Guillous skröna om Arn direkt ohederlig

Inlägg #1: Postat: 2005-07-04 14:45:00
Janne B
Anastasia/Det ligger lite motsättning i skönlitterär och fakta.Det är det nog få romanförfattare som lyckats med. Jan G skriver romaner som grundar sig på en massa eget snokande, samtal med de lärde osv. Men han påstår ju aldrig att han är vetenskaplig. Han får gång på gång förklara för busslaster med folk att Arn är en påhittad figur. Som dock nog haft många liknande förebilder...Arns grav finns inte.Vilket nog Skaraborgs turistchef är skada.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-05 14:05:00
Per W
Anastasia, "riktiga" fakta är något som även "riktiga" historiker tjivas om tolkningen av. Spåren från gamla tider är ofta otydliga och vaga och uppmuntrar till olika tolkningar även vetenskapsmän emellan. Så Jan G kan ha lika rätt som en historieprofessor...
Inlägg #3: Postat: 2005-07-06 20:24:00
Dick Wase
Jag skulle tro, att det svåraste för en modern författare är, att skriva om människor som tänker som man gjorde på vikinga- eller medeltid. De romaner som finns är tyvärr befolkade med 1900-talsmännikor i historisk miljö...
Inlägg #4: Postat: 2005-07-06 20:25:00
Dick Wase
...Men jag nhar faktiskt skrivit en historisk roman, med "riktiga" vikingatida människor, den första i en tänkt serie om 10 romaner om gotländsk medeltid. Den heter "Utfärden" och har naturligtvis inte recenserats i några stora tidningar, bara gotländska...
Inlägg #5: Postat: 2005-07-06 20:26:00
Dick Wase
...men de bägge recensioner den erhållit har språkligt jämfört den med "Röde Orm". MAila mig gärna så ordnar vi ett ex om Du är intresserad Anastasia.
Laddar...