Inlägg #21: Postat: 2005-06-21 01:54:00
|
CMO |
De övervägande delen av den svenska transföreringspolitiken går ut på att flytta pengar mellan livets olika stadier. Det "behövs" naturligtvis inte.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-06-21 13:35:00
|
Jan Schmidt |
Svar 21: Det är klart att det behövs! Du flyttar ju inte bara pengarna mellan olika åldersgrupper, du flyttar dem mellan olika socialgrupper också! "Transföreringspolitiken", som du kallar den, är ju det som finansierar barnavård, skola, sjukvård, pensioner, omsorg m m. Om vi inte staten transfererade pengar mellan olika ålders- och socialgrupper, skulle nog väldigt många ha det väldigt mycket sämre i det här landet!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-06-21 15:00:00
|
CMO |
Nej det som finansierar de där sakerna är inte politik. Det är arbete och kapital som finansierar all verksamhet. Därför är det viktigt att arbete och finansiell planering lönar sig. Det gör det inte om staten hela tiden neutraliserar effekterna av de individuella livsvalen. Om de inte gjorde det skulle väldigt många fler ha arbete och ha det väldigt mycket bättre.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-06-21 17:49:00
|
Jan Schmidt |
Svar 23: Ja, naturligtvis är det arbete och kapital som finansierar välfärden kapitalet dock ganska motvilligt, för det mesta, det var en slarvig formulering av mig. Men det är det enda i ditt svar som jag känner mig beredd att hålla med om. Jag är löntagare, jeg upplever det inte som att staten begränsar mina livsval, snarare tvärtom: Genom att "staten" tar hand om en massa tråkigheter åt mig, blir ju mina möjligheter att använda min lön större! forts
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-06-21 17:55:00
|
Jan Schmidt |
Jag slipper använda en stor del av min lön till att bekosta sjukvård, barnomsorg, skola åt mina barn och jag slipper försörja min gamle far. Jag behöver inte oroa mig för vad som händer om jag blir sjuk rent ekonomiskt, i alla fall eller vara rädd för att inte kunna försörja mig och de mina om jag blir arbetslös. "Staten" i välfärdssamhället förser mig med en grundtrygghet, som gör att jag kan ägna min tid och energi åt det som är viktigt och roligt för mig! forts
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-06-21 17:56:00
|
Jan Schmidt |
Det är ju först när individen är trygg som han kan ägna sin energi åt sina livsval!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-06-21 18:18:00
|
Jan Schmidt |
"Staten", förresten..? Den absolut största delen av skatteuttaget står ju kommunen för!
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-06-21 18:27:00
|
CMO |
24-25/Hur tänker du egentligen? Du slipper ju inte alls att avstå en stor del av din lön. Tvärtom är du av lagen tvingad att betala för din och andras sjukvård, barnomsorg, utbildning, försäkringar etc. Om du väljer att inte arbeta tvingas de andra löntagarna att betala för dina kostnader. Det enda politikerna befriar dig från är rätten att ta dina egna beslut och konsekvenserna därav.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-06-21 18:30:00
|
CMO |
26/Beroende på hur man värderar t.ex. trygghet så kan man i ett fritt samhälle göra val som maximerar tryggheten elelr så kan man göra val som maximerar något annat.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-06-21 18:33:00
|
CMO |
27/ Det är bara en semantisk fråga. Kommunerna är naturligtvis en del av "staten". Sen undrar jag om du inte glömmer moms, punktskatter och "avgifts-skatter".
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-06-21 18:36:00
|
CMO |
26 igen/Så därför har Sverige världens mest initiativrika och energiska befolkning. Hurra!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-06-21 18:42:00
|
bloggeri |
CMO. I mitten på 1800-talet, på bruk och industrier, bildades s k lokala sjukkassor, en sjukkassa per arbetsplats i princip. Man hade upptäckt att om alla la en liten summa i en gemensam pott kunde dom som blev sjuka få pengar ur kassan för att slippa svälta ihjäl. Om alla betalar för vården blir den billigare för alla. Så enkel är tanken du inte vill veta av.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-06-21 18:52:00
|
CMO |
32/ I likhet med de flesta har jag inget emot försäkringar speciellt frivilliga sådana. Folk svälter aldrig ihjäl i kapitalistiska industrialiserade länder eftersom där alltid finns ett överflöd och goda människor som du och jag som delar med oss.
|
|