Barnen skämmer ut Sverige

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 15:21:00
El Guatusi
Men att ignorera ett barn som packar pa uppmarksamhet ar ocksa ett slags "stryk" - kanske t o m mer smartsamt an en orfil?
Inlägg #2: Postat: 2005-07-04 16:44:00
Friskytten
Nu bränns det. Men det är inte ignorans som ligger bakom föräldrarnas skenbara känslokyla. Det är skräcken för att bli utpekade som "hårda", "brutala" eller kanske kriminella, och få en anmälan på sig och kanske få barnen omhändertagna. Alla barn går på dagis, och dagis är fulla av förvirrad personal som tror att gränsdragning misshandel. Och så rullar det på...
Inlägg #3: Postat: 2005-07-04 22:40:00
susanna s
Det finns två hypoteser om svenska barns ohyfts och psykiska illamående som är tabu att undersöka om de möjligtvis kan vara en orsak. Den ena är familjepilitiken med i praktiken obligatorisk offentlig barnomsorg och den andra är den svenska aga lagen. Barn lär sig snabbt att man inte får slå dom och de barn som inte tar till sig av tillsägelser vet att dom i praktiken kan göra vad dom vill.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-05 09:44:00
megaman
Jag tror ni är inne på rätt spår. I sverige har barnuppfostran fått stryka på foten tillförmån för social ingenjörskonst. Det är inte rätt att slå sina barn, men samtidigt att helt utesluta ex smisk i barnuppfostran kanske inte heller alltid är bra för alla barn.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-05 19:28:00
Friskytten
Hade väntar mig en våldsam utskällning men fick i stället två insiktsfulla svar/kommentarer för vilka jag tackar. Susannas två hypoteser känner jag som mycket pricksäkra, och jag tror på dem båda. Möjligen är det egna vittnesmål som krävs för att fler ska förstå?
Inlägg #6: Postat: 2005-07-05 19:32:00
Friskytten
För min egen del fick jag stryk av ett antal personer som liten. I de flestafall kunde jag inte förstå varför jag fick stryk. Jag vet det fortfarande inte. Och dessa människor avkyr jag för resten av livet och jag är övertygad om att de har skadat mig. Av en person fick jag bara en smäll när jag hade gjort något som jag självklart själv insåg var idiotiskt. Mot denna person hyser jag inget agg, och jag anser att jag de gångerna blev hjälpt att begripa vad som gäller.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-05 19:33:00
Friskytten
Förstår ni skillnaden här? Den är, menar jag, mycket viktig... Och där sitter knuten menar jag. Som visas i svar tre är det inte stryk i sig som är farligt. Det som är farligt är fysiska åthutningar som inte har något rimligt motiv. Totalt tabu att diskutera, men inte mindre sant för det.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-05 19:34:00
Janne B
Har fyraåringar lättare att förstå smisk på stjärten. en smäll på kinden än ett lugn och fint småprat? Jag tvivlar. "Du får inte göra så här för du kan benet gå av,du får ont i magen, lillasyster blir sjuk...etc " är sådant som fyraåringar förstår. Men man ska hålla dem fast, d v s tvinga dem att lyssna och titta i ögonen. Smisk och örfilar är oftast förhastade gärningar som ger ömsesidig ångest. Samtal och ögonkontakt löser kriser...
Inlägg #9: Postat: 2005-07-05 19:40:00
Janne B
om 7/ Fysiska åthutningar var väl ett nytt begrepp. I ett positivt föräldraklimat där föräldrarna ofta kan vara föredömen växer det upp vettiga barn. Med ett fåtal tillfälliga dumheter. Om föräldrar är förutsägbara i sitt beteende blir barn trygga och vet vad de ska rätta sig efter. Små belöningar och ännu mindre bestraffningar får dem på ett vettigt spår. "När du ätit upp din mat kan vi läsa sagan".
