Kung Göran

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2005-06-27 22:22:00
CMO
Fast du är inte "testosteronstinn" Unto. Tvärtom du tillhör snarare den "blekfeta velourvänstern"....
Inlägg #22: Postat: 2005-06-28 09:54:00
El Guatusi
/18 Unto, jag upptackte Sourze for en dryg manad sedan och har int5e jarnkoll pa samtliga debattorers sociala ursprung, och just darfor fragade jag dig. Jag har aldrig kallat dig for kommunist, det ar ett ord man bor anvanda mkt forsiktigt. Men du har en forkarlek for kommunistisk jargong och det har du nog svart att forneka.
Inlägg #23: Postat: 2005-06-28 09:58:00
El Guatusi
/19 Jag har flera ggr sagt, att jag inte heller ar overdrivet entusiastisk over det exhibitionistiska konsumtionssamhalle som breder ut sig. All kritik ar bra om den ar saklig. Men det ar aven bra att foresla alternativ - annars blir kritiken ett enda sterilt jamrande. Vad jag forstar sa forordar du ett samhalle dar marknadskrafterna inte bara begransas utan t o m snops. Eller var aven detta bara en "provaktion"?
Inlägg #24: Postat: 2005-06-28 11:41:00
Unto S
El Guatusi. Jag är mot begränsningar men marknadskrafterna är inte något idylliskt, likt torghandeln på Möllevångstorget i Malmö eller på Salutorget i Helsingfors framför Presidentpalatset och Svenska Ambassaden. Marknadskrafterna beter sig brutalt, ett exempel är kriget i Irak.
Inlägg #25: Postat: 2005-06-28 11:43:00
Unto S
Jag har många gånger påpekat att kapitalistiska marknadskrafterna har ingen framtid. När möjligheterna till mervärdet och profit försvinner är förutsättningarna slut för kapitalismen. Det lustiga är att det är kapitalismen själv som producerar bort profiten och mervärdet. Redan idag finns det inte täckning för all kapital som finns på marknaden, det mesta är fuskkapital som används som konstgjord andning för att hålla den kapitalistiska marknaden vid liv och som mest gynnar USA.
Inlägg #26: Postat: 2005-06-28 11:45:00
Unto S
När människan har nått så långt att den kan t.ex. ändra ett grundämne till ett annat i stor skala och behärskar molekylerna och atomerna så att man kan tillverka saker från sin ”dator”. Mervärdet är en mänsklig produkt, när den mänskliga arbetskraften inte längre behövs, hur går det då med grunderna till kapitalismens existens. Framtiden är intressant trots allt elände i världen orsakad, just det, av kapitalistisk marknadsekonomi och dess orätta fördelning av världens resurser.
Inlägg #27: Postat: 2005-06-28 11:46:00
El Guatusi
Visst, marknadskrafterna har massor av brister. For att dra en parallell till styrelsesatten: i demokratin frodas demagogi, populism o billiga forenklingar. Demokratin bar inom sig frot till sin egen motsats: majoritetens tyranni. Pa 1930-talet var manga - kanske majoriteten -
Inlägg #28: Postat: 2005-06-28 11:49:00
El Guatusi
i Europa overtygad om att demokratin maste "renas" ifran allt "slagg" som samlats dar. Resultatet blev fascismen o alla dess efterfoljare. Idag konstaterar vi latt att marknadskrafterna inte ar ofelbara, men var ar alternativen? De som kritiserar blir svaret skyldiga: att foresla en atergang till regimer som astadkommit outsaglig misar under 1900-talet innebar bara att man inte orkar ta tag i problemet.
Inlägg #29: Postat: 2005-06-28 11:51:00
El Guatusi
"Framtiden är intressant trots allt elände i världen orsakad, just det, av kapitalistisk marknadsekonomi och dess orätta fördelning av världens resurser." Men det ar ju bl a i-landernas skyddstullar - dvs BRIST pa marknadsekonomi - som producerar fattigdom i tredje varlden.
Inlägg #30: Postat: 2005-06-28 21:52:00
Calle Z
Unto. Svar 1. I o f så har du kallat mig värre saker förr. Som den stora humanist du trots allt är enligt dig själva. Men om du nu som du själva skriver tycker dig bo i en diktaturkommun. Varför inte flytta? I en sak så är vi överens i a f vår demokrati är inte demokratisk. Men att det skulle bero på personer som mig? Du kanske kan ge en förklaring till detta?
