Feministiskt initiativ Fienden

Inlägg #1: Postat: 2005-06-27 16:11:00
Jan E
Jag är själv rätt kritisk till vissa i gänget kring Schyman - inkl Schyman själv - men frågan är om inte levande relikter med riktigt mossiga åsikter om relationen mellan kvinnor och män är värre. När ska det dyka upp nån här som kan skriva om feminism och jämställdhet på ett nyanserat sätt?
Inlägg #2: Postat: 2005-06-27 16:15:00
Beckisbarnet
Jag tycker att Susanne i sin artikel ger uttryck för synnerligen "mossiga åsikter"
Inlägg #3: Postat: 2005-06-27 22:24:00
Haicube
Är det den nivån du sätter på ditt försvar av feminismen Jan E? Inget försvar alls mer än att förklara att Susanne är mänsklig, ty hon har fördomar? Ja det sätter väl ribban rätt tydligt tycker jag personligen...
Inlägg #4: Postat: 2005-06-27 22:39:00
Beckisbarnet
Mänsklig? Vad är det för mänskligt att mena att feminister skulle vara avundsjuka på brudar med stora tuttar mm.. skall man diskutera ismer måste man väl vara lite mer seriös än så, om man nu vill vara seriös vill säga. Annars kan man ju lika gärna säga att alla 18-åringar luktar kiss, lika smart.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-28 09:14:00
pUs
Har man dragit dom slutsatserna och verkligen tror att det är så har man självfallet rätt att skriva om det. Ingen av er tycks ju heller vara särskilt intresserad av att genom motargument visa hur fel hon har. Märkligt.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-28 09:58:00
Jan Schmidt
Inledning o svar 1: Kunde inte sagt det bättre själv. Svar 5: Det där är ett knepigt och intressant problem; hur argumenterar man mot fördomar? Jag har funnit att det är svårt p g a a inga argument biter på fördomar och b fördomarana är ofta så uppåt väggarna att det blir knepigt att hitta relevanta motargument. Faktiskt.
Inlägg #7: Postat: 2005-06-28 10:04:00
El Guatusi
Kampen mot fordomar maste borja redan i skolan. Skolan bor inte bara informera utan aven forma: diskussionstimmar dar personangrepp o forolampningar ar bannlysta ar ett forsta steg mot en mindre polariserad o ytlig debatt. De vuxna gar daremot knappast att andra pa; att lara gamla hundar sitta ar som bekant svart, nastan omojligt.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-28 10:07:00
El Guatusi
Betraffande fordomar om t ex invandrare sa avlivas dessa ofta med fakta. I Italien ar manga t ex overtygade att invandrare ar generellt "brottsliga fran fodseln", men jag sag igar en statistik dar det visar sig, att "legala" invandrare med uppehallstillstand bara star for 2 av brotten som begas i landet. En sadan siffra ar svar att vifta bort.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-28 10:41:00
Beckisbarnet
pUs, istället kan väl DU säga vad du tycker om Suzannes artikel? Är den så bra och vad säger den? Att alla feminister är avundsjuka, och att alla män gillar "snygga" tjejer med platt mage? Är det inte fördomar så vet inte jag... Linda Skugge nämns i artikeln, jag vill påpeka att JAG öär kåt på henne. Hur bra stämmer detta in på Suzannes världsbild? Alla män gillar ju "moderliga, snygga..."
Inlägg #10: Postat: 2005-06-28 11:21:00
Beckisbarnet
Dessutom är ju vas spm är snygg och vad som är vacker en bedömningsfråga. Qrunell antyder att alla män gillar ett visst utseende och att alla feminister har ett visst utseende och att alla "moderliga" har ett visst utseende och beteende, hur fördomsfullt är inte det. rent idiotiskt skulle jag vilja påstå..
Inlägg #11: Postat: 2005-06-28 14:50:00
pUs
Beckisbarnet; Det kan jag väl göra om du så gärna vill. Jag tycker inte att den var särskilt bra skriven, den är inte nyanserad, tonläget är onödigt högt uppskruvat, den är fördomsfull etc. Kort sagt, den är inte bra. Detta trots att jag inte heller gillar feminism.
Inlägg #12: Postat: 2005-06-28 20:39:00
Jan Schmidt
Svar 7: Min erfarenhet är att det är lättare att lära en gammal hund att sitta, än att få en vuxen människa att ändra på sina fördomar. Jag läste/hörde någonstans att man kan inte resonera bort fördomer, människor ändrar sina fördomar efter att ha utsatts för en stark känsloupplevelse, som fått dem att förstå hur fel de har. Fördomar måste alltså "chockas" bort...
Inlägg #13: Postat: 2005-06-28 20:43:00
Jan Schmidt
Svar 8: Jag önskar att jag kunde tro att du hade rätt! Min erfarenhet är snarare att man kan presentera vilka hårda fakta som helst, den som har fördomar mot t ex invandrare, hittar alltid ett "motargument", något som kan bortförklara de fakta man ställts inför. Jfr t ex många svenskars fördomar mot vargar; ingen människa i Sverige har dödats av varg, åtminstone har detta inte kunnat bevisas. Ändå är det många, fr a på "landsbygden" som hatar vargen o tror att den är farlig!
Inlägg #14: Postat: 2005-07-02 14:05:00
Daniel Wijk
Vad Suzanne skrev var ju att FI representerar den sortens människor som är avundsjuka och hatiska. inte att alla feminister är det. Visseligen vet jag att Jan E och beckisbarnet har problem att läsa artiklar som inte gått igenom aftonbladets censurstab, men någon måtta på feltolkning får det banne mig vara!
Laddar...