Inlägg #1: Postat: 2005-07-19 10:01:00
|
Michael Lundahl |
"Det är en fråga om attityder" är - även det - en extremt utsliten fras. Ja visst är det en fråga om attityder... det är det för varenda brott som begås: vilken attityd har man till lagen? Lite väl uppenbart, eller hur?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-21 11:33:00
|
Inger Olsson |
Så om någon begår mord så är det en fråga om vilken inställning man har till lagen?
Det må, i så fall, stå för dig.
Jag trodde att jag hade fått med en annan kommentar till din text men den låg kvar i Word. Så nu kommer den: Din liknelse med ett 5-årigt barn och en myndig person haltar:
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-21 11:34:00
|
Inger Olsson |
"Hon stampar i golvet och skriker frustrerat "Varför kollar ni på mig hela tiden?!". Ja varför tror du tokstolle? Tror du det blir tillåtet att göra som man vill om ingen tittar?"
Din dotter lever i nuet och räknar inte kallt med bl a ev. konsekvenserna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-21 11:34:00
|
Inger Olsson |
En som säger: "har inte polisen bätre att göra?" är ju oftast medveten om att köra i högre hastighet än tillåtet medför vissa risker av flera skäl, men väljer att anföra sina egoistiska skäl för sitt beteende. I det här fallet håller jag med dig att det inkluderar även attityd till lagen. För att inte tala om, som många menar, ringa påföljd för att köra för fort.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-21 11:35:00
|
Inger Olsson |
Å andra sidan att misshandla någon grovt - och den personen får bestående men - ger också lågt straff. Ett år, och du får räkna av en del, och sitter på sin höjd ett halvår...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-21 19:42:00
|
MdaG |
Glöm inte skadestånd...
|
|