Homovänliga Spanien vs homofoba Sverige

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-07-01 19:20:00
Calle Z
Eller skall man måhända rätta sin läsning av bibeln om man nu är troende p g a av vad som är de "rätta" och politiskt korrekta åsikterna för dagen? Då är man väll ute på en farlig mark? För vad som är inne idag det kan ju vara ute imorgon.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-01 19:26:00
microfilosofen
KY>CalleZ.- Vad är ett värdigt liv? Att man själv tar ställning till vad som är viktigast. Vad är legitimiteten i tex en religiös dogm, som Bibeln eller Koranen: - att vägleda människor; inte hjärntvätta dem.
Inlägg #3: Postat: 2005-07-01 19:38:00
Calle Z
Kyreus. Om det skall bli tal om att legitimera homoäktenskap då skall det inte bara talas om svenska kyrkan och hur homofoba svenskarna är. Då måste vi också tala om att vi har en stor grupp nysvenskar som är muslimer som har en bedrövlig syn på homosexuallitet. Eller? Vad jag menade men mina inlägg ovan. Hur kan du som präst inför dina kolleger eller medlemmar förklara att de skall ignorera vissa skrivna saker i bibeln å ena sidan och å andra sidan rätta sig efter andra?
Inlägg #4: Postat: 2005-07-01 19:50:00
Calle Z
Vilken rätt tar du dig själva när du tydligen anser att alla troende skall följa Jesus ord där han sa "Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra"? Medans andra skriftställen enligt dig tydligen skall ignoreras? Vem ger dig denna rätt?
Inlägg #5: Postat: 2005-07-01 20:06:00
Emma
Kyreus: Om du går på fel vägar enligt bibeln, vart vägleder du dem då? Du leder dem bort från Gud. Du ersätter Guds kärlek med en världslig kärlek.
Inlägg #6: Postat: 2005-07-01 20:08:00
Emma
Calle Z svar 4: Jag gav en grundlig beskrivning av det bibelcitatet i en annan tråd.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-01 20:09:00
Emma
Guds kärlek är leva rent genom att han förlåter oss all synd som vi bekänner och överger och lever efter hans ords anvisningar.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-01 20:12:00
Piripiri
"Ve eder, I lagkloke fariséer och skriftlärde, som hava stulit nyckeln till kunskapens portar! Själva haven I icke varit där och de som varit på vägen dit in haven I hindrat" - det enda bibelcitat jag kan, förhoppningsvis någorlunda rätt citerat -
Inlägg #9: Postat: 2005-07-01 20:14:00
Piripiri
- så hur är det med dig Emma? Har du varit därinne? Eller har du bara lyssnat på dem som stulit nyvcklarna?
Inlägg #10: Postat: 2005-07-01 20:36:00
Calle Z
För att klargöra en sak. Jag har ingenting emot homovigslar i Sverige. De skall givetvis ha samma rätt att ingå äktenskap så som alla andra. Men att svenskarna och speciellt de troende svenskarna pekas ut som homofoba, det är bedrövligt att behöva läsa. Dessutom som fallet är i denna artikeln...skriven av en präst inom svenska kyrkan.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-01 20:38:00
microfilosofen
>Calle Z svar 10: Jobbar du inom Svenska Kyrkan? Det gör jag. Vem kan och bör då få uttala sig?
Inlägg #12: Postat: 2005-07-01 20:40:00
Emma
Homofobi är väl ett utryck som Mona Sahlin myntade?
Inlägg #13: Postat: 2005-07-01 20:40:00
Calle Z
Varför är det så fritt fram att ständigt spotta på sina egna? Kyreus vet lika väl som jag vad t e x de troende nysvenska muslimerna anser om homosexuallitet. Men om detta hör man aldrig ett ljud? Det är bara de svenska troende kristna som skall skuldbeläggas i denna frågan. Hyckleri.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-01 20:44:00
Emma
Kyreus: Mitt förslag är att du bildar en egen homosexuell religion. Med din artikel, så framgår det klart och tydligt att du är på kollisionskurs med kristna och vår bibel. Varför inte göra en egen bibel, och stryck det som inte passar dig och RFSL.
Inlägg #15: Postat: 2005-07-01 20:48:00
Calle Z
Kyreus. Svara på mitt svar 4. Så svarar jag sedan på ditt svar 11.
Inlägg #16: Postat: 2005-07-01 21:42:00
microfilosofen
>Calle Z, ang 4:Bibel-tolkning är en synnerligen komplicerad sak. Egentligen för omfattande för en it.sajt. Men om jag säger det kort och förenklat: Bibelns 66 böcker är en samling texter, författade av människor, texter av extremt åtskilt slag. Varje analyserande läsare måste bilda sig en EGEN UPPFATTNING.
Inlägg #17: Postat: 2005-07-02 04:04:00
Anders Klasson
Intressant att notera att Calle Z
inte får några svar av PK-Liberaler
på sina frågor, för dom har inga Svar.Dom anser att det är helt OK
att bara ställa krav på
Kristendomen men inga som helst
krav på islam,det hela är så
politiskt korrekt att man skulle vilja
spy.
Inlägg #18: Postat: 2005-07-02 09:02:00
Emma
Calle Z, jag däremot har inte samma problem med bibeln som Kyreus. Precis som Jesus var ledd av Guds ande, var dessa människor som skrev, det också. Därför är bibeln levande och talar till oss än idag för det är Guds ord. Det viktigaste är också Jesus uppståndelse, hade det inte hänt, så hade kristendomen inte existerat idag.
Inlägg #19: Postat: 2005-07-02 09:47:00
Emma
Gud ser den homosexualla handlingen som synd, precis som girighet, mord och många andra synder. Men kommer man till insikt om detta och vänder om och gör bättring, så finns det befrielse, Gud vill hela människan, ande, själ och kropp.
Inlägg #20: Postat: 2005-07-02 09:50:00
Emma
Kyreus har en upprorisk inställning, är präst och hedersmedlem i RFSL sedan 30 år och för deras kamp. Men man kan inte tjäna två herrar enligt bibeln, antingen älskar man den ena och hatar den andra. Det kan inte fungera, för det är en stark intressekonflikt. Man måste välja sida. Vill man tjäna Gud, då måste man höra vad han säger och lyda. Men upproriskheten har tagit över.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...