Alla är vi invandrare

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-07-11 22:17:00
Anders Klasson
Börjar förstå varför Stålis gör artiklar som säger emot såna som er trots att han inte själv är Nationalist, han
vill visa er att det finns folk som
tröttnat på eran överklassångest
som bara tar sig uttrycket av att ta
hit så mycket invandrare som möjligt
till Sverige.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-11 22:27:00
Janne B
Jag bor på landet och odlar ibland tomater. Jag känner absolut ingen som vill ta hit så många invandrare som möjligt. Däremot känner jag folk som anser att livshotade flyktingar som står vid gränsen har rätt att söka asyl här.Allt färre får stanna.Även sjuka sänds hem till obefintlig läkarvård. Är du nöjd då.?
Inlägg #3: Postat: 2005-07-11 22:45:00
Janne B
Anders. Varför hänger du upp dig på vad folk heter. Jo du vill ju säga något helt annat men vill inte säga rakt ut. Du gillar inte folk med mörka luggar och gluggar. / Vad anser du om att vikingarna for till andra länder med andra folk. Inte var det så bra att de åkte genom Ryssland och beblandade sig med kvinnor efter vägen, samt tog med sig hem. Nog borde man kunna kräva lite mer stil av Vikingar??
Inlägg #4: Postat: 2005-07-12 02:08:00
Janne B
Klasson, menar du att Stålis liksom bluffar med oss? Han menar en sak men säger en annan? // En nationalist är en person som är glad över att hans land och folk är lika bra som de på andra sidan gränsen./ Men anser någon att andra länder och folk är sämre än hans eget då är han knas i bollen.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-12 11:59:00
Nähädu
"Forna svenskar" tog hit hantverkare, kvinnor, arbetskraft, köpmän, missionärer från hela världen. En rasists värsta mardröm. Men så var det...
Inlägg #6: Postat: 2005-07-12 12:52:00
Janne B
Kanske de forna svenskarna importerade hela Bronsåldern hit. Lättare att låta importerat folk jobba än att lära sig det fina själv.Nog är jag lite besviken på vikingarnas fäder. //Samt Karl XII beblandade sig med alla slags konstiga typer österut i tio år. Vem kan man lite på?
Inlägg #8: Postat: 2005-07-12 13:25:00
megaman
Men jag tycker hela diskutionen är fånig. Lite som att nivilera alla musikgenres till blues bara för att det härstammar därifrån. När blir blues hårdrock? Inte vet jag, men jag kan garanterat skilja på bbking och slayer.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-12 13:25:00
megaman
Men trotts detsnarare tackvare så kan man se skillnader. Tydligast blir det dock om man inte tittar på sina "egna" utan andra. Jag skulle vilja påsta att det finns typiska finska drag trotts att de har beblandat sig med oss och andra i en evighet. Och ju längre bort man reser ju tydligare blir skillnaderna.
Inlägg #9: Postat: 2005-07-13 11:39:00
Jan Schmidt
Som jag påpekat i en annan tråd: Jag har bott på landet i tio år mer än!, med alla PK-åsikter i full blomning hela tiden och aldrig har då någon kastat en rutten tomat på mig! Jag tror att Klassons föreställningar om "folk på byggden" är just detta - föreställningar!
Inlägg #10: Postat: 2005-07-13 12:31:00
Per W
Svar 8: Men det är ju upplysande för de som gillar t ex Ultima Thule att rötterna till deras musik härör från de svartas blues i USA:s söder och Chicago.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-13 12:45:00
Dick Wase
Jag förstår att det finns folk som retar sig på att de skulle ha härstamning från sådana individer som de av rädsla tycker illa om. Som Klasson. Men varken jag eller någon annan kan rå för att det är så...
Inlägg #12: Postat: 2005-07-13 12:46:00
Dick Wase
...Det handlar inte heller om att "nivillera" någon. Det handlar om realiteter. Bluesen hade inte funnits om inte afrikanerna funnits och vi hade inte funnits om inte våra skilda förfäder hade funnits.
Inlägg #13: Postat: 2005-07-13 13:44:00
megaman
Men liktförbannat är inte hiphop blues. Svenskar är inte invandrare och jag är inte norrlänning trotts att min farmor var av ryskfinsk börd ifrån tornedalen. Jag är 100 sthlmare och 100 svensk.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-13 14:13:00
megaman
Det handlar om självförtroende eller snarare bristen på det, både för det förflutna men framförallt för nuet. Svenskar är de mest osäkra och förvirrade folk i hela världen. Frågar man andersson idag om han är svensk, kommer han svara; nej jag är 3/15 tysk och vallonär vi inte alla :rolleyes.
Inlägg #15: Postat: 2005-07-13 14:13:00
megaman
Att vara svensk är fult, att vara något annat är fint. Det här får naturligtvis katastrofala följder för hela samhället, men framförallt för integrationen av nyasvenskar. Varför bli osäker svensk när man kan vara självsäker kurd?
Inlägg #16: Postat: 2005-07-13 15:12:00
Janne B
Jag hör ingen säga att det är fult att vara svensk. Däremot är nästan alla människor medvetna om att med de in och utflyttningar som på gått i årtusenden så finns det ingen svensk ras. Vi vet att vi härstammar från alla folk omkring oss och är nöjda med det.Bara de som redan fråm barndommen inballats att det finns något "renrasigt" kan vara missnöjd.
Inlägg #17: Postat: 2005-07-13 15:18:00
Janne B
Vårt mycket svala firande av nationaldag och förut Sv Flaggans Dag har ju denna bakgrund.Vi har varit rätt nöjda med Sverige, men inget att rusa omkring på gatorna för./// Vi presenterar oss oftare efter landskap än efter nation, även om vi möts i Paris. "Jag är värmlänning ja, tralala..." Vi svenskar ärr inte osäkra, förvirrade utan identitet. Men vår stolta identitet bygger inte på ras eller nationstänkande, utan på Värden vid elar med främst andra europeér. Det är bra det.
Inlägg #18: Postat: 2005-07-13 17:57:00
megaman
Om det är något svenskar är så är det identitetslösa och osäkra. Det börjar nästintill bli en klyscha men vilket annat land använder man utryck som osvensk i en positiv bemärkelse. Det händer inte.
Inlägg #19: Postat: 2005-07-14 09:51:00
Per W
Varför skulle man använda uttrycket "osvensk" i något annat land :-
Inlägg #20: Postat: 2005-07-14 10:42:00
El Guatusi
Nar utlanningar uttrycker forvaning over att man ar svensk sa gor man ofta det med meningen "du som ar sa glad och pratsam" eller liknande. Sverige som land har gott rykte i varlden, vi svenskar betydligt samre. Tyvarr.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...