|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-23 10:16:00
|
|
Unto S |
Genom kapitalismens diktatur samlas rikedomarna i koncentrerade former endast på vissa små enklaver här på vårt jordklot. Människan strävar efter bättre ekonomiska levnadsvillkor men kapitalismen hindrar en jämn utveckling över jordklotet. Visst vill människorna till kapitalismens överflöd, men observera alla är inte välkomna. Under Sovjettiden var alla välkomna till Sverige, efter murens fall blev det stopp, förut talade man om frihetshjältar om man lyckades ”fly”, nu talar man om rysk maffia.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-23 10:16:00
|
|
Unto S |
Ändå är samma människor som vill förbättra sina ekonomiska livsvillkor. Vad som avslöjar en diktatur? När en diktatur som USA använder 25 av världens resurser, när en diktatur anfaller med 100 000 tungt beväpnade soldater ett annat land och använder lögner som motivering för angreppet. När en diktatur har militär närvaro i 130 av världens 193 länder, när en diktatur har 93 militärbaser i främmande länder. Hur många utländska militärbaser finns i USA? Också ett exempel på diktatur!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-23 10:17:00
|
|
Unto S |
När jag skrev första gången en artikel här på Sourze för två år sedan började min artikel enligt följande: ”Februari 2003. Får jag lov. Gemenskapen är död, leve marknadsekonomin, fyrtiotusen människor dör i världen, mest barn, av svält och enkla sjukdomar, på tio dagar fyrahundratusen, på hundra dagar fyra miljoner, efter Berlinmurens fall tvåhundra miljoner, jag påstår att marknadsekonomin är effektiv. Forts.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-23 10:17:00
|
|
Unto S |
Jag framför att det är marknadsekonomin som dödar med svält, vi måste konsumera annars fungerar den inte, tusen miljoner får stå utanför, resurserna räcker inte till, fem procent av jordklotets invånare använder tjugofem procent av tillgänglig olja, om alla var lika marknadsekonomiska, oljan tog slut för länge sedan.”
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-23 10:19:00
|
|
Unto S |
Och det stämmer fortfarande med ett undantag, efter Berlinmurens fall tvåhundra miljoner plus 15 miljoner till. Allt för att tillfredställa den kapitalistiska marknadsekonomin, offras för kapitalismens diktaturaltare, somliga kallar den demokrati, jag har svår för det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-23 10:21:00
|
|
El Guatusi |
Vad du talar om ar ett imperium, inte en diktatur. Aven Strobritannien o Frankrike har varit imperier men mig veterligt aldrig diktaturer. Skilj pa begreppen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-23 10:23:00
|
|
El Guatusi |
Unto: Den varld vi lever i ar snedfordelad, grym, instabil och overbefolkad. Alla som har forslag pa hur problemen bor losas ar varda att lyssna pa. Vad foreslar du?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-23 12:11:00
|
|
Unto S |
Mer diktatur eller som El Guatusi föredrar kalla diktatur för imperium när det gäller västmakter. TT-AFP meddelande idag: Ecuadors president Alfredo Palacios tänker inte skriva under någon överenskommelse om att USA medborgare ska ha immunitet mot åtal vid internationella brottmålsdomstolen, ICC, trots att USA hotat med indraget militärbistånd, 70 miljoner dollar om året.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-23 12:12:00
|
|
Unto S |
Det står Washington fritt att försvara sin politik, men inte på bekostnad av Ecuadors suveränitet och juridiska anseende, konstaterade presidenten. Det jäser där i södra Amerika. Hur ska Bush klara det? Kanske med gammal beprövad metod, först lögner sedan anfall med 100 000 tungt beväpnade soldater och fritt fram för krigsförbrytelser. Och naturligtvis står Danmark och Polen först i kön för att hjälpa Bush. Och efter valet i Sverige även det borgerliga Sverige.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-23 12:13:00
|
|
Unto S |
