|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-06 15:34:00
|
|
tomster |
Artikeln handlar ju inte om detta eller förutsätter detta. Det den säger är att man i princip alltid måste kunna motivera sin åsikt. Om man bara tycker något utan att veta varför eller någonting, varför tycker man det då? Vad har det med ANDRAS ordförråd, argumentationsteknik, bildning osv att göra? Det är ju mest av allt ett filosofiskt statement: "Varför tycker jag såhär?". Jag tyckte en gång att man kunde skjuta knarkare... varför då?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-06 15:35:00
|
|
tomster |
Jag har haft massor med åsikter som jag även haft modet att ifrågasätta och försöka hitta grunden till. Jag tyckte att foster bara var cellklumpar, varför då?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-06 15:36:00
|
|
tomster |
Jag undrar spontant: varför försöker du hitta grundfelet i en artikel som försöker säga att man ska tänka efter varför man tycker en viss sak? Det verkar för övrigt som om dina kommentarer handlar om en annan artikel på sina ställen, eller om Michaels person.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-06 15:39:00
|
|
tomster |
Eller vafan, du får leta fel om du vill, jag menade mer att det verkar som om du letar fel för sakens skull, vilket jag anser eftersom jag inte upplever att det felet du tar upp har någon som helst bäring på texten, jag kan liksom inte begripa var argumentationen hittar stöd i Mickes text.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-08 15:42:00
|
|
Marius |
Men det tror jag att jag kan. Funderade på att påpeka samma sak som Janne, innan jag läste hans inlägg. Du har nog rätt, tomster, i att det kan förefalla som man letar fel utanför artikeln eller rent av förstorar upp detaljer i den. Men för att försvara Janne eller kanske snarare mig själv tror jag att när man läst stora delar av Michaels artiklar samt kommentarer på sistone, som jag kan anta att Janne också gjort efter att ha märkt att Janne är en flitig läsare på sourze,
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-08 15:42:00
|
|
Marius |
förstår man snabbt att Michael propagerar för att man jämt ska luta sig tillbaka på argument som man kan motivera, helst med källor att referera till rätta mig om jag har fel, Michael. Denna artikel känns därför som en fortsättning på dessa åsikter hos Michael, nästan som en fortsättning på debatten om huruvida man håller med Michaels ståndpunkt eller ej.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-08 15:43:00
|
|
Marius |
I ärlighetens namn känns det närmare till hands att kommentera Michaels dessa åsikter än denna artikel i sig som står som något självklart i sig; det är väl självklart att ”ja, men det är ju självklart” knappast står stadigt som ett argument, i alla fall för flertalet av oss. På snarlikt vis är det ”självklart” att ”åsikter” väger tyngst om de motiveras och refereras till någon relevant källa.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-08 15:43:00
|
|
Marius |
Men som Janne påpekar, och vars åsikt jag delar kan man inte förutsätta att alla människor är lika bildade och har samma bredd av referenskällor att luta sig mot. Även personer som inte är väl bildade måste kunna få ha en åsikt och få uttrycka den, och den åsikten kan vara lika betydande som någon annans, även om den lutar sig på ett svagt och direkt grundlöst ”ja, men det är ju självklart”.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-08 16:37:00
|
|
Janne B |
Jag finner just nu ett visst nöje i att debattera historia med en historie-professor. Han har min absoluta högaktning och hoppas att han står ut med mig trots min glada amatörism. i golf kan man få något som heter "handikapp" tror jag, som gör leken lite mer lika...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-08 18:32:00
|
|
Michael Lundahl |
Marius: Du har uppfattat mig rätt bra... förutom på en punkt. "Även personer som inte är väl bildade måste kunna få ha en åsikt och få uttrycka den...". Med detta antyder du att jag har tyckt att personer som har en åsikt skall förbjudas att yttra sig. Allt annat än att det är förbjudna innebär att de "får yttra sig". Detta vill jag självklart inte göra.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-08 18:36:00
|
|
Michael Lundahl |
Det jag menar är att människor själva - när de formar en åsikt - skall ta sig en funderare... "varför tycker jag så här?". Om de vill uttrycka sin ordning så tycker jag också att de själva bör ta ansvar för sina artiklar och tänka igenom 1 hur når jag bäst ut med min åsikt? Hur får jag tyngd? 2 vilka konsekvenser får det att jag uttrycker in åsikt? Jag vill inte förbjuda någon uttrycka åsikter. Men jag tycker att människor på eget bevåg skall ta lite ansvar för det de yttrar.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-08 18:36:00
|
|
Michael Lundahl |
uttryck sin ordning uttrycka sin åsikt
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-11 16:40:00
|
|
Marius |
Först känner jag att jag behöver påpeka att jag inte motsäger mig något i det du lyfter fram i denna artikel, utan vill påpeka att det finns nyanser bakom de kriterier jag uppfattat att du ställer för uttryck av åsikter framförallt i andra sammanhang, i andra texter och kommentarer. Jag håller med dig till hundra procent att introspektion och reflektion är något som bör föregå ens åsikter. En någorlunda kritisk framförhållning är alltid sund, kanske särskilt vad gäller ens egna övertygelser.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-11 16:42:00
|
|
Marius |
Men jag ser inte alltid nödvändigheten eller en praktisk verklighet där människor jämt refererar eller backar upp sina åsikter med solida argument.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-11 16:43:00
|
|
Marius |
För att sammanfatta det antar jag att jag vill säga att ja håller med dig om att människor på eget bevåg bör ta lite ansvar för sina åsikter, i meningen gärna reflektera över sina övertygelser och ställningstaganden, men att det är beroende av representant av åsikt, det forum den uttrycks i samt dess syfte som man kan ställa någon till svars för exempel bristande argumentering eller ej.
|
| |