
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-18 22:05:00
|
graal |
Eftersom jag är kritiskt inställd till mkt av det kyrkan står för idag, främst då intoleransen så kanske det är bättre att betala in skattemedel till den bespottade katolska kyrkan. Gillar dess fromhet och mysticism.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-18 22:10:00
|
graal |
Avslutningsvis: Den kristna tron är inte politik som ärkebiskopen och hans radikala gelikar tror Hammar är gammal 68-radikal sosse. Kyrkan får gärna ta politiska ställningstaganden. men när den börjar röra i tron och gör på ett intolerant då vill jag inte längre vara med. Vår ärkebiskop inte liknande ståndpunkter som Kyreus, stora delar av Bibeln kan slängas på avskrädet. Men varför inte då istället bilda en ny religion?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-18 22:17:00
|
Janne B |
Jaha du Graal. Hur gör man då man grundar en ny religion? Bara att förändra attityder i en viss fråga inom en viss kyrka kan ta hundra år.Det beror på att kyrkorna rör sig med minst 2000-åriga perspektiv.//Partier kan byta åsikt efter en partkongress. Det kan inte en kyrka göra. Partier är som dagsländor jämförda med en ek.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-18 22:21:00
|
Janne B |
I tidningen Dagen pågår en debatt där en Svenskkyrklig kräver att Pingstkyrkan ska godkänna Sv Kyrkans barndop.Detta är egentligen en debatt som är tusen år minst. Kommer pingstvännerna att ge sig och svika den så kallade baptistiska traditionen. "Aldrig i livet". Kommer de två kyrkorna att förstå varandras helt olika syn på vad en församling är? Knappast.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-18 22:25:00
|
Janne B |
Kan olika kyrkosamfund leva i fred med varandra, samarbeta osv. Ja detta är ju dagsläget sedan länge. Kommer kyrkorna i Europa att acceptera "bögar" fullt ut. Nej för då blir de uteslutna från det internationella kyrkliga samarbetet.Speciellt i afrikanska kyrkor, som växer enormt, kan saken inte ens nämnas.Ja där har du oss just nu Jesus.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-19 11:22:00
|
graal |
Janne B: Du verkar ha missat min poäng totalt. Du verkar tro att det handlar om att "byta" religion inom en annan religons ramar. Det hela är dock som på en partikongress. Om jag och ett par polare bestämmer oss för att bilda en ny religion, vi går ur kyrkan och börjar diskutera vid träffar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-19 11:22:00
|
graal |
Tar detta 100 år? Svr: NEJ! Du anar inte hur många olika samfund och trosinriktningar som finns idag. Det handlar således inte om att bilda en ny "religion" inom kyrkan. Du måste lära dig att se skillnad mellan religion- trosinriktning inom en specifik religion, t ex lutheranism och shia etc
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-19 12:24:00
|
Janne B |
Graal. Jaha då ska jag försöka lära mig....eftersom jag missat poängen fullständigt...inte anar osv.Hav gott hopp. Jag brukar kunna lära mig.
|
|