|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-06 07:35:00
|
|
sphincter |
Hur okar tillgang av narkotika om man infor fria, rena sprutor? Jag maste ha sovit under det senaste RNS motet nar de gick igenom de siffrorna, sa du kanske skulle kunna forklara.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-06 10:28:00
|
|
tomster |
soilander, seriöst. Kom igen. Hitta lite fakta, berätta nu, var det där påståendet kom ifrån? De som vill ha sprutbyten är inte narkotikaliberaler, det är bara bullshit. Det handlar om att istället för att diktera villkor från vård utifrån dogma så ska man göra det utifrån behovet och vad som ger resultat. OK, hepatit och HIV sprids genom smutsiga nålar. Något som ger resultat är att ge dem sprutbyten. Det är det viktiga. Liberal syn, förklara var den kommer in.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-06 10:33:00
|
|
tomster |
JAG är liberal, inte nyliberal, JAG tycker att cannabis t.ex. ska vara lagligt... MEN - det är väldigt skilt från min åsikt om sprutbyten. Såna som du försöker svartmåla sprutbytesåsikten så att folk som INTE är drogliberaler ska våga ha den, vilket jag tycker är jävligt svinigt. Berätta mer om ditt påstådda ansvar, tar du ansvar för hepatit- och HIV-smittan bland narkomanerna om du förbjuder sprutbyte? Hur då?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-06 10:36:00
|
|
tomster |
Här kommer nästa bajsmacka för dig att tugga på, din dogmatiker förlåt för personangreppen, men du verkar dogmatisk eftersom den åsikt du presenterar saknar faktagrund, i vilket fall presenterar du ingen: jag läste i DN för några år sen att den effektivaste behandlingen av heroinister är metadon kognitiv beteendeterapi. Tror ni den behandlingen används mest, eftersom den är mest effektiv?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-06 10:39:00
|
|
tomster |
Nej, fram tills nyligen så fanns det bara 800 metadonplatser för de 3000 heroinisterna. Detta eftersom metadon ÄR en drog, som heroin. Att ha en massa behandling där man ger droger är då fel i nollvisions-Sverige. Förklara nu för mig hur detta är att ta ansvar?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-06 10:47:00
|
|
tomster |
Snacket om ansvar är skit. Många säger att de inte vill att deras barn kommer i kontakt med droger. Min automatiska fråga är alltid: men OM ditt barn kommer i kontakt med droger, ska sprutan vara ren eller HIV-smittad? Ska ecstasyn vara testad och innehållssäkrad? Antidrogmänniskorna påstår ständigt att det inte går att knarka säkert, vilket är sant ur aspekten att droger alkohol och tobak inräknat medför risker för hälsan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-06 10:49:00
|
|
tomster |
Inom alkohol och tobak har man förstått att viss konsumtion är mer farlig än annan. Detta gäller, förstår alla med förnuftet i behåll, alla droger. Så, heroinbruk/missbruk med smutsiga sprutor är OSÄKRARE än utan. Laglig, kontrollerad ecstasy säkrare än olaglig, okontrollerad. Ett glas vin om dagen säkrare än en flaska sprit. Frekvens, mängd, allt spelar in.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-06 10:51:00
|
|
tomster |
Slutligen: den svenska narkotikapolitiken är motsatsen till att ta ansvar. Skulden har lagts enbart på brukarna och missbrukarna av droger och dessa har kriminaliserats hårdare och hårdare i omgångar. Det är ju att lägga ansvaret på någon annan. Sen, menar du, soilander, att man INTE FÅR HA liberala åsikter i drogfrågan? Eller med liberal kanske du menar "sälja på konsum"-larvet? Jag skulle kalla det "rationella" eller "medkännande" att ha dessa åsikter.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-06 10:52:00
|
|
Janne B |
Utgångspunkten i resonemanget måste ju vara att vi alla väl känner till att det finns en nästan obegränsad tillgång till droger i alla prisklasser och renhetsgrader. / Då uppstår frågan om de som till varje pris ska ha i sig detta ska få det genom rena eller smutsiga sprutor? Även om jag är förfärad över drogtillgången så är svaret enkelt för mig. Skadorna minskar med rena sprutor. /// Lockar detta nya ungdomar att börja med droger? Mig veterligt inte.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-06 10:52:00
|
|
tomster |
Antidrogmänniskor är superegoistiska om några. De låter andras barn dö som avskräckande exempel för sina egna. Dina och Sveriges åsikter betraktar jag som fascistiska, bakåtsträvande OCH - kontraproduktiva.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-06 10:53:00
|
|
tomster |
Janne B: Ja, det är ju inte som att jag sitter och tänker: "kanske ska börja med heroin, verkar lyxigt... nä, fan, det där med smutsiga sprutor verkar läskigt, men så fort vi får sprutbyte så börjar jag".
