|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-13 22:01:00
|
|
bloggeri |
Bra artikel. Ulf Nilsson är kanske det manligt, ålderdomliga svaret på Linda Skugge? Annars är han bl a känd för att som utrikeskorre ha lyckats "ögonvittnesrapportera" från tre kontinenter samma dag, när han satt i Sthlm och bara läste tidningar. Landets mest stockkonservative, nyliberale journalisten alla kategorier.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-13 23:04:00
|
|
Calle Z |
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-14 09:29:00
|
|
Marius |
Mycket bra artikel Johannes. I en tid med en vriden syn på och respekt för andra kulturer är det oerhört viktigt att bidra med en mer nyanserad bild av världen än den många okunniga människor med inflytande idag ger.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-14 10:17:00
|
|
El Guatusi |
Ul Nilsson ar ingen nyansernas mastare o i den har artikel bekraftar han val detta. Men i debatten om Islam ar det hog tid att vissa tabun faller. Nar valdsivrare i Islams namn utovar folkmord - som indonesierna pa Osttimor for nagra ar sedan, som de arabiska sudaneserna mot de svarta sudaneserna - mot icke-muslimer sa maste aven detta behandlas av vara media.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-14 10:27:00
|
|
Anna Drangel |
Även om du vänder dig emot att islam skulle kunna vara den farligaste religionen när den blir extremistisk och fundamentalistisk, så är dock dess tillvägagångssätt skrämmande i folks ögon. Jag tror att det faktum att självmordsbombarna slår till så oförutsägbart och med sig själva som insats, gör att vi skräms mer av dom.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-14 14:39:00
|
|
Lars Nilsson |
Om vi bortser från UN: s i vissa stycken fördomsfulla artikel så finns det problem värda att ta på allvar. . Jag och många med mig som vistats en del i arabvälden har inte kunnat undgå att tex i Egypten och Jordanien iakta en växande religös extremism bland medelklass och universitetsutbildade. För 20 år sedan var exvis beslöjade kvinnor jämte strikt korantrogna människor något som i dessa länder främst återfanns bland de fattiga. Så är inte fallet fn.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-14 16:34:00
|
|
Friskytten |
Sanningen om dagens Islam kan man läsa om i två mycket välformulerade avsnitt i dag på Dick Erixon blogg: Länk: erixon.com och Länk: erixon.com Rubrikerna är ISLAM - EN PRIMITIV VÅLDSKULT MED STÖD I MEDIERNA respektive MUSLIMER HAR INTE GJORT UPP MED SIN KLU KLUX KLAN. Får ej missas av den seriöst intresserade av ämnet Islam i dag.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-14 18:35:00
|
|
Anders Klasson |
I just det här fallet är den verkliga
boven i dramat Tony Blair själv.Jag
gillar inte islam,men inte heller
korkade Engelska politiker.Om man
som Blair först låter 1,5 miljoner
muslimer invandra till England och
sedan förklarar Krig emot deras
ursprungsländer så hade det väl varit
konstigare om det INTE hade smällt
Bomber och Granater i Englands
huvudstad.Världens politiker är en
samling knäppskallar även om
Englands och Sveriges dito är värst,
bara vår neutralitet har räddat oss
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-14 19:59:00
|
|
Anders Klasson |
Du får ursäkta Johannes,men jag
har en intuitiv känsla av att av dom flesta som läst Ulf Nilssons artikel så
håller nog dom flesta med honom.
Att jag sen sagt att Sverige inte ska
delta i Kriget i Irak är en annan sak,
men det krävde inte Ulf Nilsson
heller vilket jag först trodde innan
jag läst hans artikel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-14 20:55:00
|
|
Lars Nilsson |
När den iranska muslimen och medborgarrättskämpen Shirin Ebadi fick Nobels fredspris 2003 hette det i ett uttalande från den muslimska världens främsta teologer att Nobelkommittén "borde få tungorna avskurna ur sina munnar och deras giftiga pennor stuckna i sina hjärtan".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-14 21:02:00
|
|
bloggeri |
Ulf Nilsson är en gammal fördetting. Hans artikel är inte värd namnet krönika. Han argumenterar inte, bara påstår saker. Han bortser från att islam har lika många olika grenar som kristedomen, alla med olika tolkningar av Guds bud. Han fick en gång sparken från Expressen för misstänkt fiffel med reseräkningar. Liksom Skugge säljer han tidning och tidningen tog tillbaka honom.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-14 21:04:00
|
|
bloggeri |
Ulf Nilsson skapade en gång titeln "världsreporter" om sig själv. Han har sett alla "stora" tungviktsmatcher i boxnng. Vanligtvis spådde han före matcherna alltid fel vinnare. Han kommer alltid att framstå som en journalistfjolla.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-16 07:08:00
|
|
AlfVerner |
"Ingen utom extremisterna själva tjänar på att anklaga oskyldiga människor för att stödja våld och terrorism." -Jag fattar inte denna mening! Vad betyder den?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-17 01:23:00
|
|
Shqiptar |
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-17 21:04:00
|
|
Nartin |
han heter Nilson, inte Nilsson. Inte ens Expressen lyckas stava efternamnet rätt...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-07-17 21:46:00
|
|
Calle Z |
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-07-18 02:17:00
|
|
Emma |
60 av Jordaniens befolkning stödjer Bin Laden enligt en nyutgiven rapport som Professor Jan Hjärpe pratade om i TV. Talar inte det sitt tydliga språk? Hur många procent av de invandrade från Jordanien till Sverige stödjer också Bin Laden?
|
| |