|
Inlägg #21: Postat: 2005-06-21 16:14:00
|
|
Lars Nilsson |
Svar 17. Nu har fläskförbudet inget med värmen i öknen att göra. Det finns förvisso flera teorier om detta tabu men den mest sannolika är att grisar är "bökande" djur och därför var ett hot mot divrse viktiga träd och grödor.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-06-21 16:18:00
|
|
Dick Wase |
Instämmer att det inte har med värmen eller trikiner att göra, eftersom man äter fläskkött i andra varma regioner. Jag har dock lärt, som jag skrivit ovan, att det beror på att gris var viktigt i Baalskulten...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-06-21 16:20:00
|
|
Dick Wase |
...men därom tvistar di lärde. Vad gäller sexualmoral och egendom så är det förvisso sant, att det har lett till kravet på kontroll över avkomlingar, men därmed inte sagt att det måste leda till en asketisk sexualmoral...
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-06-21 16:22:00
|
|
Lars Nilsson |
För övrigt är det intressant att notera att flera tabuer är en följd av bristsituationer. Det gjorde att tex bara vissa inom resp överklass till slut hade råd att äta eller utföra det som senare blev tabubelagt av en efterkommande dynasti eller regim. Denna helt enkelt förbjöd maten eller vad det nu kunde vara. I sinom tid fick det en religiös prägel.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-06-21 16:23:00
|
|
Dick Wase |
...I Grekland, Rom och det förkristna nordiska samhället var det självklarheter att fria män hade rätt att vid sidan om sin hustru nyttja hetärer, konkubiner, horor, slavinnor, flickor och gossar. I norden nåddes vi inte av den asketiska sexualmoralen innan kristendomen, men i Rom finns det tendenser från slutet av republiken, att pådyvla också mannen äktenskapsbrott...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-06-21 16:25:00
|
|
Dick Wase |
...men som jag skrev i min artikel är detta ett överklassfenomen. I lägre klasser gjorde egendomssituationen det ofta nödvändigt att sälja såväl hustru som döttrar till andra män för att överleva. Då var det opraktiskt med en asketisk sexualmoral...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-06-21 16:26:00
|
|
Lars Nilsson |
Får jag bara säga att det här har varit en ovanligt lugn och sansad diskussion. Dick har dessutom all heder av sin artikel. Den var intressant och tankeväckande även om jag inte delar alla hans uppfattningar.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-06-21 16:27:00
|
|
Dick Wase |
...men långt in på 1900-talet fanns denna misogyna syn kvar och finns än, med större sexuell frihet för mannen och kontroll på kvinnan och när kristendomen gjorde den allmän för alla systematiserade man dubbelmoral och hyckleri på ett helt annat sätt än tidigare...
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-06-21 16:27:00
|
|
Janne B |
om 19. De där 10 procenten har jag hört om många ggr men aldrig sett bevis för, hänvisning till någon forskning. Jag tycker det är ett förolämpande påståenmde liksom " en man kan aldrig vete om han är far". Jag har en annan attityd till kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-06-21 16:31:00
|
|
Dick Wase |
...vad gäller de 10 kvinnor som lurar sina män att tro de är fäder så bygger den statistiken på organdonationer sedan slutet av 1950-talet underlaget är alltså rätt stort nu, där man funnit, att fäder/söner som ska donera i 10 av fallen inte är fäder. Detta hänger - enligt min mening - samman med ett beteende som primat. Även i flockar med en dominerande hanne, som förbehåller sig själv rätten att ensam para sig med alla honor, finns det hannar som "sätter på" honor i smyg...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-06-21 16:32:00
|
|
Janne B |
Ja, som ni säger, detta är en fin diskussion där kunskaper byts, ej förolämpningar. Om man läser varandras personbeskrivningar för man lite hjälp.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-06-21 16:33:00
|
|
Dick Wase |
...men det visar också på, att det inte enbart är ekonomiska skäl som gör att mannen velat ha kontroll över honorna...
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-06-21 16:34:00
|
|
Dick Wase |
...Ämnet med de 10 procenten debatterades för några år sedan i Genealogiska föreningens medlemsskrift, jag föreslår att Du, Janne B, konsulterar den.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-06-21 16:35:00
|
|
Janne B |
om 25 Dick/ Du skriver om rätt att "nyttja" i rätt positiva termer som motsats till askes. Men hur upplevde de nyttjade saken. Det är nog det som är den kristna aspekten.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-06-21 16:36:00
|
|
Dick Wase |
Tack för det Janne B. Som jag säger i min beskrivning så förväntar jag mig inte att alla ska hålla med mig, men jag vill bli respekterad för mina åsikter - liksom jag naturligtvis respekterar andras.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-06-21 16:37:00
|
|
Dick Wase |
Rättelse: jag vill att man respekterar mina åsikter...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-06-21 16:39:00
|
|
Dick Wase |
Man kan naturligtvis alltid diskutera ordvalet. Vad jag menar är, att ingen ifrågasatte en mans rätt att ha många kvinnor. Däremot ifrågasatte man en HUSTRUS rätt att ha andra förbindelser än sin make liksom naturligtvis också döttrar, som ju skulle bli hustrur...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-06-21 16:40:00
|
|
bloggeri |
Att påstå att kvinnor vänstrar har väl inget med kvinnosyn att göra? Inte att dom föder barn och pekar ut fel far heller. Det är realiteter som varje man får leva med, en viss osäkerhetsfaktor vad gäller avkomman alltså. Värst är det självklart för dom som betalar 100 000:- i underhåll på falska premisser. Kvinnor är som män tämligen liderliga typer fast dom har lyckats dölja detta rätt bra genom åren, en liderlig kvinna ansågs ju omoralisk.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-06-21 16:41:00
|
|
Dick Wase |
...jag tror att det är väldigt svårt för de flesta att förstå hur människor förr upplevde situationen. Jag läste tror det är DeMauze, men inte säker, att människan genom alla tider har ungefär en konstant frekvens av lycka och olycka. Vårt moderna samhälle gör oss alltså inte lyckligare som individer...
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-06-21 16:43:00
|
|
Dick Wase |
...för att nu också anknyta till bloggeri så hade "liderliga" kvinnor i t ex Grekland ofta en bättre situation än "fria" kvinnor. Hetärerna var de enda som t ex fick delta i det allmänna umgänget, de kunde ofta leva gott på sina älskare och de höjdes till skyarna av poeter och författare...
|
| |