Ayan Hirsis korståg mot Islam

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-06-18 05:12:00
CMO
Vad gäller din syn på kristendomen är den inte så nyanserad. Visst finns det att anmärka på kristna kyrkans agerande i många avseenden. Men allt är ju relativt som bekant.
Inlägg #22: Postat: 2005-06-18 05:16:00
CMO
Tror du att det bara är ett slumpartat sammanträffande att ideerna om de mänskliga rättigheterna och vårt moderna samhälle inte bara slog rot utan utvecklades just i den kristna världen medan mycket av den islamska världen i de avseendena i stort sett stått still sedan medeltiden?
Inlägg #23: Postat: 2005-06-18 09:05:00
Janne B
Dick. Ibland får ju vi vuxna människor leva med att vi inte fullt ut förstår varandra. Jag värderar högt en del av det du skriver och får hoppa över annat. Den toleransen får du också visa en gammal gubbe. God helg JB
Inlägg #24: Postat: 2005-06-18 09:06:00
Janne B
JAG har sänt in en Dikt om EU:s sammanbrott. Men det har ju inte med saken att göra...eller hur.
Inlägg #25: Postat: 2005-06-18 09:15:00
Dick Wase
Slump? Ja, kanske det. Hela livet är en slump. Det är en slump om du föds, en slump om du dör av sjukdom som barn, en slump om du drar vinst eller nitlott i din begåvning m m. I vilket fall som helst så tillmäter jag inte kristendomen någon betydelse för utvecklandet av de mänskliga rättigheterna...
Inlägg #26: Postat: 2005-06-18 09:17:00
Dick Wase
...som jag sa angående slaveriet, så var t ex de humanistiska idéer som utvecklades på 1700-talet ofta religionsfientliga, renässansen fick sitt uppsving från förkristna ideal och den antika kulturen brakade ihop när kristendomen tog över...
Inlägg #27: Postat: 2005-06-18 09:20:00
Dick Wase
...Jag anser faktiskt, att varje människa har rätten att tro och tänka som den nya terminologin vill, men jag delar definitivt inte de uppfattningar som hävdar att kristendomen byggt vår humanistiska syn. Jag hänvisar bl a till min sista del om hyckleriet.
Inlägg #28: Postat: 2005-06-18 09:22:00
Dick Wase
Vad som gjort att just Europa gått i spetsen för de mänskliga rättigheterna kan diskuteras länge, men faktiskt så tror jag att det delvis är slump. Klimatologiska, merkantila, geografiska och andra förutsättningar...
Inlägg #29: Postat: 2005-06-18 09:24:00
Dick Wase
...och inte minst det faktum att religionen tappade sitt grepp om människor.
Inlägg #30: Postat: 2005-06-18 09:27:00
Dick Wase
Till Dig Janne B vill jag också önska en god helg. Du har helt rätt att vi inte alltid riktigt förstår varandra, och ibland talar vi förbi varandra utan att förstå det. Jag är själv "en gammal gubbe" och opponerar mig gärna för att försöka få balans, eller diskussion. Även om det kan betyda att jag inte själv alltid förfäktar precis den åsikten...
Inlägg #31: Postat: 2005-06-18 09:31:00
Dick Wase
...Jag tänker alltså inte heller vara "ilsk" på någon som opponerar sig mot mig. Du kan också ha en viss poäng i att indirekt gissla mig för att jag använder uttrycket "nonsens". Det kan uppfattas som "besserwisseraktigt". Jag ska försöka tänka på det och försöka formulera mig annorlunda.
Inlägg #32: Postat: 2005-06-18 09:37:00
Dick Wase
Slutligen hoppas jag vi kan stänga denna debatt ta gärna upp den under min del 3 av hyckleriet, som verkligen inte är vänlig mot kristendomen, men ge inte Mahdi Farah den tillfredsställelsen, att han med sin - i mitt tycke - intoleranta text ska kunna röra om så mycket bland oss andra. Jag frågar mig verkligen vem han är, eftersom "Mahdi" vägledd är den frälsare som ska uppebara sig vid tidens slut...
Inlägg #33: Postat: 2005-06-18 09:39:00
Dick Wase
...Det finns alltså anledning att befara, att vi här har att göra med en muslimsk fundamentalist, under pseudonym, som hoppas på en muslimske frälsare som ska komma men Mahdi finns också som namn, så jag kan ha fel eller tror sig vara den...
Inlägg #34: Postat: 2005-06-18 09:40:00
Dick Wase
...och det är min tro, att vi gör bäst i att ignorera honom. Därmed stänger jag mitt kommenterande p under denna artikel.
Inlägg #35: Postat: 2005-06-18 09:51:00
Janne B
Om vi diskuterar isbrytaren Odens tur till nordpolen så kan vi bara hålla oss till fakta. Men så fort som vi kommer in på religion och kultur så så är det ju en blandning av fakta, känslor, värderingar, seder mm som måste tas in i samtalet.Det är svårare än så..Om jag haft religiösa upplevelser så kan ingen ta dem ifrån mig, samtidigt som jag har ytterst svårt att beskriva dem. Livet är svårt och underbart. Lyssnar på Konflikt nu...
Inlägg #36: Postat: 2005-06-18 09:58:00
Dick Wase
HOPPFULL DRÖM

Helt plötsligt hade jag där hamnat i en ändlös sal,/
med Gud själv ställd inför en krigsförbrytartribunal./
Han kallades vid alla de namn som han nånsin bar;/
Allah, Jahve, Gud och till och med Allsmäktig far.

Där stod det också mängder utav män invid hans sida,/
präster, mullor och rabbiner som fått folk att lida./
Men alla skyllde från sig; "Det var order som jag löd./
Guds fel blott är det att jag har orsakat andras död"!
Inlägg #37: Postat: 2005-06-18 09:59:00
Dick Wase
Anklagelserna radades där upp, akt efter akt,/
om snikenhet och folkmord och missbrukande av makt,/
om våldtäkter, intolerans, om svält och kvinnors skam/
ty alla brott som Gud begått skulle nu dras fram.

Men herren själv han slingrade sig med ett fagert tal/
och sade "människorna har ju fått sitt fria val./
Ty jag är kärleken för alla och envar som vill,/
om blott de lyder allt jag säger — och än mer därtill"!/
Inlägg #38: Postat: 2005-06-18 09:59:00
Dick Wase
Men ingen lät sig luras där i denna stora sal,/
ty alltför många var de som aldrig haft något val./
Som krossats under makten, stödd av kyrkans kalla ord,/
som våldtagits, lemlästats och bestulits på sin jord./

Och domen, den föll tung där över Gud, över Allah/
och han befanns nu skyldig på alla punkterna./
Och det som grep mig mest det var en mor som slet sig fri/
och spotta Gud i ansiktet, helt fylld av raseri.
Inlägg #39: Postat: 2005-06-18 10:00:00
Dick Wase
Först våldtogs hon och påstods ha försvarat sig för slött,/
sen fick hon lida skammen av det barn som så blev fött/
och barnet det blev hånat för att inte ha nån far/
och dog sen i ett krig till sina hånares försvar./

Och Gud han blev inordnad i den grupp, helt utan skam,/
av krigsförbrytare som tron och ordet har fått fram./
Och dömd att lida alla de kval som han själv dömt ut/
ska han sona sina brott långt bortom tidens slut.
Inlägg #40: Postat: 2005-06-18 16:54:00
CMO
Dick, du har tydligen bestämt dig för att religion bara kan ha negativa konsekvenser för kultur och samhälle så du tar bara upp vad som passar in i din världsbild. Ett måhända praktiskt förhållningssätt för debattslugger.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...