Diktatur som demokrati

Inlägg #1: Postat: 2005-06-27 20:19:00
El Guatusi
Att amerikanska revoltionen o Glorious Revolution var gudagavor haller jag med om. Men franska revolutionen ar jag mer tveksam om; den ledde till samma typ av autofaga effekter som 1900-talets revolutioner: massmord, fanatism, terror. Lite nyfiken blir jag nar du sager att "Maos revolution skapade förutsättningarna för dagens Kina, älskat av bombhögern". Det far du nog utveckla...
Inlägg #2: Postat: 2005-06-27 22:58:00
bloggeri
Att franska revolutionen anses misslyckad av Guatusi och andra finner jag konstigt. Denna revolution var ju borgerlig, den första liberala revolutionen i historien. Möjligen är det revolutionens devise frihet, jämlikhet och broderskap som stör herrarna. Att kontrarevolutionen kom som ett brev på posten får anses normalt, men embryot till liberala friheterna blev lagt och förändrade historien. Ingen pyttsan-revolution precis. 1848 var också ett bra år.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-28 08:43:00
bloggeri
Att franska revolutionen anses misslyckad av Guatusi och andra finner jag konstigt. Denna revolution var ju borgerlig, den första liberala revolutionen i historien. Möjligen är det revolutionens devise frihet, jämlikhet och broderskap som stör herrarna. Att kontrarevolutionen kom som ett brev på posten får anses normalt, men embryot till liberala friheterna blev lagt och förändrade historien. Ingen pyttsan-revolution precis. 1848 var också ett bra år.
Laddar...