|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-17 15:21:00
|
|
Dick Wase |
Nonsens bloggeri. Vad är en religion utan utövare? Som jag sa i min egen kommentar tidigare, en religion blir till vad dess utövare gör den till. Det är inte religionen som gör utövarna - om så skulle allt fungera enligt de religiösa dogmerna - men utövarna gör religionen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-17 16:21:00
|
|
Janne B |
Det finns ju en möjlighet att testa trons utövare. Man försöker skaffa sig en så bra bild som möjligt av Jesu lära och sedan frågar man sig om en kyrka eller en person är på den vägen. När religion och stat samverkar blir det olycklig Maktutövning. Men alla religioner har haft sina goda utövare, gäller även samfund församlingar. Jag utgår inte ifrån att en biskop är kristen. han kanske är en bra humanist i stället.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-17 16:53:00
|
|
El Guatusi |
Kristendomen ar snarare en forlikningens religion, da den bjuder sina troende att forlata sina fiender. I Islam finns - mig veterligt - inget sadant budskap o oforsonligheten betraktas som legitim.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-17 18:08:00
|
|
Janne B |
Kristendomens Gud sägs älska även syndare men hata själva gärningen synden. Detta är ju grunden i vårt rättsväsende också. Försvarsadvokaten försvarar personen, inte hans bevisade gärningar. I många länder är det otänkbart med försvarsadvokater för man kan där inte håll skillnad på person och sak. Där är advokaten en förrädare, här en rättvisans företrädare..Vem vet mer om muslimsk rätt?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-17 18:10:00
|
|
Janne B |
I vårt rättssystem sär fängelsestraff ett frihetsberövande och absolut inte något annat. Fången har rättigheter. Ska behandlas vänligt men bestämt. Tortyr uteslutet. Hur många länder i syd och öst har förstått detta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-19 13:38:00
|
|
Linda |
Och i Saudi Arabien halshugger de homosexuella än idag. Är det rättvisa? Tolerant religion? Hela artikeln stinker intollerans och hat. Yttrandefrihet är okey för muslimer, sålänge man inte belyser eller kritiserar Islam.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-19 13:44:00
|
|
Linda |
Jag håller med om att Islam är en kärleksreligion, där man gifter bort småbarn om fadern samtycker. 9-12 år anses barnen vara könsmogna och vuxna, behöver jag skriva mer? Detta har Immaner själva sagt i tidningsintervjuer, ju mer man vet om Islam, desto mer äcklad blir man.
|
| |