Ökar eller minskar brottsligheten?

Inlägg #1: Postat: 2005-07-01 16:38:00
stålis
Nån uppfattning måste man väl få ha även om man inte är en expert som Jerzy Sarnecki? För övrigt vet jag inte vad du menar med gissningar. Jag resonerar logiskt om t ex påståendet om att gruppvåldtäkter minskat. Lyfter även fram välinformerade källor som SÖS akut. Har du ngt politiskt emot det eller?
Inlägg #2: Postat: 2005-07-01 16:40:00
stålis
"Eftersom kurvan för vålds och sexbrott stiger är det anmälningarna som ökar. Inget annat." Visst. Och att 45 procent av misshandelsfallen som SÖS tar emot inte leder till polisanmälan bevisar att det bara är anmälningar som ökar?
Inlägg #3: Postat: 2005-07-01 17:00:00
bloggeri
Stålis. Om läkaren säger att 45 procent inte anmäls så kan det mycket vä vara så. Men det säger ju inget om nån "ökning". Det kanske har varit så i hundra år eller inte. Vem vet?
Inlägg #4: Postat: 2005-07-01 17:05:00
bloggeri
... och om huruvida journalistkåren är borgerlig eller inte och att detta skulle vara orsak till att de döljer information om gruppvåldtäkter verkar inte trovärdigt. Och som sagt, det är ju antalet anmälda våldtäkter som minskat, det riktiga antalet vet vi inget om.
Inlägg #5: Postat: 2005-07-01 17:19:00
stålis
Om SÖS och andra vårdinrättningar märker av en ökning av misshandelsfall, så är det ingen ökning?
Inlägg #6: Postat: 2005-07-01 17:27:00
CMO
5/ Det framgår inte av din artikel om SÖS verkligen rapporterar en ökning och om denna i så fall justerats med hänsyn till ett utökat upptagningsområde och/eller förändrad demografi i upptagningsområdet.
Inlägg #7: Postat: 2005-07-01 17:38:00
bloggeri
Stålis, jag vet inte vilken pedagogik jag ska använda för att du ska förstå. Ett ex. Jag är övertygad om att den nya gängkriminaliteten, det ökade supandet, krogarnas mångfald har lett till att våldet ökat. Jag har aldrig motsagt detta. Jag vet att det är så. Det finns områden där ingen anmäler brott av rädsla för represalier. Hur stor denna brottslighet är vet dock ingen. Men andra brott HAR minskat. Bankrån ex. Säkrare banker.
Inlägg #8: Postat: 2005-07-03 02:37:00
stålis
Fråga - läste ni artiklarna på SVT:s hemsida?

"Gatuvåldet är ett växande problem. Det har blivit vanligare och grövre och begränsar sig inte till storstäderna. Den samstämmiga bilden ger Rapports rundringning till landets 15 största akutmottagningar."
Inlägg #9: Postat: 2005-07-03 02:38:00
stålis
"På Södersjukhusets akut i Stockholm är antalet våldsskadade större än såväl hjärtinfarkter, blindtarmsinflammationer som astmapatienter."
Det framgår inte om det var så för trettio eller fyrtio år sen, men jag gissar att det inte var det.

Inte ens Brå förnekar att anmälningarna ökat. Om det sedan beror på ökat våld vilket sunt förnuft säger eller om det bara beror på ökad anmälningsbenägenhet, som vissa här hävdar, tja, det lär vi aldrig bli eniga om.
Inlägg #10: Postat: 2005-07-03 09:54:00
bloggeri
Stålis. BRÅ förklarar en orsak till det ökande antalet anmälningar om våldsbrott delvis kan förklaras med att skolorna anmäler slagsmål. Ökningen finns dels hos barn där "våldsmannen" är under 15 år, dels på-gatan-våld beroende på spriten och krogarnas öppettider.
Inlägg #11: Postat: 2005-07-03 09:59:00
bloggeri
Stålis, du kan inte förklara samhällsfenomen utifrån vad ditt minne tror sig komma ihåg om lästa artiklar om gruppvåldtäkter. Kanske media inte uppmärksammade saken därför att denna typ av våldtäkter då förekom i white trash-grupper och man inte kunde skylla på invandrare.
Inlägg #12: Postat: 2005-07-03 10:00:00
bloggeri
När svenska musker började spela rock i slutet på 50-talet var det en känd rockkung som åkte fast för våldtäkt. Den gången skylldes våldtäkten på det dåliga inflytande rocken hade på ungdomen.
Inlägg #13: Postat: 2005-07-03 15:12:00
stålis
Min lagvigda & jag skall på Black Sabbath ikväll. Får väl se om jag våldtar henne när jag kommer hem. Men allvarligt -
utelöste rockmusikens intåg i slutet på 50-talet en våldtäktsepidemi? I dont think so.
Inlägg #14: Postat: 2005-07-06 11:40:00
tomster
Nej, givetvis inte. Men du har gjort det här förr, du lutar nästan hela din argumentation på att DU inte kommer ihåg att du läst om gruppvåldtäkter tidigare. Jag däremot minns när jag först läste om fenomenet och det var tidigt 90-tal, typ... 1990. Då uppmärksammades att tjejer blev utsatta för ganska grova övergrepp på svenska fyllefester, av svenska killar. Din tes, vet jag rätta mig om jag har fel, är att...
Inlägg #15: Postat: 2005-07-06 11:42:00
tomster
...gruppvåldtäkterna ökar pga invandringen. Denna test bevisar du genom att upprepa mantrat "det skedde få eller inga våldtäkter på 80-talet men under 90-talet har det ökat". Under 90-talet ökade även invandringen. Presto. Men om gruppvåldtäkterna faktiskt inte ökat utan minskat faller ju tesen. Då måste minskningen bero på vänsterljug. Media, dem kan man lita på. De skrev inte om gruppvåldtäkterna på 80-talet för att det inte fanns några.
Inlägg #16: Postat: 2005-07-06 11:47:00
tomster
Inte för att begreppet var relativt okänt. Jag drar en enkel parallell: incest. På 80-talet minns jag inte att det rapporterades om detta, vilket förstås betyder att det inte förekom. På 90-talet rapporterades det om det, då måste fenomenet ha uppstått. Nu verkar det minska, men det kan inte stämma, för media rapporterar fortfarande om det.
Inlägg #17: Postat: 2005-07-06 11:48:00
tomster
Jag säger alltså INTE att du har fel i sak, om våldets ökning, brottslighet, osv. Jag säger att ditt sätt att resonera dig fram till detta saknar relevans, i mitt tycke. Jag tycker inte man ska dra slutsatser om saker baserat på tidningarnas rapporteringsfrekvens, då denna helt bestäms av vad de tror sig kunna sälja på. Men man måste förstås granska den svenska forskningen hårt då den numer är extremt politiskt styrd.
Inlägg #18: Postat: 2005-07-06 11:53:00
tomster
Media styrs av vinstkrav, forskningen styrs av s maktbevaringsbehov. Hur fan ska vi vanliga människor kunna lite på NÅGOT?
Inlägg #19: Postat: 2005-07-10 01:41:00
Anders Klasson
Bra fråga som dessvärre ingen kan
svara på.När det gäller Forskning så
t.ex försvann den rasbiologiska
forskningen med Nazismen.Annars
är det så att det inte är forskningen
i sig som avgör om den är "ond eller
god" utan det som avgör vad som är "ont eller gott" är HUR man löser dom problem som forskningen avslöjar.T.ex vissa mediciner som
funkar på svarta funkar inte på vita
och tvärtom,det vore bra om Läkarna
fick berätta det.
Laddar...