|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 18:21:00
|
|
bloggeri |
Melle. Är det mig du frågar så anser jag att det finns allmänna platser där särskilda regler gäller. Sen finns hemmen där ungarna kan göra vad dom vill. Vuxna kan inte heller bete sig hur som helst på allmänna platser, det handlar inte om diskriminering.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 18:22:00
|
|
bloggeri |
På krogarna beter sig ungarna som dom värsta fyllona, och dom åker ut. Det har inget med diskriminering att göra det heller. Utlänningar ser hur det är fatt och dom fattar ingenting.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 20:11:00
|
|
Janne B |
Bråkiga barn är givetvis en fråga även på gudstjänster och liknande möten. Vi är nog överens om att barn har rätt att både synas och höras i dessa sammanhang, så länge de inte är så högljudda att de förstör för andra. Träna restaurangbesök och kyrkbesök går ju att göra hemma. Barn är inte genast mogna för publika ställen. Detta måste föräldrarna ta största hänsyn till.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-04 20:12:00
|
|
Janne B |
forts. Mina barn har fått cykla på trehjulingar bara de varit hyfsat tysta.Högtalare i kyrkor ska väl kuna överrösta ett barn. Sorlet på en krog också. Men illvrål vid godiset på ICA ska övas bort hemma, för det är teater.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-04 20:13:00
|
|
Janne B |
Bästa metoden på butiken är att berätta att vi ska äta godiset hemma när vi kommer hem.Samt innan köpa hem det i smyg. Fungerar perfekt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-04 20:54:00
|
|
Friskytten |
"Högtalare i kyrkor ska väl kunna överrösta ett barn." heter det i svar 4. Detta är så genialt dumt att jag funderar på att trycka denna mening på tröjor och sälja.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-04 21:54:00
|
|
Melle |
JanneB: Men illvrålet på ICA kommer ju nästan aldrig när barnet vet att det faktiskt ska få godis. Det kommer ju de där ggr när man som förälder säger NEJ. Och detta förstår jag inte hur man ska kunna öva bort hemma av alla ställen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-04 21:56:00
|
|
Melle |
bloggeri: När ett barn beter sig "som värsta fyllona", så ja då kanske barnfamiljen ska ombedas lämna stället, MEN i fallet i artikeln så var ju inget barn välkommet, oavsett hur lugnt och "väluppfostrat" det är! Stor skillnad anser jag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-04 22:23:00
|
|
Janne B |
Friskytten om 6/ Tryck på bara. Men jag anser att barn och vuxna ska kunna dela på en gudstjänstlokal. Om barn småpratar ibland så kan det väl inte störa en talare som har en mikrofon framför sig. talaren tar bara några sekunders paus och sen fortsätter han. Men blir barnet ihållande högljutt så är klart att en förälder ska ta med barnet ut.Barn som inte trivs i en kyrka eller på teatern ska inte behöva vara där. Enkelt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-04 22:28:00
|
|
Janne B |
Melle om nr 7/ Jag har provat detta med fyra barn för 20 år sedan. Fungerade utmärkt. Innan vi åkte hemifrån så lade vi fram frukt och godis och talde lugnt om att detta skulle vi äta då vi kom hem. Fredagar eller lördagar. Barnen fick hjälpa fram att duka fram detta.
Aldrig att vi plockade från godishyllorna då de titta på. Då kommer utpressningsvrålen medan barnet noga studerar förälderns reaktion.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-04 23:15:00
|
|
Anna Li |
Håller med om att det är diskriminering. Man ska givetvis säga till om barn stör, men att ha ett allmänt förbud mot ALLA barn är en helt annan femma. Mina barn har varit på restaurang och uppfört sig som små änglar. De har även uppfört sig som små djävlar vid några tillfällen då har vi
1. tagit ut barnet och försökt tala med
2. en förälder har fått åka hem med ett barn som inte skärpt till sig har hänt en gång
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-05 08:46:00
|
|
Anna Veeder |
Har samma erfarenhet som Anna Li.
Det handlar väl mycket om att ta hänsyn, och det ska barn också lära sig. Frågan är i vilken ålder. Mina egna äter hemma tills de blivit stora nog både att gilla att gå ut och att uppföra sig hyfsat. Det finns barnvakt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-05 09:38:00
|
|
Melle |
Precis tjejer Annax2. När barnen är inne i en bökig period så vill de flesta föräldrar inte ens ta med sig de till t ex en restaurang eftersom man som förälder vill kunna slappna av lite också. MEN en annan sak som jag kom att tänka på nu är när...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-05 09:39:00
|
|
Melle |
forts. ...restauranger har sagt åt barnfamiljer att de får betala extra om/när ett barn har råkat spilla lite på golvet! Detta tycker jag är förjävligt. Klart att ett barn ska få spilla omkring sig lite, det hör ju till.
|
| |