Diktatur som demokrati

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2005-06-28 18:56:00
El Guatusi
/52 Kristdemokraterna fick massor av av USA, kommunisterna drosvis med rubler fran CCCP en finansiering som fortsatte anda till 1990, men jag tror inte att valet "fixats". Rostkop forekom sakert, men kristdemokraternas segermarginal 48 mot 31 var alltfor stor for att den skulle berott pa mygel.
Inlägg #62: Postat: 2005-06-28 19:01:00
El Guatusi
Folkomrostningen monarki/republik 1946 skedde daremot under mkt tveksamma omstandigheter; man rostade innan nagra hundratusen krigsfangar hunnit komma hem. Men aven har hade det knappast forandrat mkt om de deltagit: marginalen var ratt stor.
Inlägg #63: Postat: 2005-06-28 19:05:00
El Guatusi
/48 Marshallhjalpen var mer an ngt annat ett tydligt men implicit medgivande fran USAs sida att man lart sig misstaget fran Versaillesfreden 1919. En misar av de matt som drabbade Tyskland efter 1VK ledde ju till nazismen, sa risken fanns naturligtvis att en liknande misar efter 2VK lett till kommunism.
Inlägg #64: Postat: 2005-06-28 19:09:00
El Guatusi
Genom Marshallhjalpen vande man dessutom kommunismens dittills uppatgaende kurva: de lander som haft oturen att hamna pa fel sida om jarnridan tillats inte ta emot USA-pengarna. Samtidigt plundrade ryssarna centraleuropa - framst DDR - pa allt av varde. Precis dar inleddes kommunismens langa dodskamp: INGEN i god tro kunde darefter tro att den var losningen pa Europas problem.
Inlägg #65: Postat: 2005-06-28 19:11:00
El Guatusi
Bloggi, jag antar att du hoppas att jag skulle svara pa forolampningen sa att diskussionen antligen kommer ned pa en niva som du beharskar. Beklagar, jag maste gora dig besviken igen.
Inlägg #66: Postat: 2005-06-28 19:34:00
bloggeri
Nytt idag: Det kinesiska oljebolaget CNOOC har fått statliga lån motsvarande 143 miljarder kr för att kunna köpa det amerikanska oljeföretaget Unocal. USA-politiker fruktar att en sådan affär kan hota USA:s nationella säkerhet." No comments, Guatusi?
Inlägg #67: Postat: 2005-06-28 19:42:00
bloggeri
Du kan ju kalla krigsskadestånd för "plundring" om du vill, i så fall "plundrade ju Frankrike Tyskland efter första världskriget. Felet är att USA aldrig behövt ta ansvar för några av de 250 krig efter WW2 de deltagit i. Ansvarslöshet i kubik, alltså.
Inlägg #68: Postat: 2005-06-28 20:50:00
El Guatusi
Exakt, plundringen av Tyskland efter forsta varldskriget skapade forutsattningarna for nazismen. Men CCCP var ju Osteuropas "befriare" efter 2VK. Fina befriare som 1 later nazisterna slakta 250.000 civila i Warszawa for att inte den polska exilregeringen ska kunna komma till makten, 2 plundrar de befriade landerna pa allt av varde, 3 gor sig skyldiga till miljontals valdtakter o 4 forvandlar landerna till "folkdemokratier".
Inlägg #69: Postat: 2005-06-28 21:15:00
Unto S
Så-så El Guatusi! När jag var liten och gick på dagis fick vi tvätta munnen med tvål om vi hade ljugit, det är nog dags för dig att göra den proceduren. Beträffande utplundringen av satellitstaterna. Enligt mina erfarenheter mådde dessa länder ekonomiskt mycket bättre än själva Sovjetunionen. Däremot kan man inte säga samma sak om USA:s satellitstater i Mellan- och Sydamerika. Så prata om plundring.
Inlägg #70: Postat: 2005-06-29 08:24:00
El Guatusi
Betraffande plundringen o massvaldtakterna finns det flera studier du kan lasa. Att manga satellitstater hade det battre an CCCP berodde till stor del pa att dar fortfarande fanns bonder som voisste hur man brukar jorden. De enda som kunde den konsten i Ryssland, kulakerna, slaktades ju av Stalin under kollektiviseringen.
