DN: "Om det hänt i Stockholm"

Inlägg #1: Postat: 2005-07-09 12:52:00
Lars Nilsson
Jag är inte heller upprörd över följande enfaldiga uttalande från HSB: "Det kommer att synas fler poliser på gatorna och i tunnelbanan, inte för att det finns något direkt hot utan bara för att skapa en känsla av att vi tar det på allvar"
Inlägg #2: Postat: 2005-07-09 12:57:00
Lars Nilsson
Inte heller att de statligt kontrollerade TV- och radiokanalerna med upphetsning och beundran rapporterade att Stats-och Utrikesministern AVBRUTIT sina semestrar till följd av terrordåden.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-09 13:01:00
Lars Nilsson
Däremot är jag upprörd över att vi sex månader efter tsunamin fortfarande inte har en fungerande sammanhållen krisorganisation i Sverige. Men det är jag visst ganska ensam om. Bättre då att skälla på den media som ännu inte är helt statskontrollerad.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-09 13:28:00
steno
En sak är att rapportera om händelser och nyheter. En annan att iscensätta katastrofscenarier. Fri press behöver inte likna Daily Mirror. DN behöver inte efterlikna kvällspresse
Inlägg #5: Postat: 2005-07-09 14:19:00
Janne B
Ja det är en oerhörd skillnad på att rapportera vad som hänt och att lägga ut skräckscenarier mot framtiden.De kittlar för månmga sjuka hjärnor.// I CBS 60 MIN på fyran nyss så diskuterades dataspel och polismord.det visade sig att en yngling som skjutit fyra poliser och några till mest suttit framför datorn i åratal och tränat just detta.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-09 14:24:00
Janne B
Speltillverkaren förnekade givetvis allt samband och sa att miljoner ungdomar kör dessa spel utan att skjuta poliser i verkligheten. Sanningen är givetvis att fullt friska ungdomar i mycket stabila miljöer klarar av att skilja på spel och verklighet. Men ungdomar som far illa, börjar hata samhället och dess poliser, de är livsfarliga. /
Inlägg #7: Postat: 2005-07-09 14:25:00
Janne B
forts. I en tidgare generation kunde nog serietidningar utlösa våld, men nu har vi så mycket mer häftiga media som sätter igång alla sinnen. Nu lär sig ungdomarna att att "trycka av" konkret.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-09 20:50:00
soilander
För den som läser New York Times är sådana här artiklar vardagsmat efter 11 sept. Spekulationerna blir en frukt av terroristattentat. Med tanke på att det bor 40,000 svenskar i London så smittar deras upplevelse även oss.
Inlägg #9: Postat: 2005-07-09 21:46:00
steno
Visst skall man rapportera om hur svenskar har det och vad som händer utomlands.Men vi är inte i krig och bör rimligtvis inte behöva spekulera i att vi blir utsatta för krig
Inlägg #10: Postat: 2005-07-09 23:12:00
Ahnberg
Jag bor vid Sevedsplan i Malmö och här och framförallt nu på sommaren är det bråk, och en del allvarligare sådana, flera gånger varje kväll. Araber, somalier och albaner samt svenskar mestadels, bildörrar som smäls efter gryningen, skrik från kvinnor och män, glasflaskor som krossas mot gatan ... och jag tror inte någon i mitt kvarter tänker eller planerar att kollektivt bestraffa sverige som land genom att spränga bomber. För vad?
Efter valet dock...
Inlägg #11: Postat: 2005-07-09 23:29:00
Ahnberg
Janne B: Ja, bomberna i London var videospelens fel.

Men jag håller med dig Sten. Medier skall man kanske inte hålla kort, men kritiskt.

"En sorglig dag för männskligheten" säger en röst på televisionen, som egentligen inte förstår att ALLA dagar i männskligheten är en sorglig dag.
Laddar...