Det man inte härdas av dör man av

Inlägg #1: Postat: 2005-06-21 10:46:00
Dick Wase
...men vaknade upp till en brutal verklighet 1/9-39. Nationalkänslan och patriotismen blossade upp något oerhört, de psykiskt sjukas antal sjönk drastiskt och rent fysiskt mådde folket mycket bättre...
Inlägg #2: Postat: 2005-06-21 10:48:00
Dick Wase
...av livsmedelsransoner och mer hårt arbete, liv i fält och annat. Nationalkänslan ligger slumrande och vaknar i kristider. Det innebär dock inte att man måste vilja fira nationalismen 6/6...
Inlägg #3: Postat: 2005-06-21 10:49:00
Dick Wase
...F ö har vi inte haft krig sedan 1814 Bernadotte ledde bl a Nordarmén i slaget vid Leipzig 1813, och anklagades för att ha undanhållit svenskarna för att spara dem.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-21 11:16:00
bloggeri
Att folkhälsan under krigsåren 1939-1945 var den bästa vi haft berodde inte på att svårigheter gör oss friskare, som Wase tycks tro. Det berodde på ransoneringen. Folk rökte mindre, drack nästan inget kaffe, spritsmugglingen låg nere, men framförallt berodde det på att man tvingades äta sundare, mindre kött och mindre portioner. Dessutom pågick allehanda nationella motionsaktiviteter förutom att folk tog sig fram till fots. En sådan situation krävs inget krig till, det går att ordna nu också.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-21 13:57:00
Janne B
Om 4/ Ja stadsbor fick motionera på betesåkrarna, alla som kunde stå upp uppmanades deltaga i skördearbete. Riksmarschen ordnades flera ggr om året med partiledarna i täten. Ett sätt att öva utrymnigar av städer vid bombning.Alla slags idrotter växte. Stadion fylldes av tävlande o Sven Jerring refererade./Detta som ett tillägg.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-21 19:12:00
Dick Wase
Ursäkta mig bloggeri, men Du läser min text "som fan läser bibeln". Bara för att jag gör bindningspunkter så innebär inte det att meningen är delad. Skall efter kommat läsas: "de psykiskt sjukas antal sjönk drastiskt och rent fysiskt mådde folket mycket bättre av livsmedelsransoner och mer hårt arbete, liv i fält och annat. Vart vill Du egentligen komma?
Inlägg #7: Postat: 2005-06-21 20:07:00
bloggeri
Wase. Jag måste fråga samma sak, vart vill du egentligen komma. Jag ville ha sagt att sund kost och motion ökade folkhälsan, inte kriget och umbärandena i sig ett krig innebär. Om vi chockhöjer pris på socker, kött, kolhydrater. sprit och inför dödsstraff på smuggling, så skulle liknande folkhälsa kunna uppstå idag.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-21 20:09:00
bloggeri
forts, visserligen skulle många uppfatta sådana ransoneringar som ett öde värre än döden och hellre önska att vi hade krig, men jag bara vill visa att inget är omöjligt att uppnå, om man vill betala priset för det.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-21 21:57:00
Dick Wase
Precis som om jag sagt något om att kriget i sig orsakade bättre hälsa. Däremot orsakade det nationalkänsla och patriotism, vilket gjorde det mycket lättare för folk att köpa ransoneringar och umbäranden. Det byggde också broar över socialgränser i beredskapen, och visst kunde umbäranden göra att folk mådde bättre. Det var umbäranden att ligga i fält och röra på sig en massa, men många mådde alldeles utmärkt av det.
Laddar...