Inlägg #1: Postat: 2005-07-13 16:42:00
|
Janne B |
Riktigt bra berättelse och helt nödvändigt att återberätta denna tragedi. Jag var extraförare på en hjälpsändning veckorna efteråt. Vi körde via Österike....Tidningarna i Österrike var fyllda med detta. // Jag hade skrivit samman en berättelse också med väldigt lika innehåll. Men den var så lika att jag bett red. Sourze stoppa den. Tack för detta Ninna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-13 20:09:00
|
Johannes J |
En "intressant" detalj med Srebrenica är att FN bataljonen bad om luftunderstöd när serberna ryckte fram. De fick avslag för att de använt fel blankett. Allt hade kunnat hindrats ifall EUs dåtida så kallade politiker kunnat enats och fatta några beslut. Fy fan.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-14 01:18:00
|
AlfVerner |
Var BÖRJAR historien? Vem är ni som påtar er rätten att dömma? Att fokusera serberna som "onda", att demonisera Mladic, Karadzic lämnar inga bidrag för att förhindra framtida folkmord. Att kriminalisera ett politiskt förlopp skapar bara förvirring. Ondskan är institutionell och något som kan framkallas hos ALLA människor beronde av tidsepok, ekonomiska villkor, religiös/politisk förvirring.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-20 10:07:00
|
Lars Nilsson |
Två saker visade kriget i fd Jugoslavien bla tydligt. 1 Europas stater klarade inte av att motverka krig på sin egen kontinent trots att man vill framstå som fredsapostlar här i världen och då främst gentemot USA. 2 FN var lika tandlösa och harhjärtade innan man fick hjälp av USA.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-20 15:59:00
|
Unto S |
Till Lars Nilsson …
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-05 14:20:00
|
osli73 |
Generellt kan väl sägas att serberna tror att alla är emot dem, kroaterna att de aldrig gjort något fel och bosnienmuslimerna att de är de enda offren.
Minnet av massakern i Srebrenica är ett exempel på detta. De serbiska ledarna tror att det rör sig om en komplott emot dem och de muslimska ledarna mjölkar massakern för allt vad den är värd ex jämför med förintelsen av judarna under 2a världskriget. Tyvärr tycker jag nog att omvärlden har bidragit till att stärka dessa självuppfattningar.
|
|