|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-16 08:54:00
|
|
Leif-Arne |
Håller i princip med om att man måste komma bort från bidragsberoende. Men studiemedel består väl ändå ännu förutom en bidragsdel även av en lånedel?
Åtminstonde blir jag påminnd om detta med jämna intervaller.
Barnbidrag är att betrakta som en ren samhällsinvestering om maan beaktar den demografiska utvecklingen.
Hur mycket bonden än svalt, så åt han ändå inte upp sin sättpotatis.
Mvh
Leif-Arne
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-16 08:59:00
|
|
bloggeri |
Leif-Arne. Givetvis ska lånedelen av studiemedlen behållas. Studieidraget ska dock slopas. Tilol och med gymnasieelver har bidrag!!! Det är också fel att studenter har bostadsbidrag, detta gör dem tillvänjda på bidrag. Detta enorma bidragsflöde till friska och arbetsvilliga är en fara för ekonomin. Jag håller med moderaterna, bort med onödiga bidrag!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-16 09:02:00
|
|
bloggeri |
Barnbidraget är en kvarleva från 30-talet när folk var fattiga och barnafödandet sjönk. Barn är ingen investering! Studier är ingen investering! Inte för nån. Barn och studier är fria val, som man själv ska ta ansvar för.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-16 09:52:00
|
|
Leif-Arne |
Visst kan man resonera om bidrags vara eller inte vara.
Däremot vidhåller jag att barn är en investering, både för mig som individ och för samhället. Strunta i dogmerna och se pragmatiskt på saken. Vi måste göra allt vi kan för att se till att det föds fler barn. Barnbidrag är en slags transförering mellan de perioder då vi har hemmaboende barn och de perioder då vi inte har det. Helt ok anser jag.
Mvh Leif-Arne
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-16 11:02:00
|
|
Janne B |
"Bidragsberoendet måste upphöra" är ett helt onyanserat påstående.Bidragen har tillkommit av vitt skilda skäl.En del ligger det i statens intresse att betala ut för att stimulera vissa saker. Andra betalas ut för att förhindra katastrofer. Vissa är helt humanitära osv.Frågan är egentligen om bidragen Nu betalas ut för de ändamål som de från BÖRJAN var avsedda för.Är de effektiva?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-16 11:05:00
|
|
Janne B |
Reglerna om socialbidrag antogs 1982 då vi hade ytterst få flyktingar i Sverige, de kunde inte ens förutses. SB kunde man i stort sett bara få i skarven mellan två skeden som stud/arbete. NU fungerar de som ett slags pensionssystem. Fel fel. Men inte flyktingarnas fel utan politikers och handläggares.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-16 11:25:00
|
|
bloggeri |
Att slopa bidrag är att få folk att börja arbeta. Den som har barn och arbete ska självfallet inte ha bidrag utan jobba mer om pengar saknas. Den som är frisk och ung och studerar ska inte ha bidrag. Dessutom fuskar många studenter, de jobbar svart. Konsekvenserna bli att det känns naturligt att bidragsfuska. Mest fuskas med föräldraförsäkringen, så slopa den eller gör den mindre generös.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-16 13:14:00
|
|
Leif-Arne |
Återigen. Man kan vara lite klämkäck och mena att barnfamiljer skall arbeta mer. Men vårt problem idag är väl inte egentligen att det betalas ut för mycket barnbidrag utan tvärtom p.g.a. för få födda barn.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-16 13:14:00
|
|
Leif-Arne |
Allt hör förvisso inte ihop med bidragsystemen, långtifrån, men att som bloggeri vilja ta bort barnbidragen, orsakar helt sannolikt att nativiteten sjunker ytterligare. I börjag så vinner satskassan på detta, mindre utgifter för skolor etc. men i längden är det som att kissa i byxan, varmt till en början men kallt och otrevligt sedan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-16 13:38:00
|
|
bloggeri |
Om man skaffar barn för att få barnbidrag ska man inga barn ha. Barn ska man skaffa av kärleksskäl inte ekonomiska. Den som inte anser sig ha råd skaffa barn, ska heller inga ha. Man får skaffa sig bättre jobb med högre lön, allt är möjligt i ett bidragsfritt samhälle! Maknadsliberalerna har lovat att dom grejar lyckoriket utan bidrag, låt dom då göra detta! Låt oss börja med barnbidraget och studiebidraget!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-16 13:46:00
|
|
Leif-Arne |
Antigen ute och cyklar eller anar jag dubbla budskap?
Leif-Arne
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-16 15:50:00
|
|
Janne B |
OM 10/Här är det ugglor i mossen. det viktiga är väl inte vad marknadsliberalerna lovat, utan om du tror på det de säger.Hur skaffar man sig ett arbete eller bättre arbete där en halv miljon ytterst välutbildade går utan jobb.Jag har kvinnor omkring mig som försöker få sina tjänster utökade från 50 till 75 , men nej. Vårt bidragssamhälle har tillkommit lite slarvigt men permanentats av arbetsmarknadsläget. Lös upp det den som kan..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-16 16:44:00
|
|
bloggeri |
En annan sak är näringslivets bidragsberoende, som får många miljarder per år i bidrag. Typiskt bidragsberoende! Ta bort det! Att Saab vill ha 150 miljarder i skattepengar för ett krigsflygplan är rena larvet i en markansekonomi. Det där får markanden finansiera på egen hand! Det måste gå till på rätt sätt om vi ska tro på markandsfundamentalisterna.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-16 16:47:00
|
|
bloggeri |
Läkemedelsindsutrin vill också ha statliga bidrag! Aldrig, säger jag! Över min döda kropp! Bidrag är bidrag och en allmän styggelse! Utan bidrag blir vi ett bättre land, det blir i alla fall pengar över till sjuka och fattiga.
|
| |