|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-09 10:58:00
|
|
Redliner |
jag har invandrarbakgrund och jag märker hur rädda människor har blivit. folk undviker demonstrativt att sätta sig bredvid mig på tunnelbanan. de stirrar, de har rädsla och förakt i blicken. jag vågar inte åka tunnelbana med en väska eller påse i handen, känns som att jag kanske blir misshandlad till slut, eller får jag en rasistisk kommentar. märk väl: jag är född i det här landet och så gott som ateist.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-09 11:08:00
|
|
Redliner |
medierna har skrivit om denna händelse utan att diskutera sambanden med det pågående helvetet i mellanöstern, där bomber briserar varje dag och där civila dödas av olika anledningar. tragedin i london har presenterats som något oförklarligt. visst är det oförståeligt, vi kan inte förstå grymheten, men oförklarligt är det inte. vi kan hitta förklaringar till varför detta har hänt. och då måste vi diskutera västvärldens skuld till det som händer i irak, afghanistan och palestina.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-09 11:13:00
|
|
Redliner |
och precis som jag inte dömer alla amerikaner eller västerlänningar för all skit som händer i tredje världen, förväntas jag inte bli dömd på tunnelbanan varje gång medierna drar igång sin cirkus av oförklarlig grymhet och panikartad skräck.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-09 12:23:00
|
|
El Guatusi |
Redliner: Okunnigheten ar en farlig best, och har har ju skolan ett enormt ansvar. De aldre generationerna gar knappast att paverka. Visst maste man kontextualisera, men inte heler detta far ga till overdrift. Nazismen hade sin grund i den krankande Versailles-freden 1919, men det far inte skymma det omanskliga i den regimen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-13 12:06:00
|
|
Janne B |
Får en pojk från landet fråga vad "kontextualisera" är för något?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-13 16:19:00
|
|
El Guatusi |
O ja. "Att satta nagot i sitt ratta sammanhang, undvika att doma det forgagna efter dagens forutsattningar" osv.
|
| |