Ökar eller minskar brottsligheten?

Inlägg #1: Postat: 2005-07-01 17:12:00
stålis
Ja. Definitivt. Absolut. När bankrånen minskade för några år sedan, så förklarades det med att de flesta bankrånare satt bakom galler. Långa interneringstider lägre brottslighet.
Inlägg #2: Postat: 2005-07-01 17:15:00
stålis
Och när jag ändå har din uppmärksamhet, bäste ML, låt mig sticka in lite reklam för något jag tror att någon med din mentalitet skulle gilla: www.sobran.com
Joe Sobran menar att dödsstraff inte funkar för att de flesta vet att de kan överklaga ad infinitum. Till skillnad från, som han skriver, i Cosa Nostra. Dödsstraff inom CN är avskräckande, för att får du en dödsdom där, så kan du inte överklaga. Utan du kommer med all säkerhet att "sova med fiskarna".
Inlägg #3: Postat: 2005-07-06 11:55:00
tomster
Well, så du menar förstås att vi ska införa dödsstraff och ta bort rätten till överklagande. Då hade t.ex. Joy Rahman varit död idag, i all sin oskuld. Samma sak Broder Tuck-killen. Christer Pettersson hade väl redan blivit avrättad? Bah.
Inlägg #4: Postat: 2005-07-06 11:56:00
tomster
Jag håller med Micke om det tveksamma i att låsa in folk på lång tid bara för att man "tror" att det hjälper. Men samtidigt finns det ju inget som säger att det blir bättre av att inte ha dem inlåsta länge. Jag är för fotboja på så jävla många vi bara kan, så de kan jobba och betala skatt istället för att sitta i fängelset och bygga kriminella nätverk. Fängelser är som arbetsförmedling för kriminella och ska man använda sig av detta bör man nog ha livstid på det mesta.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-06 11:58:00
tomster
Och stålis: en person som döms som 29-åring för sin 4:e våldtäkt... det är problemet med rättssystemet rakt upp och ner. Våldtäkt ska ge livstid tycker jag, åtminstone vid återfall. Våldsverkarens vårdbehov och rehabilitering måste stå tillbaka för rätten för kvinnor att slippa våldtas av en person som redan våldtagit, tagits fast och dömts!
Inlägg #6: Postat: 2005-07-06 11:59:00
tomster
Det vi "borde" göra är ju att använda flera metoder för straff / rehabilitering och helt enkelt bara väga dem mot varandra baserat på resultatkriterier. I fångvård kan t.ex. ett kriterium vara återfallsfrekvens. En åtgärd som ger högre återfallsfrekvense än en annan kan då överges. Alla varianter kan testas på försök och överges om de är kassa. Då slipper vi dogmatisk/ideologiskt baserade varianter som kanske inte fungerar alls.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-06 12:02:00
tomster
Straff t.ex. tror jag helt saknar avskräckande verkan på en hel del brott, t.ex. mord. En del mord är planerade, andra passionsmord. Att straffets severity skulle påverka endera är jag oerhört tveksam till, ingen som begår brott tar med i beräkningen att de ska åka fast. I länder med hög mordfrekvens och skakiga rättssystem och dödsstraff är ju inte straffen avskräckande heller. I USA kan man överklaga, men inte i Kina.
Laddar...