Vi har båda rätt - Michael Lundahl och jag

Inlägg #1: Postat: 2005-06-30 17:11:00
Michael Lundahl
Angående att ha åsikter och att framföra dem så kan jag hålla med om att krönikören har inte riktigt samma krav på sig som en journalist att hålla sig till fakta... eller som en politiker att hålla sig till giltig argumentation. Vi har åsiktsfrihet och vi har yttrandefrihet. Vill du haspla ur dig åsikter så står det dig fritt. Men...
Inlägg #2: Postat: 2005-06-30 17:14:00
Michael Lundahl
"Opinions are like asshole: everybodys got one. *Why* should by pay any attension to yours?". 6 miljarder människor i världen... 6 miljarder åsikter. Med Sourze, diskussoinssiter och bloggar så har väst-människan mer möjligheter än någonsin att prångla ut sin åsikt. Speakers Corner är nu globalt. Men vad får dig att tro att jag är automatik är intresserad av din åsikt?
Inlägg #3: Postat: 2005-06-30 17:15:00
Michael Lundahl
Detta är inte menat som trots eller uppkäftighet... utan frågan är ärligt menad: *varför* skulle jag vara intresserad av just *din* åsikt? Och det är här som argumentation kommer in i bilden. Med argument och fakta och svårmotsägbara resonemang så svarar man på just den frågan.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-30 17:17:00
Michael Lundahl
Den som däremot inte svarar på den frågan utan enbart fortsätter att upprepa åsikten eller inte ens försöker starta en dialog, då uppstår - åtminstone i mitt fall - nästan per automatik en antipati för åsikterna. Barnsligt måhända. Men också en försvarsmekanism. Om jag inte filtrerar den enorma åsiktsflod som finns, då kommer det bara att bli vitt brus av alltihop.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-30 17:19:00
Michael Lundahl
Beroende på vilken person man lyssnar på så kan du hitta åsikter över hela spektrat. Det kommer alltid finnas de som tycker jag skriver bra saker. Och det kommer alltid att finnas de som stycker jag skriver dynga. Åsikter åsikter åsikter. Vem skall jag lyssna på? Är allas åsikter relevanta? Någonstans måste man börja sålla. Och jag för min del gör det vid den som kan försvara sin åsikt med argument snarare än personangrepp mot den som opponerar sig.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-30 17:23:00
Michael Lundahl
Därav mina ständiga invändningar mot dina artiklar Billy. Du prånglar ut åsikter men ger dem ingen grund. När man frågar eller ifrågasätter - något som skulel kunna leda till dialog - så får man snarstuckna svar med beskyllningar om att man är sjuk i huvudet. Seriöst Billy: varför skulle jag i det läget ha minsta intresse av ditt rövh... eh... din åsikt? Du gör ju ingen som helst seriös ansträngning för att sälja den.
Inlägg #7: Postat: 2005-06-30 18:52:00
bloggeri
Svar 5: Är alla åsikter relevanta undrar Lundahl. I ett postmodernistiskt samhälle är svaret ja. Där blandas högt och lågt huller om buller, tsunamikatastrof viktigt ena dan, Stora-Bröst Lisas operation nästa. Alla åsikter om allt mellan himmel och jord är lika värda. Forts...
Inlägg #8: Postat: 2005-06-30 18:53:00
bloggeri
Det postmodernistiska samhället är kapitalismens högsta propagandaform. Om folket håller sig till att snacka lågheter och högheter så snackar dom inte om det som är viktigt. Och detta är huvudsaken.
Inlägg #9: Postat: 2005-07-01 10:47:00
Billy Butt
Michael - är det inte dags för dig att skriva en artikel och tillrätta oss alla med din visdom? Du har ju skrivit minst 4 st bara här kom kommentarssidorna? Har du inte råd så kan jag bjuda dig på hundringen.
Inlägg #10: Postat: 2005-07-01 11:17:00
Michael Lundahl
Billy: Min "visdom"? Billy, precis som du så skriver jag min åsikt. Och precis som att jag tycker att din åsikt är en i mängden, så tycker jag också om *min* åsikt. Varför skall jag anta att andra är intresserade av att få den som ett stolpiller?
Inlägg #11: Postat: 2005-07-01 11:19:00
Michael Lundahl
När det kliar i fingrarna bildligt talat, då skriver jag. Inte för att frälsa världen med "rätt" åsikt. I detta fall, just nu, så kliar det inte i fingrarna att skriva en Sourze-artikel om det här ämnet meta-debatt. Och jag tror att det ämnet heller inte är särskilt intressant för läsarna. Kommentarer är desutom dialog, vilket artiklarna inte alls i samma utsträckning är. Så tack men nej tack, kommentarerna räcker gott för mig.
Inlägg #12: Postat: 2005-07-01 12:59:00
Billy Butt
Är sourzeläsarna inte är intresserad av ämnet? Hur kan du då förklara att mina sista två artiklar fått en storm av reaktioner. Uppenbarligen är det flera som tyckte att artiklarna var läsintressanta och att ämnet var värt att kommentera. Kolla antalet inlägg ! Du är en nojig träbock. Komigen nu skriv en artikel så att jag kan kommentera den. Jag lovar att gora en saklig analys av din nästa artikel så länge den inte handlar om programmering av mobiler.
Laddar...