Inlägg #71: Postat: 2005-06-29 08:27:00
El Guatusi
Resultatet av utrotningen av kulakerna blev bl a, att svalten inte upphorde ens de ar da skordarna var goda: det saknades kunnande att tillvarata spannmalet pa de enorma arealerna, med foljden att det stod o ruttnade ute pa falten. Ju mer spannmal CCCP producerade, desto mer forstordes av inkompetensen. Den inkompetens som ar typisk for ett samhalle utan privat aganderatt.
Inlägg #72: Postat: 2005-06-29 08:30:00
El Guatusi
Jag haller med om att "El Pulpo" o andra amerikanska storforetag korrumperade o harjade pa ett skamligt satt i Mellanamerika. Men korruptionen dar var sa utbredd att detta var en barnlek; det var lattare att kopa en statstjansteman an en mulasna i lander som Honduras vilket naturligtvis inte ursaktar beteendet.
Inlägg #73: Postat: 2005-06-29 08:33:00
El Guatusi
Men aven om du jamfor El Pulpo med CCCP sa utfaller jamforelsen negativt for ryssarna: till skillnad fran CCCP byggde de multinationella drakarna bl a motorvagar o andra infrastrukturer i de lander de "mutat in". Inte ens den kampen vinner alltsa CCCP...
Inlägg #74: Postat: 2005-06-29 10:12:00
Jan Schmidt
Svar 60: Jag har nu kollat dina länkar och det är intressant att notera att två av dem överhuvudtaget inte tar upp det jag nämner. Dessa två är väl, f ö, "right wing"-sajter? "frankenlies" är det definitivt. Den tredje länken rapporten från justitiedep. tar upp saken, men eftersom a Florida mycket lägligt, min amn. gjorde om sitt röstlängdförfarande efter valet 2000, lägger man ner undesökningen utan resultat. forts.
Inlägg #75: Postat: 2005-06-29 10:20:00
Jan Schmidt
Frågan med "jaså" besvarad, alltså. Och tveksamheten med Bushs vinst, åtminstone i Florida, kvarstår det skillde 537 röster mellan Bush o Gore i Florida, de som kanske blev felaktigt strukna från röstlängderna hade kunnat avgöra valet!. Sedan ska jag villigt erkänna att jag hade fel ovan: Det var 173 000 som ströks från röstlängderna ALLT SOM ALLT p g a att de var straffade. De flesta av dessa säkert fullt rättmätigt. forts
Inlägg #76: Postat: 2005-06-29 10:31:00
Jan Schmidt
Men de som blev orätt strukna mest svarta o latinamerikaner var tillräckligt många för att ha kunnat ge Gore en vinst i Florida - och därmed i presidentvalet. Fast det där är ju historia nu, Bush är omvald utan tveksamheter och regerar följaktligen fullt legitimt. Så varför klyva hår?
Inlägg #77: Postat: 2005-06-29 10:33:00
Jan Schmidt
P.S. Det lilla "a" som förekommer i svar 74 beror på slarvig redigering. Detta p g a utrymmesbrist. Jäkla 500 tecken-gräns!
Inlägg #78: Postat: 2005-06-29 13:59:00
CMO
74-/"Frankenlies" länken förklarar bla att översynen av valsystemet var befogad pga oegentligheter i under tidigare år. Tyvärr gav jag fel NRO länk den här skulle det vara: Länk: nationalreview.com
Inlägg #79: Postat: 2005-06-29 14:02:00
CMO
Visst kan det vara så att om inte "om" varit hade KANSKE Gore fått ytterligare röster. MEN det var inte som du försöker påskina något medvetet "fiffel" från Jeb Bush sida.
Inlägg #80: Postat: 2005-06-29 14:05:00
CMO
Dessutom vad du inte nämner är att en TV kanal förklarade Gore som vinnare i florida innan vallokalerna stängt i floridas starkt republikanska panhandle. Något som KAN ha kostat Bush många röster.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...