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-06 10:55:00
|
|
Janne B |
Soilander behöver inte någon bajsmacka av någon för påstådd dogmatism. Av det jag läst av honom så är han en idealist med fötterna på jorden, som bedriver människovård bland annat.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-06 11:12:00
|
|
tomster |
Men han tror att tillgången på narkotika ökar om man inför sprutbyte. Det är grymt oupplyst och en typisk åsikt hos de dogmatiska. Fötterna på jorden verkar halka eftersom det påståendet saknar verklighetsförankring. Men visst, han kanske inte är dogmatiker.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-06 12:50:00
|
|
Michael Lundahl |
soilander: Även om jag tycker tomster spinne rlos slite väl hårt här så håller jag med om Svar 3 och svar 6 helhjärtat. Det är enbart svinigt att börja peka finger och skrika "Åhå, så du är drogliberal! Du vill att människor skall knarka ihjäl sig!" åt de som förespråkar sprutbyte. Detta var i princip det som hände på KD-tinget och jag tycker det är fruktansvärt att folk tar till så usla och låga argument.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-06 12:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Vidare - enligt vad tomster säger i svar 6 - så räcker det inte med att enbart hjälpa människor att inte falla ned i narkotikamissbruket... utan man måste även hjälpa de som gör det. "Vill du att ditt barn skall göra det där, va?" sägs i många debatter droger, porr, sexhandel. Min motfråga är: "Nej, det vill jag inte... men vad gör *du* den dag som du står inför fullbordat faktum?".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-07-06 12:54:00
|
|
Michael Lundahl |
Den dag som mitt barn börjat göra något som jag inte vill att denne skall göra, då måste jag vara förberedd på det. Det handlar inte om att jag skall strunta i att försöka förhindra det. Men om det skyddsnätet fallerar, då måste jag ha ett nät till som fångar upp. Ett säkerhetstänkande i lager.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-07-06 14:05:00
|
|
Michael Lundahl |
Den dag som mitt barn gör något av det som jag inte helst såg att denne inte gjorde, då hjälper det inte att jag står där lamslagen och säger "Jag men jag ville ju inte att du gör så där".
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-07-06 14:05:00
|
|
Michael Lundahl |
Den dag som mitt barn gör något av det som jag inte helst såg att denne inte gjorde, då hjälper det inte att jag står där lamslagen och säger "Ja men jag ville ju inte att du gör så där".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-07-06 14:06:00
|
|
Michael Lundahl |
Rättelse: Svar 17 är en dubbelpostning. 18 är den korrekta versionen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-07-06 23:22:00
|
|
Björn_T |
Svar 17&18&19: Detta har egentligen inte med ämnet att göra, men väl med forumet. Dubbelpostningar är ju inte helt ovanligt här, det har gjorts av många fler än Michael förmodligen även av mig någon gång. Kanske det vore dags för Sourzered att se över utrustningen? Ta inte detta som kritik, utan snarare som en observation. För övrigt är forumet kanonbra!
|
| |