Inlägg #1: Postat: 2005-06-23 23:46:00
|
Dick Wase |
…och det är inte heller så enkelt, att feminismen är lösningen på alla problem. Inte ens i vårt land tycks kvinnorna anse det. Var det ca 2 som skulle rösta på FI enligt en tidigare mätning? Nu senast finns de inte ens med. Oavsett att man – och jag är inget undantag – tycker intensivt illa om den iranska regimen och andra, så bör man kanske inte inta denna ”storsvenska” moralattityd…
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-23 23:46:00
|
Dick Wase |
…för hur långt har mellanösternregionen kommit i sitt demokratiarbete, trots att vi talat om för dem ända sedan deras frigörelse före det ville vi européer inte att de skulle få några konstiga idéer, att de måste bli som vi? De har inte fattat sitt bästa, trots att vi försökt slå in det i dem bra länge. Och nu har de inte ens fattat att feminismen är lösningen. Det är ju upprörande!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-23 23:47:00
|
Dick Wase |
Det är lite oroande, tycker jag, att en riksdagsledamot ska visa prov på sådan naivitet och okunnighet att hon hasplar ur sig dessa floskler. Fast, vi har väl de representanter som vi förtjänar. Men man måste betänka, att vi i Europa och Nordamerika värkt fram denna demokrati under flera hundra år, men kräver att andra länder ska göra det på några få.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-23 23:47:00
|
Dick Wase |
Hur länge sedan är det egentligen som fäderna bestämde vem döttrarna skulle gifta sig med i vårt land? Hur många döttrar inom Birgitta Ohlssons egen väljargrupp, borgerligheten, satte sig upp mot faderns önskemål för 100 år sedan? Och hur kommer det se ut i vårt eget land om 100 år? Det enda vi vet är, att de som lever då kommer att skaka på huvudet och tycka att vi inte var kloka.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-23 23:48:00
|
Dick Wase |
Men, det är lönlöst att försöka sia i det. Det blir ändå inte som vi har trott och tänkt. Men, vad gäller dagens Iran eller andra totalitära länder tror jag inte man tjänar utvecklingen med svepande kamptal som det Birgitta Ohlsson serverar. Det känns som om det mer är för att visa hur duktig hon är i sina åsikter, än engagemang. Tyvärr kommer utvecklingen ta tid och faktiskt så är demokrati av underordnad betydelse för miljontals människor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-23 23:49:00
|
Dick Wase |
Kampen för överlevnad står högre på ”dagordningen”, och där kan verkligen inte vi européer slå oss för bröstet och säga ”vad duktiga vi är som tagit av vårt överflöd och delat med oss” speciellt inte de som – i motsats till Birgitta Ohlsson – inte har något överflöd.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-23 23:49:00
|
Dick Wase |
Trots allt är vi bara – och det gäller även folkpartiets riksdagsledamöter – stamkrigare, vars solidaritet och medkänsla är beroende av att plånboken har en viss tjocklek. Finns bara dammråttor i den finns inte utrymme för solidaritet heller.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-24 09:55:00
|
Inger Olsson |
Dick: Håller med dig i din kritik av Birgitta Ohlsson. Hon är helt utflippad som riksdagspolitiker. Tror inte det tar hundra år till innan de skrattar...
Dessutom, de svarta och övriga tredje världens kvinnor har inte mycket till övers för den "vita" ideologiska likhetsfeminismen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-24 09:59:00
|
Inger Olsson |
Men Dick: din syn på biologi förefaller tyvärr vara lika kulturmärkt som B Ohlssons är. Och "biologisterna" fruktar hon, med likar, mer än något annat! Vi vet mycket mer på det området idag. Att det finns lågaggressiva samhällen i världen resp. hög - som hos oss själva! - har sina förklaringar. Och de är många.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-24 10:00:00
|
Inger Olsson |
Men de har ursprungligen inget med något biologiskt "stamkrigarbeteende" att göra. Mutualism/symbios är det mest vanligaste förekommande ekologiska villkor för det som du beskriver "kampen för tillvaron". Min uppfattning är att du, även i dina egna artiklar, har tolkat evolutionsläran något fel.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-24 11:05:00
|
Dick Wase |
Vi har alla olika sanningar, vilket ju också är mänskligt. Du har också rätt i att det finns låg- och högaggressiva samhällen idag. Men det kanske inte alltid är så, att vi skulle vilja kopiera de lågaggressiva heller?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-24 11:09:00
|
Dick Wase |
Fil dr Gisela Bleibtreu-Ehrenberg i Bonn etnologi, psykologi, jämförande religion har t ex studerat polynesiska och indonesiska kulturer, där inget sexuellt våld förekommer...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-24 11:10:00
|
Dick Wase |
... - men i samma samhällen finns inget tabu angående pedofili! Jmf Bleibtreu-Ehrenberg: Mannbarkeitsriten: Zur institutionellen Paderastie bei Papuas und Melanesiern, Berlin, 1980.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-24 11:11:00
|
Dick Wase |
Men, personligen kan jag nog hålla med dem som menar, att införandet av jordbrukarsamhället varit det som accelererat aggressiviteten och försämrat kvinnans situation.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-24 11:15:00
|
Dick Wase |
Den största grunden till aggressivitet kan alltså vara egendomstänkandet, och då är det inte undra på att vi i västerlandet är så aggressiva.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-24 12:01:00
|
Inger Olsson |
Att kopiera handlar det aldrig om och kan så aldrig göra. Samt har evolution, på sin höjd, i nutid igår att göra. Om solen går upp i morgon kan vi bara ana.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-06-24 12:05:00
|
Inger Olsson |
Tja, vet inte vilket folk du syftar på. Och hur definierar du pedofili? Att en man/kvinna känner sexuell dragning till barn som ännu inte är i puberteten, har blivit könsmogna är pedofili. Handlar alltså om ett individuellt beteende. Men det finns ett folk på Nya Guinea har inte namnet i huvudet som tar pojkarna i 8 - 10årsåldern och för dessa till männens hytta. Tvingar dem till oral och analsex.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-06-24 12:28:00
|
Inger Olsson |
Det jag inte vet är om dessa pojkar är könsmogna, i varmare länder mognar alla organismer fortare dock framkommer det att pojkarna inte vill ifrån sina mammor och deras hyddor. Belöningen består i att han som vuxen man, innan han gifter sig, kommer att få tillgång till detsamma: små pojkar. Vad är nu skälet för denna k o l l e k t i v a handling?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-06-24 12:29:00
|
Inger Olsson |
Jo, här har vi ett högaggressivt samhälle, vars män ständigt är i krig. Här finner vi ett fruktansvärt, skapat!, förakt för kvinnan. Hennes menstruation har alltså blivit symbolisk en "krigshandling". Känns det igen från bl a Bibeln, för att inte tala om Giljameseposet... I Speglingar ur det förflutna presenterar Göran Burenhult den mest trovärdiga förklaring till att samhällen visar stora variationer vad gäller "stereotypa" könsroller:
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-06-26 11:24:00
|
Dick Wase |
Ledsen att min kommentar har dröjt något midsommarfirande utan tillgång till internet. Utan att vilja starta en ny debatt om pedofili så vill jag bara förklara mig. Att jag tog upp detta är utifrån den paradox som åtskilliga forskare funnit ex vis Ford & Beach, Herdt och Bleibtreu-Ehrenberg, att ”naturfolk” kan vara lågaggressiva och sakna sexuellt våld, men att sexualitet bland barn och mellan barn och vuxna betraktas/betraktades som normalt...
|
|