Inlägg #31: Postat: 2005-06-28 22:25:00
Calle Z
Det är ack så lätt att sitta där du sitter och tycka att Sverige skall göra si och så, att Sverige skall ta emot fler invandrare osv. Du vet ingenting om hur det är att bo i en invandrartät kommun eller att bo i ett invandrartätt bostadsområde! När man sen föreslår att du skall flytta till t e x Malmö. Då börjar du genast att kalla en för borgarbracka, trångsynt och rasist! Du är bara en i raden av alla hycklare.
Inlägg #32: Postat: 2005-06-28 22:36:00
Calle Z
En i raden av dessa hycklande vänster människor som talar så vitt och brett om hur rätt ni har. Alla som inte tycker som ni de är borgarbrackor, trångsynta och på gränsen till nazister! Du är bara en i raden Unto. Ni bor aldrig själva i dessa områden som ni närmast beskriver så som den största lyckan på jorden att få leva och bo i! Nä ni bor i era helsvenska villa områden.
Inlägg #33: Postat: 2005-06-29 18:13:00
Jan Schmidt
Jag bor i en av Stockholms mest invandrartäta förorter. Jag upplever inte något som helst problem med det, snarare tvärtom. Jag föreställer mig att Unto skulle trivas lika bra i Rosengård, som jag gör där jag bor. Har man bara ett öppet sinne och är någorlunda fördomsfri, är det inga problem. Däremot har jag svårt att förstå hur Unto står ut med att bo i skitkommunen där han bor - men det är ju å andra sidan hans sak...
Inlägg #34: Postat: 2005-06-29 18:17:00
Jan Schmidt
Jag har också i några år bott i den mycket borgerliga kommunen Täby och det var inte roligt. Urusel kommunal service men låg skatt, gubevars, lås och bom för alla portar, alla tänkte bara på sig, sig sig och månade om sitt, sitt, sitt. Fy tusan! säger jag.
Inlägg #35: Postat: 2005-06-29 18:45:00
CMO
33/ "Ett öppet sinne och fördomsfri" Jamen, det är ju Unto på pricken!!!! När går flyttlasset?
Inlägg #36: Postat: 2005-06-29 21:28:00
Unto S
Först och främst, varför skall rika få det bästa? Varför får inte en arbetarfamilj, flykting- eller en invandrarfamilj bo på natursköna områden. Varför måste man tränga dom in i Rosengård? Förresten tror jag att dom inte vill bo här, i dessa förhållanden, i Kung Görans kommun, rasismen och flyktinhatet är för stort.
Inlägg #37: Postat: 2005-06-29 21:29:00
Unto S
På 70-talet och i början på 80-talet lät sossarnas bostadspolitik även arbetarfamiljer att skaffa sig egnahemsvillor. Då var det i den här kommunen prisreglering och centern hade mycket att säga till. Men sedan kom Kung Göran till makten, prisreglering på tomter avskaffades. Värdet på egnahemmet har stigit från 400 000 till 3 milj och som mjölkkossa för dom ”reformerade sossarna” får egnahemsägaren betala 20 000 i fastighetskatt.
Inlägg #38: Postat: 2005-06-29 21:29:00
Unto S
Men vissa regler från gamla tider gäller fortfarande, tomterna får inte vara mindre än 1000 kvm, egnahemsägaren har rejält mera, som garanterar att Kung Görans moderater är inte till besvär. Framför sig har egnahemsägaren ett stort koloniområde som ägs av Frälsningsarmén. Snett till höger har Malmö kommun sin koloni för handikappade, till höger en sommarstuga och till vänster en enkel arbetarfamilj.
Inlägg #39: Postat: 2005-06-29 21:30:00
Unto S
Kung Göran bor i ett område som inte får ha mindre tomter än 3000 kvm. Kung Göran har sett till att hålla borta arbetarfamiljer, flyktingar, och invandrarfamiljer från hela kommunen. Egnahemsägaren försöker att förändra situationen men den massiva rasistiska moderatmajoriteten går inte att rubba.
Inlägg #40: Postat: 2005-06-29 21:31:00
Unto S
Det är ganska lugnt i kommunen. Moderatmajoriteten firar inte sina semestrar här, dom åker hellre till Marbella, Florida eller till Acapulco och spelar golf. Vanliga vardagar är det lugnt på stranden med den vita sanden, helgerna när det är soligt kommer Malmöbo i tusentals för att sola och bada. Parkeringsmöjligheterna är väldigt små, moderata villaföreningar har sett till att det är parkeringsförbud på vägarna men endast på somrarna.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...