Inlägg #1: Postat: 2005-07-08 15:56:00
|
Lars Nilsson |
Som varande ateist är alltid lika underhållande att avnjuta pästerskapets avståndstagande från Bibeln.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-08 16:33:00
|
Janne B |
Du har nog länge förstått LN att en bok som är skriven under tusen år av ett stort antal författare inte bara kan läsas rakt av. Som kristen känner jag ansvar för att Välja det som jag anser stämmer överens med Jusu Lära.GT är till stora delar Judarnas historia, det kan inte styra mig. Jag har själv ansvar för min bibeltolkning och mitt kristna liv. Det kan jag inte överlåta på Kyrkan, dig ,Jansson eller pastor Ky.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-08 17:05:00
|
Lars Nilsson |
Lägger mig inte i de kristnas käbbel om homosex, kvinnliga präster och annat. Tycker bara att det ibland blir underhållande då man samtidigt som man hyllar Bibeln som "den heliga skrift", tar man avstånd från densamma. Och tycker man som Du Janne B, så bör Du kanske fråga Dig varför det behövs präster. Allt flyter ju!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-08 18:04:00
|
Janne B |
Min frikyrka Missionskyrkan har sina rötter i 1850-talets väckelserörelser som med kraft vände sig mot statens prästeri. Mottot var: Läs Bibeln själv och tolka den med hjälp av andra troende. / Detta gäller än i de gamla frikyrkorna. Pastorerna är inte suveräna. De ska vara kunniga men har inte tolkningsmonopol. Förre statsministern Erlander växte upp i denna miljö i Värmland och fattade poängen.Läs hans memoarer.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-08 18:07:00
|
Janne B |
Pingströrelsen växte tyvärr fram med en Ledare Lewi Petrus som fick en alldeles för stor auktoritet under 1930-talet detta var mycket olyckligt. hans bibeltolkningar fick gälla. Pingst ansågs sig därmed inte behöva skolor och deltaga i det teoloigiska samtalet. Detta märks tyvärr än. / Det är svårt att vara vuxen och tvingas göra egna val och stå för dem.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-08 22:51:00
|
Lars Nilsson |
Ett i mina ögon, tyvärr ej till fullo uppskattad insats, som frikyrkorna utfört under mer än hundra år är missionsarbetet i u-länderna. Frikyrkorna lärde sig snabbt att det enda fungerande hjälpen man kan ge är sjukvård och utbildning. Det tog det SIDA 40 år att fatta och alla där har inte gjort det än. Att man också predikade kristendomen är i sammanhanget - även för oss ateister - ett mindre problem och uppvägs med råge av gärningarna.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-09 09:15:00
|
Janne B |
Lars svar 6/ Nu gjorde du mig glad.Jag tror att det enda Afcrika har att tacka Europa för är Missionen.Som liten missionspojk var jag med och samlade pengar till brunnar, kliniker, skolor, verkstäder, jordbruksprojekt. Ofta var missionen direkt motarbetat av belgarna som styrde Kongo.Missionen försökte lyfta folk i alla avseenden, belgarna tryckte ner dem till slavar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-09 09:20:00
|
Janne B |
forts. Du Lars har säkert funderat på varför fattiga missionsvänner i Sverige sände sina små pengar till Afrika och andra håll. Jo man sa"nu har vi folkskola då ska afrikanerna ha det också".Det var detta med skolor och sjukvård som kosta pengar. Hålla en predikan är inte dyrt.Men först måste man under 3-4 år lära sig språket. Så såg det ut.Inbördeskrigen i Afrika har förstört oändligt mycket gott missionsarbete, har mina släktingar berättat.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-09 15:29:00
|
Lars Nilsson |
När jag nu ändå är inne på min vänliga sida när det gäller religionen men jag lovar att det bara är tillfälligt vill jag också slå ett slag för Stadsmissonen och Frälsis. Det gör ockå - i mitt tycke - beundransvärda sociala insatser.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-09 19:18:00
|
Janne B |
lars. Även jag är vänlig i kväll men måste ställa dig frågor. Varför bedriver inte ateistiska förbundet och Humanisterna etc. den typ av social verksamhet som hundratals kristna organisationer gör? Jag har talat med flera muslimska vänner som är djupt generade över att deras organisationer inte bedriver någon externt socialt arbete. Trots alla oljepengar. // Vad är det som skiljer kristendomen från allt annat?
Kan det vara Kristus själv?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-09 22:28:00
|
Lars Nilsson |
Du ställer en bra fråga och jag har inget bra svar.
|
|