Inlägg #10: Postat: 2005-07-05 19:46:00
Janne B
Friskytten 6/ Exakt så är det. Jag fick lindrigt med stryk några ggr 1945 då jag lätt insåg varför pappa gjorde så. han hade i dåtida samhälle inget val. Det gjorde mer ont i honom än i mig.// Men så fick jag en del dängar ute på byn då jag inte begrep varför. Mycket svårt att förlåta. Men deras barn hade det värre...Tala med barn för de är fullt kloka.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-05 21:22:00
Melle
Vad jag inte kan förstå är hur det kan vara så svårt att förstå att det VISST går att uppfostra barn UTAN att slå/aga/misshandla. Både jag och min bror slapp sånt när vi var små och det blev bra människor av oss också. Ingen av oss slår våra resp. barn idag.
Inlägg #12: Postat: 2005-07-05 21:23:00
Melle
Jag ser på min son som en slags själsfrände som har valt att följa mig en bit på vägen i detta liv. Att i det perspektivet skada honom fysiskt, ja det är en omöjlighet. Men visst, det är min tro det och alla tror ju som de vill.
Inlägg #13: Postat: 2005-07-05 21:51:00
Friskytten
En fortsatt fungerande dialog. Drömmer jag? Kanske inte ändå? "Men man ska hålla dem fast, d v s tvinga dem att lyssna och titta i ögonen. Smisk och örfilar är oftast förhastade gärningar som ger ömsesidig ångest." Så menar Janne. Nu är det väl så att du av de politisk korrekta suggererats till att en smäll ger mer ångest än att hålla fast och "tala till". Personligen får jag mer ångest av tanken på det andra alternativet, och jag tror inte att jag är ensam om det.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-05 21:53:00
Friskytten
I båda fallen handlar det om tvång och om att skrämmas. Det är detta som är själva tabut. Att sådant ibland behövs. Det har utvecklats en omfattande genre som heter "svart pedagogik" och som ligger bakom det svenska agaförbudet. Tanken är där att allt som innebär tvång eller skrämsel skadar barn för livet.
Inlägg #15: Postat: 2005-07-05 21:54:00
Friskytten
Men så ligger det inte till. I sådana fall skulle alla människor i alla samhällen vara helt förstörda på ett ohjälpligt sätt redan i tonåren eftersom allas människors uppväxt innehåller åtskilliga tvingande och skrämmande inslag.
Inlägg #16: Postat: 2005-07-05 21:56:00
Friskytten
Frågan är alltså inte om det ibland måste användas någon form av tvång eller skrämsel gentemot barn, eller i alla fall vissa barn, utan om man kan överlåta åt respektive förälder att själv styra detta utan pekpinnar och lagar från staten om hur det ska gå till. Och det kan man. Svar 12. Vem f-n har pratat om att skada? Och barn som självfrände låter sunt och sympatiskt.
Inlägg #17: Postat: 2005-07-05 21:58:00
Friskytten
*själsfrände"
Inlägg #18: Postat: 2005-07-05 22:30:00
Melle
Svar 16: Jo, men det är ju så JAG ser på detta med aga. Jag tycker att det är att skada inte bara fysiskt heller.
Inlägg #19: Postat: 2005-07-05 22:31:00
Melle
Jag tycker att hela debatten blir ganska enkel eg om man ser till sig själv. Skulle man själv ha velat bli slagen som liten? Skulle man själv innerst inne tycka att det kändes tryggt att i den ena stunden få en smäll eller dask i rumpan av den som ska beskydda en och älska en, för att i nästa stund få en kram och ett "jag älskar dig"?
Inlägg #20: Postat: 2005-07-05 22:49:00
cherri
Ex. Aga, smisk, bestraffningar förekom inte i min uppväxt.
Janne. B. prata, tillrättavisa. OK.
Då min fråga - varför? Besvarades med strängt : Nu talar vi inte mer om det - var det värre än örfilar.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...