Som bekant vill USA själv döma de sina, för grova antihumanitära övergrepp och krigsförbrytelser kan man få några månader i fängelse. Hos ICC hade det nog blivit helt annorlunda med rättstaters policy. Men andra, oskyldiga, kan USA hålla i fängelse hur länge som helst, t.ex. Guantanamo etc.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-23 12:13:00
|
|
Unto S |
100 länder har skrivit på anti-ICC-artikeln som USA har tvingat dem att skriva på med olika diktatoriska metoder, ekonomiska sanktioner, olika sorters hot mm. Sjuttien länder har gått ut offentligt och sagt att de skrivit på men 29 håller det hemligt. Rädsla kanske att folket reagerar mot dessa diktaturfasoner?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-23 12:15:00
|
|
Unto S |
93 militärbaser har kanske blivit 100, stämmer bra överens med antalet påskrivare. Militärbaser som ger en ekonomisk lyxtillvaro för länders överklass och ger makt åt dom för att hålla folket i fattigdomens bojor. Sådan är kapitalismen, sjöng Fred Åkerström en gång i tiden. Nu håller man tyst. På 70-talet fanns forskare och journalister som skrev artiklar hur västvärlden utsuger fattiga länder. Var finns dom? Köpta av USA-diktaturens kapital?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-23 12:24:00
|
|
Unto S |
”Den värld vi lever i är snedfördelad, grym, instabil och överbefolkad. Alla som har förslag på hur problemen bör lösas är värda att lyssna på. Vad föreslår du?” skriver El Guatusi. Rättvisa, Rättvisa! Om den rika världen accepterade den nivån av ekonomiskt välstånd som Sovjetunionen hade på sin tid, jag kan påstå, att ingen i världen behöver svälta, alla skulle få tillgång till sjukvård, skola, arbete, tak över huvud etc.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-23 12:49:00
|
|
El Guatusi |
Om varlden accepterade den typ av ekonomier som CCCP representerade skulle varlden idag vara annu narmare en ekologisk katastrof o Ostersjon sedan lange ett dott hav utan att de verkligt fattiga landerna fatt det ett uns battre. De lander som samarbetade med CCCP, exvis Indien efter andra varldskriget - vad fick de ut av det?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-23 12:52:00
|
|
El Guatusi |
Indien hade en ekonomi med inslag av CCCP-planekonomi samt influenser av brittiska Labours efterkrigsprogram. Effekt: katastrofal ekonomisk kraftgang & massvalt, utan att ett dyft gjordes konkret for att bekampa vissa av de mest skandalosa religiosa fordomarna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-23 12:57:00
|
|
El Guatusi |
Om i-landerna inte bara annullerar u-landernas skuldborda utan aven oppnar vara marknader for deras produkter sa gjorde vi en god garning av enorma matt. Men detta vore ingen ideologisk losning, varfor jag antar att Unto inte later sig overtygas.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-06-23 14:14:00
|
|
CMO |
Om det handlar om fördelning hur kommer det sig att världen är så mycket rikare nu än för 50 eller hundra år sedan? Har vi stulit pengar från andra planeter? Hur kommer det sig att fattigdomen minskar i världen?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-06-23 15:30:00
|
|
Unto S |
Tyvärr måste jag meddela till CMO att det finns fler fattiga i världen, många, många fler än för 50 år sedan och att de fattigas antal bara ökar och ökar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-06-23 15:30:00
|
|
Unto S |
El Guatusi. Jag skrev medvetet provokativt: ”Om den rika världen accepterade den nivån av ekonomiskt välstånd som Sovjetunionen hade på sin tid …” Sovjetunionen är farlig tycker alla den borgerliga diktaturens anhängare, jag skrev om nivån av välstånd och inte om någon ekonomiskt system och Östersjöns dödlighet. Förresten utsläppen i Östersjön har snarare ökat än sjunkit. Tänk bara på floden Vissla som rinner genom Polen och samlar allt skit på väg in i Östersjön.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-06-23 15:38:00
|
|
El Guatusi |
Men CCCP tvingades, for att uppna ens den laga niva av "valstand" du namner, anvanda inhumana arbetslager, livsfarliga karnkraftverk, samt miljoforstorande industrier som skapat rena oknar av totalt ofruktbara jordar med totalforstorda ekosystem. Detta KOMBINERAT med fattigdom och hobbesiansk "ata-eller-atas"-mentalitet...
|
| |