Myten om Sverige

Inlägg #1: Postat: 2005-07-11 18:09:00
Anders Klasson
Man kan alltså vara stolt över
Sverige och ändå förakta
Dagens Svenska samhälle.Kanske
konstigt för vissa men inte för oss
Nationalister.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-11 18:10:00
Anders Klasson
Annars är "meningen med livet"
att lära sig något,det är vad allt
handlar om, that´s it.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-11 20:42:00
Janne B
Inte har väl fransosen förnekat vikingarna, bara satt in dem i ett troligt sammanhang.Det finns mycket att beundra i Sverige i varje århundrande. Hur kunde folk psykiskt socialt överleva då Digerdöden slog till med full kraft flera ggr under hunfdra år? Hur orkade götafolken med alla danska härjningar? Hur orkade folken i Roslagen med alla anfall och mordbränder österifrån? Det var mod det..
Inlägg #4: Postat: 2005-07-11 20:46:00
Janne B
Klasson. Föraktar du dagens Sverige med allt humanitärt omhändertagande av folk, demokratiska traditioner, goda rättsväsen mm. så säger det en del om Dig. Jag tackar Gud varje kväll för lyckan av att ha blivit född här och få leva här.Ja jag elsker dette lanne, med alla sin brister.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-11 21:56:00
Anders Klasson
Janne B, är det något jag avskyr så
är det att bli felciterad,nåväl
- enär prognosen för dom flesta västliga samhällena är likvärdiga så säg då istället att jag "föraktar dagens samhälle", stryk ordet
"svenska".Jag vidhåller ändå att
det inte är samma sak att tycka illa
om dagens samhälle och att
tycka illa om Sverige som vissa
okunniga gör.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-11 22:33:00
Janne B
Du som är kunnig kan väl tala om hur idealsamhället ser ut. Vill du ha en återgång till något tidigare eller har du en utopi av något ännu icke skådat.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-12 09:55:00
El Guatusi
Om det ar nagot som ar traditionellt "osvenskt" sa ar det val det mjaltsjuka gnallandet & forharligandet av det forflutna inte minst darfor att vart forflutna ar tamligen elandigt. Langtan tillbaka till ngn mytisk forfluten tid ar snarare latineuropeisk, typ Charles Maurras "Action française" pa 1910-talet, Mussolinis fascism & Francos falangism.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-12 11:54:00
Nähädu
Vikingarna var riktiga globetrotters som tog in intryck från både öst och väst och formade sin tid. Fjärran från det unkna synsätt som Klasson har. De hade säkerligen föraktat honom om de sett vad han skrivit.
Inlägg #9: Postat: 2005-07-12 11:56:00
Nähädu
Är det något svenskt som jag skäms och föraktar så är det hur sverige betedde sig under t.ex. karl XII, kungen som Klassons gelikar brukar skråla vid på senhöstarna. fjäskandet för tyskarna under WWII var ingen höjdare heller. Men även det brukar "nationalister" inte gärna vilja nämna.
Inlägg #10: Postat: 2005-07-12 15:59:00
Anders Klasson
Det är ND:arna som brukar hylla
Karl XII,inte SD:are, jag är inte
ND:are längre,men jag antar att ni
PK-inriktade mångkulturalister har
lika svårt att se skillnad på SD och
ND som en moderat har att se
skillnad på sossar och kommunister.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-12 16:27:00
El Guatusi
/9 Sverige fjaskade inte for tyskarna under 2VK, en felaktig uppfattning som manga fortfarande verkar dela. Karl XII tillhorde en annan epok o du maste kontextualisera. Men svenska soldater hade aven pa hans tid rykte om sig att vara mkt humana mot civilbefolkningen.
Inlägg #12: Postat: 2005-07-14 13:39:00
Nähädu
10/ Det finns två saker som kännetecknar en extremist och/eller rasist på höger- elelr vänsterkanten. Dels faller alltid deras sammanslutnignar samman eftersom det alltid finns en klick som tycker att sammanslutningen inte är tillräckligt extrem och som sedemera bryter sig ut. Dels törs de alderi stå för sina åsikter eller sina anhängare. "Det är ND:arna som brukar hylla Karl XII,inte SD:are" är typisk retorik av den sorten.
Inlägg #13: Postat: 2005-08-01 18:41:00
Unto S
Svar 11, El Guatusi. ”Karl XII var bland annat en hänsynslös massmördare. Man hävdar att 400 000 människor dödades i kungens spår. Det blev många blodiga avrättningar och brutala mord, bland annat fylls en kvinnas underliv med sprängmedel som tänds på.”
Laddar...