Den arbetslöses semester

Inlägg #1: Postat: 2005-06-30 13:15:00
Redliner
marklund visar att fascismen är färgblind, den ser inte rött eller blått, den grundar sig på en auktoritär samhällssyn och ett förakt för mänsklig svaghet. hennes kolumn påminner mig om retoriken hos de nazistiska "labor fronts", en parodi på fackföreningar, vars uppgift var att tvinga folk att arbeta till sitt maximum.
Inlägg #2: Postat: 2005-06-30 15:36:00
El Guatusi
Varfor dessa standiga paralleler till nazism o fascism? Gor det formuleringarna klatschigare? Resonemanget mer overtygande? Kritisera, men finn argument o ta inte genvagen via overdrifterna. Att banalisera nazismen o dess brott ar allvarliga saker.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-30 21:46:00
Redliner
Från baksidan till boken "Vårt förakt för svaghet - nazismens normer och värderingar" av Harald Ofstad: Om vi håller upp nazizmen som en spegel för oss, ser vi våra egna drag förstorade, men just därför så avslöjande. Antisemistismen är inte det väsentliga i nazismen. Det väsentliga är läran om att den starke ska härska över den svage och att den svage är föraktlig emedan han låter sig behärskas.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-30 21:47:00
Redliner
forts. Nazismen uppstod inte i 30-talets Tyskland och försvann inte 1945. Den är ett uttryck för djupt förankrade tendenser som alltjämt är levande inom oss och omkring oss. Vi beundrar den som slår sig fram och föraktar den som förlorar.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-30 21:52:00
Redliner
Its task is to see that every individual should be able... to perform the maximum of work.

- From the Nazi law replacing trade unions with so called "Labour fronts"
Inlägg #6: Postat: 2005-06-30 21:55:00
Redliner
Förakt för svaghet, förakt för dålig arbetsmoral, förakt för arbetslösa. Jag tycker att det finns många paralleller till fascism.
Inlägg #7: Postat: 2005-06-30 21:57:00
Redliner
För att inte nämna den totalitära kontrollen av hur människor lever sina liva och vad de gör på sin fritid. Luktar "Kallocain" om det hela.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-30 22:14:00
CMO
Som liberal skiter jag i vad människor gör på sin fritid och om de öht arbetar eller inte. Men om jag ska tvingas försörja deras arbetsfria tillvaro blir det förstås skillnad. Det är välfärdsamhället som leder till behovet av den ökande kontrollen och den ständiga debatten om bidrag och fusk.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-30 22:17:00
CMO
Kontrollen var inte ett mål i sig för de totalitära samhällena. Det var ett medel nödvändigt för att upprätthålla systemet. Samma sak med sossesverige fast i ngt mildare form än så länge.......
Inlägg #10: Postat: 2005-07-01 00:27:00
soilander
Marklund verkar inte ha båda fötterna på marken i den här frågan. Hon har läst 2 rapporter och refererar till sin trygga familj. Så ser inte Sverige ut inifrån. Hennes politik är knappast vad 1,5 miljoner människor ska behöva höra - vi behöver andra förebilder än den kategori av "lyckade" som hon återspeglar.
Laddar...